10 råd: Afslør dine tidsrøvere og tag din tid tilbage

Kan du godt bruge mere tid? Når du ikke det, du egentlig havde tænkt dig – eller kunne ønske dig? Og vokser din to do-liste hurtigere, end du kan nå at få den i bund? Så er du bestemt ikke alene, og der er heldigvis hjælp at hente. Her får du ti tips.

Skribentinfo

Du har sikkert en travl hverdag, hvor det er svært at finde tiden til at stoppe op og spekulere på, om du egentlig bruger din tid rigtigt. Den ene ting tager den anden, og der er mange, som er afhængige af din indsats. Og tiden, den forsvinder for dig.

Det er dit ansvar, hvad du fylder i din tid. Selvom det er nemt at give den sammenhæng, vi er i skylden - hvad enten det er vores vores arbejde, familie og venner. Du har bolden i forhold til din tid. Det er ikke nemt, men når du tager ansvar for din tid, begynder du at bruge den på det, der er vigtigt for dig.

Det kræver små justeringer. Her får du ti vaner, du kan tage med dig, som giver mere tid i hverdagen:

1. Udnyt morgenen – eller find din primetime

Dette gælder også for B-mennesker. Tidligt om morgenen har du friske tanker med et let drys kortisol, der gør dig ekstra skarp. Stå tidligt op, og lav de vigtigste opgaver, før du starter på dagens andre opgaver. Hvis du har svært ved at komme tidligt op, så læg mærke til, hvornår du arbejder bedst, og gem dine vigtigste opgaver til dette tidspunkt. Bloker din kalender, og bed om fred fra dine omgivelser. Luk mailboksen, og sæt din mobil på lydløs, mens du koncentrerer dig. 

2. Hold små pauser - ofte

Din hjerne har brug for pauser for at kunne præstere. Det kan være svært at mærke, hvornår du har brug for en pause, men hvis du tager 2-3 minutter hver halve time, hvor du lige strækker ben og arme og kigger ud ad vinduet eller henter et glas vand, så har du genstartet din hjerne, og den kigger på opgaverne med friske øjne. Det gør dig meget hurtigere. 

3. Hold øje med pseudo-deadlines

Mange deadlines er reelle, og det har konsekvenser, hvis vi ikke overholder dem. Men langt flere deadlines i vores arbejdsliv er i virkeligheden bare pseudodeadlines, fordi der ikke sker noget, hvis vi ikke overholder dem. De presser din hjerne til at tro, der er noget farligt på vej, uden at der er. Vær mere kold overfor pseudodeadlines, og prioriter din tid til det vigtige i dit liv.

Du kommer helt sikkert til at skuffe nogle mennesker, når du går i gang med det – men hvis du bruger din tid på din familie og venner, så er der altså også nogle, som bliver rigtig glade. Valget er dit.

4. Gør som Ivy Lee, og nå det vigtigste

Ivy Lee var proceskonsulent i starten af 1900-tallet. Han fik en gang en check på $25.000 for at give et råd til Charles M. Schwab, der var en dygtig forretningsmand. Det svarer til $476.000 i vore dage. Ivy Lees råd var, at alle direktørerne i virksomheden skulle lave den samme øvelse hver dag i tre måneder: Hver aften skulle de slutte dagen med at skrive de seks vigtigste opgaver ned i prioriteret rækkefølge. Ikke fem og ikke syv – men seks opgaver hver dag. Næste morgen skulle de tage fat på opgave et og gøre den færdigt, før de gik i gang med opgave to osv. Om aftenen skulle de lave en ny liste og de opgaver, de ikke var færdige med, blev ført over til den næste liste. Denne øvelse hjælper dig med at komme i mål med det vigtigste og at slippe en masse uvigtige detaljer. 

5. ”Perfektionisme er en mild grad af frygt”

Dette er et citat af Elizabeth Gilbert, en amerikansk journalist og forfatter, som kan spare dig for meget tid, hvis du tager det til dig. Når vi er bange for at begå fejl, kan vi falde i perfektionismefælden. Vi er bange for at blive afsløret i manglende detaljer. Nogle steder er perfektionisme vigtigt – men for de fleste af os i hverdagen, er det ikke nødvendigt at være perfekt – hverken på arbejdet, i huset eller haven. Prøv at øve dig i at være uperfekt og smække benene op eller køre lidt tidligere hjem i stedet for at gå efter de sidste detaljer. 

6. Uddeleger trygt

Lad andre hjælpe til, og accepter, at de løser opgaverne på en anden måde, end du ville. Hvis der er nogle opgaver, du er bekymret for, eller som er vigtige, at du tager dig af, så lav dem selv, og drop endelig martyrfølelsen. Nyd, at du har delegeret det andet, så du har tid til disse opgaver.

7. Lav din to do-liste om til din ta da-liste

Du arbejder hurtigst og begår færrest fejl, når du er rolig. To do-lister kan godt virke negative på mange mennesker, fordi listen gror hurtigere, end vi kan nå at lave opgaverne. Indse det: Du bliver aldrig færdig med din to do-liste. 

Vend dit fokus til at glæde dig over det, du når, og vær ligeglad med det, du ikke når. Sig ”ta daaa”, og smil stort, når du har løst en opgave i stedet for at have dårlig samvittighed over to do-listen. 

8. Afinstaller apps, der ”stjæler” din tid

Find ud af, hvilke apps der tager meget af din tid, uden at du får nogen særlig værdi ud af det. Afinstaller dem i to uger, og læg mærke til, hvad du har brugt tiden på i stedet. Du kan overveje at måle din digitale tid for at få fakta på bordet. Det bliver mange mennesker virkelig overraskede over. 

9. Sig JA for at kunne sige nej 

Mange mennesker har svært ved at sige nej. Det er lettere at takke nej på en pæn måde, når du ved, hvad du siger ja til. Når du mærker, at du har lyst til at sige nej, så led efter, hvad du gerne vil sige ja til. Hvis du siger nej på en pæn måde med en god forklaring, kan de fleste godt forstå det. Du behøver ikke at fortælle andre, hvad du siger ja til. Det er ok at sige, at det passer dig dårligt. 

10. Snyd din hjerne til mere tid

Når du er bevidst om, hvad du laver, og du nyder det (det modsatte af at køre i tomgang, hvor livet bare glider ubemærket forbi), opfatter din hjerne tiden som mere værdifuld. Og så føles det, som om du har mere tid. 

Idéerne om at få mere tid i hverdagen er fra Mirja Bang Hansen, der til dagligt hjælper travle mennesker med at få mere tid. Mirja har udgivet bogen ”HJERNEFABLEN – Til den ambitiøse leder, der har kronisk travlt” der handler om at passe på sig selv og sin hjerne i en travl hverdag.

Skribentinfo

Kommentarer