Sådan skriver du til nettet

Når du skriver til nettet, skal du huske, at man ikke læser tekster på samme måde på skærmen som på papir. De fleste skimmer, mere end de læser, og de klikker hurtigt videre, hvis teksten ikke fænger. Her finder du en række gode tips og tricks til at skrive, så din tekst bliver læst til ende.

Opsætning

Lav en god overskrift og rubrik
Skriv en god overskrift og rubrik, der opsummerer og giver læseren en idé om, hvad vedkommende får ud af at læse teksten.

Tænk i korte afsnit
Et afsnit i word vil typisk fylde det dobbelte på hjemmesiden, så et afsnit bør højst være cirka tre til fem linjer i et word-dokument.

Skab overskuelighed i teksten
Underoverskrifter er essentielle, hvis man vil skabe overblik. Lav gerne flere, så læseren lynhurtigt kan orientere sig om, hvad de får at vide i hvert afsnit. Hold underoverskrifterne faktuelle og undgå reklameord og litterære virkemidler.

Teksten kan også brydes op ved at bruge:

  • Bulletpoints eller tal, når man opremser
  • Separate kasser med f.eks. gode råd, faktabokse eller begrebsforklaringer

Sprog

Skriv korte sætninger
Det er vigtigt, at man holder sine sætninger så korte som muligt. En fire linjer lang sætning vil få mange læsere til at falde fra.

Skriv let og forståeligt
Undgå så vidt muligt passive verber, og brug i stedet ”man” eller ”du” som subjekt. Tænk gerne i ord, der lyser op og skaber billeder på nethinden.

Nøgleordene skal forrest i sætningen
Forsøg altid at have det vigtigste ord i starten af sætningen, så læserne straks ved, hvad essensen i sætningen er og ikke skal læse sig igennem en masse fyldord.

To eksempler:

  1. Det er meget vigtigt, at man som leder husker ofte at rose sine medarbejdere
  2. Ros er vigtigt for medarbejderne, så husk at rose dem ofte.

I første eksempel skal man læse otte ord, før man finder ud af, hvad sætningen handler om. Den anden sætning starter med essensen, og chancen for, at man fastholder læserne, er derfor meget større. Selv hvis man ikke fastholder dem, får de flere informationer med sig.

Undgå at tynge teksten med fremmedord og begreber
Fagtermer skal selvfølgelig bruges, når de er nødvendige, men husk altid at forklare, hvad begreberne betyder. Og der er ingen grund til at overlæsse en tekst med fremmedord. Man lyder måske klogere, men man mister også læsere, og budskabet risikerer at gå tabt.