Når alt skal gøres hurtigere og bedre, skaber det en stresstilstand både vores sind, arbejdsliv og samfundet, hvor empatisk indlevelse særligt på den bekostning kommer til at halte.

Som leder kan du med små greb fra Den Motiverende Samtale, tage brodden af hurtigheden. Det gør du helt praksisnært i dine daglige samtaler med medarbejdere og andre kollegaer.

Den Motiverende Samtale er strategisk lytning

Den Motiverende Samtale har som teori og metode eksisteret siden 1980. Den tager udgangspunkt i at få den anden, altså dine medarbejdere, til at finde vejen til deres egen indre motivation. Du kan sjældent gætte dig til- eller ’fylde motivation på andre’ som en tankpasser.

Strategisk lytning handler om, hvordan du er til stede som leder. Du skal have den andens sind på sinde og være nysgerrig på at forstå medarbejderens motiver, tanker, modstand og motivation. Og hertil kræver det et sæt strategiske ører.

Derfor skal du tænke strategisk lytning ind som leder

Noget af det du skal være særligt opmærksom på er dine intentioner. Der ligger et stærkt etisk grundlag bag, når det gælder motiverende samtaler i ledelse. Du kan bruge den motiverende samtale til at gå på opdagelse i den andens forståelseshorisont og på den måde, kan du blive klogere på dine medarbejdere. Og når du bliver klogere på en medarbejder, bliver du også en smule klogere på dit eget lederskab og dig selv.

Det hele starter med dig, som du sikkert allerede ved. Medarbejderne har et superskarpt øje til din gøren og laden – den måde du håndterer, kommunikerer og agerer på som leder.

Sådan gør du

Den Motiverende Samtale er god, når du skal samtale om forandringer, adfærdsændringer, holdninger og handlinger og fremme positiv udvikling og forstå hvorfor kollegaer og medarbejdere har modstand mod forandring eller omstruktureringer, nedskæringer osv.

Det vil altid være din samtalepartner, altså medarbejder, der ved hvad der enten gør ondt, hvilken retning han eller hun vil/skal/kan gå og hvor skoen trykker. Så når du som leder tør lytte empatisk ind til det der er svært, hårdt eller opslidende og ikke lade din ordensrefleks få magten og taget i dig, vil du også opleve at få en følelse som leder af ’at blive sat fri’ og blive mere væredygtig.  

En lille øvelse du kan lave med dig selv kan være at tænke tilbage på en samtale, hvor du følte dig mødt, set og forstået. Når du har gjort det, så prøv at se om du kan genkalde dig de følelser, du sad med der? Hvordan oplevede du den anden? Hvordan sansede og du fornemmede du det lige der?

En motiverende samtale er ikke løsningsorienteret men snarere en udviklings-orienteret og nyskabende indgang til samtalen. På samme tid vil du opleve, med lidt øvelse og træning, at få tilfredse og gladere medarbejdere, der både kan spejle sig i din kommunikationsstil, der ser op til dig og samtidig endda lære af din måde at dirigere samtaler på.

3 vaner til dine MUS eller udviklingssamtaler

  • Styr uden om dit fixergen – Det gør hverken noget godt for dig, medarbejderne og samtaler
  • Træn din compassion – Det gør dig menneskelig og empatisk
  • Lyt til den indre drivkraft og motivation hos medarbejderneHerigennem løfter du arbejdsglæden for alle.

Læs mere: Den motiverende samtale – et værktøj