Artikler om Distribueret ledelse

Den formelle leder kan ikke tage ansvaret for hver eneste handling i en kompleks organisation. Feedback og feedforward er nøglebegreber i distribueret ledelse, fordi ledelse bliver en tovejskommunikation mellem alle, der distribuerer og løser opgaver. Det bringer ledere tæt på praksis, som udvikles i samarbejdende professionelle læringsfællesskaber, der styrker den professionelle kapital i organisationen.

Distribueret ledelse handler således om at distribuere ledelse af opgaveløsninger ud til flere hænder i organisationen, så mange kompetencer kommer i spil. Det er en organiserings- og ledelsesform, som allerede eksisterer i komplekse organisationer, der er organiseret i afdelinger, sektioner, teams eller projektgrupper. Ledelsesformen fremmer en særlig kultur, hvor udviklingen kommer både nedefra, fra midten og oppefra på én og samme tid.

Modsat delegeret ledelse, hvor lederen ved hjælp af envejskommunikation delegerer de ledelsesopgaver ud, som lederen ikke selv vil løse, drejer distribueret ledelse sig om interaktionen snarere end den enkelte leder.

På Lederweb kan du læse om distribueret ledelse, om selvledelse og hvordan du gør det, om det uperfekte lederskab og det lederløse samfund.



  • Distribueret ledelse
Viser 10 / 10
Ingen resultater.
  • Ingen selvledelse uden ledelse

    Uden ledelse kan medarbejdere ikke lede sig selv. Selvledende medarbejdere har brug for ledere, der kan tænke personaleledelse og strategisk ledelse på en og samme tid. Med andre ord kræver selvledelse ledere, der tør lede.

    Læs mere
  • Et kritisk blik på selvledelse

    Begrebet selvledelse er et mantra indenfor ledelsesfilosofien i den offentlige sektor. Men hvad betyder selvledelse og hvilke konsekvenser har det, når organisationer bruger selvet til at skabe værdi i organisationen? Redaktør for Kritisk Debat, Jan Helbak, kaster et kritisk blik på ”honnørordet” selvledelse.

    Læs mere
  • Hvorfor distribueret ledelse?

    Det er ofte dine medarbejdere, der styrer projekter, organiserer samarbejder eller leder processer, men det er stadig dit ansvar, at opgaverne bliver løst. Du skal have indsigt i, hvad der sker i organisationen for at kunne træffe de rigtige beslutninger om organisationens overordnede mål og strategi. Læs om, hvordan du sikrer dette med distribueret ledelse.

    Læs mere
  • Det uperfekte lederskab

    Der er brug for nyorientering i ledelse og nye fællesskaber på arbejdspladsen for at komme forandringer og kompleksitet i møde. For lederen indebærer det, at vante antagelser om ledelse må udfordres. Læs om, hvilke nye skridt ledere og medarbejdere sammen kan tage.

    Læs mere
  • Selvledelse – hvem har ansvaret og hvor går grænsen?

    Selvledelse skal designes, så det ikke bliver en katalysator for psykisk mistrivsel, men snarere en praksis, der gavner medarbejderen, lederen og organisationen. Læs, hvordan du gør her.

    Læs mere
  • Fri til at vælge frihed fra

    Vores grundforestilling om, at frihed er ubetinget godt, kan forvirre eller forføre ledere, når den sættes i relation til selvledelse. For friheden er måske slet ikke så ønsket og eftertragtet af medarbejderen, som først antaget. Få inspiration til at gennemtænke din frihedsforståelse i relation til selvledelse.

    Læs mere
  • Det lederløse samfund

    Hvis det offentlige ikke stopper med brugerdreven innovation og begynder at fokusere på visionsdreven innovation, vil vi se en udvikling uden klare prioriteringer, ingen spidskompetencer, og medarbejdere der prøver at være noget for alle. Det har vi ikke råd til. De offentlige ledere må derfor tage magten tilbage fra borgerne, og begynde at gøre, hvad de er sat i verden for, nemlig at lede.

    Læs mere
  • Podcast: Hvad hvis der ingen ledelse var?

    Kan man forestille sig en offentlig sektor uden ledelse? Og hvordan holder man fokus på den enkelte borger, når man samtidig skal have styr på både økonomi og strategi? Lyt med, når tre topledere diskuterer disse og flere spørgsmål i studiet hos Kurt Strand.

    Læs mere