Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.
At have travlt er ikke det samme som at være stresset. I daglig tale bruges ordet stress dog ofte som fællesnævner for det hele. Men som leder skal du kunne skelne om dine medarbejdere har haft travlt eller er stressede, da de to ting kræver noget forskelligt af dig.
Her er et skema, som viser de forskellige tilstande, og hvad din ledelsesopgave er i pågældende situation.
Faser
Dine ledelsesopgaver
At være under rolige forhold
Der er overensstemmelse mellem krav og ressourcer og mellem at være effektiv og i stand til at præstere optimalt og til tiden. Der er overskud til udvikling og lære nye ting, samtidig med at de daglige opgaver løses.
Forebyggende ledelse
– Skab sammenhold
– Sikre god stemning
– Dyrk at der er plads til andet end arbejde
– Vær uhøjtidelighed
– Klar kommunikation
At have travlt
Man skynder sig, men når alligevel det hele inden for normal arbejdstid. Man går som regel hjem til tiden, men har ikke haft tid til forebyggende og udviklende aktiviteter i løbet af dagen – som der var plads til under rolige forhold.
Delegerende ledelse
– Uddeleger
– Vær opmærksom
– Vær anerkendende
At være belastet
Man løber stærkere end normalt og tager ekstra timer i brug. Man er stadigvæk meget produktiv og effektiv, selvom der så småt begynder at indtræde symptomer som hovedpine og svimmelhed. Symptomer ses som forbigående eller enkelt stående tilfælde, og man tror, at det nok skal gå.
Støttende ledelse
– Prioriter og planlæg
– Vælg til og fra
– Rådgiv
– Vær rummelig
– Tilbyd hjælp
– Hold fokus på opgave
– Søg sparring hos HR
At være stresset
Man har over tid været så belastet, at der begynder at indtræde mange vedvarende både fysiske og psykiske symptomer. Man begynder fx at miste troen på, at situationen bliver bedre. Produktiviteten falder. Man kan ikke overskue noget og oplever måske at være mere syg end normalt og have en meget kortere lunte osv.
Instruerende ledelse
– Understøt
– Fravælg opgaver for medarbejderen
– Sæt klare grænser
– Skab klare rammer
– Påbud
– Søg sparring hos HR
At være udbrændt
Udbrændt er, når man over tid har forsøgt at tilpasse sig en situation, men det ikke er lykkedes. Kroppens forsvar er nedbrudt, og man kan ikke længere håndtere situationen. Til sidst sker der en følelsesmæssig tilbagetrækning og fysisk udmattelse, hvor energi og engagement gradvist bliver mindre og mindre. Det ender med en sygemelding.
Opsamlende ledelse
– Accept
– Hold kontakten
– Ikke væk for længe
– Tilbage på deltid
– Søg sparring hos HR
Skemaet er en del af et større hæfte om stress på arbejdspladsen. Du kan læse mere om hæftet “Før arbejdspresset bliver for stort” her.