Situationer nye ledere kan stå overfor:
- Du har været til intromøde for nye ledere og hører om lokale regler for sygefravær
- Du vil gerne give dit personale julegaver, men bliver i tvivl om, hvorvidt der er et overordnet regelsæt
- En ansat spørger, om han må låne et stort lokale til et privat arrangement
Fakta
Som leder skal du opsøge, hvad der findes af specifikke politikker, strategier, retningslinjer mv. på dit område, som har betydning for din ledelsesopgave
I de fleste organisationer er der udarbejdet et overordnet ledelsesgrundlag, der fortæller om de værdier, der danner rammen for den type ledelse, der ønskes udført.
Som ny leder er det vigtigt, at du danner dig et overblik. Du vil typisk blive præsenteret for en række af disse dokumenter i forbindelse med din on boarding.
Som ny leder er det vigtigt, at du hurtigt får sat dig ind i den overordnede beredskabsplan samt eventuelt lokale beredskabsplaner. Den skal du kende, da den bl.a. beskriver, hvad du skal foretage dig i tilfælde af nødsituationer eller kritiske begivenheder.
Særlige forhold
Eksempler på nogle af de politikker, som du typisk vil kunne finde:
- Personalepolitikker (Personalehåndbogen): Beskriver en række retningslinjer, der er gældende for organisationen for at skabe klarhed og gennemsigtighed. Det kan typisk vedrøre forhold som ansættelse, løn, medarbejderudvikling, trivsel, sygefraværshåndtering, konfliktløsning samt andre aspekter i arbejdsforholdet
- Økonomistyring: Beskriver en række forhold, bl.a. noget om budgetlægning og styring samt regnskabsaflæggelse
- Indkøbspolitik: Beskriver forhold vedr. indkøb, herunder indkøbsaftaler (SKI, RFI m.fl.) og udbudsregler
- IT-politik: Beskriver retningslinjer for informationsteknologi, herunder databeskyttelse og beskyttelse af personlige oplysninger
- Sundheds-og sikkerhedspolitik: Beskriver forhold, som skal bidrage til medarbejderes sundhed og sikkerhed.
Lokalaftaler/forhåndsaftaler: En aftale indgået for et overenskomstområde mellem en faglig- og offentlig organisation. I nogle tilfælde gælder aftalen for hele organisationen, mens den i andre tilfælde vil blive indgået lokalt på institutionsniveau mellem TR og leder.
Husk, at du skal…
- Sætte dig ind i den overordnede beredskabsplan hurtigst muligt samt i den lokale beredskabsplan, som kan være gældende for din enhed.
- Løbende orientere dig i politikker, strategier, retningslinjer m.v. der er relevante i din organisation.
Hvem kan hjælpe mig?
- Du vil kunne finde oplysninger på jeres Intranet
- Du kan spørge hos HR
- Du kan spørge en lederkollega eller din nærmeste leder