Artikler om Management

I britisk/amerikansk ledelsesteori skelnes mellem management som er det engelske ord for ledelse og leadership (førerskab). Kort fortalt er management at gøre tingene rigtigt, mens leadership er at gøre de rigtige ting.

På Lederweb kan du finde artikler om management.



  • Management
Viser 50 / 281
Ingen resultater.
  • Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet

    Hvis du ikke kender og forstår dit teams udviklingsfaser, risikerer du at lede dem forkert. Det gør det svært for medarbejderne at opbygge et godt og produktivt samarbejde. Lederen har derfor en vigtig opgave i at støtte teamet, så det kommer trygt og sikkert igennem dets naturlige udviklingsfaser. Artiklen introducerer Tuckmans fem udviklingsfaser og giver råd om, hvordan du kan hjælpe dit team til at blive mere effektivt.

    Læs mere
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem

    Ledere der udøver formel, hård magt hører til sjældenhederne i dag. Men det betyder ikke, at moderne ledelse ikke inkluderer magt. Magten iklæder sig blot forskellige former. Læs om tre magtformer i ledelse hér, og hvordan du balancerer mellem dem.

    Læs mere
  • Sådan projektleder du

    Lederweb har samlet en guide til projektledelse, der giver dig gode råd til, hvordan du holder et projekt på rette kurs, minimerer feberredninger og undgår de typiske fælder.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Hvad er god ledelse egentlig?

    Der er mange bud på, hvad der er god ledelse. Alle er rigtige eller forkerte - alt efter hvem der bedømmer dem. I Skandinavien er involvering, deltagelse, synlighed, etik og værdier ofte noget, der indgår i opfattelsen af, hvad god ledelse indeholder

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse - i praksis

    TILLID – Et ældgammelt begreb og for nogen måske lidt støvet! Men der er god grund til at støve begrebet af, for der er mange fordele ved brugen af tillid i organisationer. Tillid som organisatorisk værktøj kræver vilje, ærlighed og en personlig indsats fra ledere og medarbejdere. Men til gengæld er gevinsten stor – blandt andet en højere effektivitet.

    Læs mere
  • Mintzbergs 10 lederroller

    En leder varetager ti forskellige roller ifølge professor Henry Mintzberg. Rollerne er fælles for alle ledere på tværs af område og niveau. Læs her om de ti lederroller.

    Læs mere
  • Hiv interessentanalysen frem

    Er interessentanalysen er blevet gemt væk i skuffen, så find den frem igen! For den er første skridt på vejen til projektsucces. Her er seks simple skridt til at genoplive eller få taget hul på interessentanalysen.

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

    De er sarkastiske, negative og påvirker deres kollegers arbejdsglæde. For dig, som har en besværlig medarbejder, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Porteføljestyring skaber overblik og klare prioriteringer

    Den strategiske styring, der sikrer, at ledelsen har overblik over projekterne og er i stand til at prioritere i mellem dem, savnes ofte. Her er porteføljestyring et effektivt redskab. Læs porteføljestyringens tre principper og kritiske fokusområder.

    Læs mere
  • 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

    En af lederens væsentligste kompetencer er evnen til at træffe de bedst mulige beslutninger ud fra den tilgængelige information. Desværre bliver denne evne ofte korrumperet af en række psykologiske mekanismer kaldet for biases. Det betyder kort fortalt, at vi mennesker er tilbøjelige til at følge bestemte irrationelle mønstre, der leder til fejlslutninger, når vi beslutter os.

    Læs mere
  • 8 ting dine medarbejdere vil have fra dig

    Ledelse er en svær kunst at mestre. Nogen gange så svær at ledere også glemmer det helt simple ved ledelse, skriver Harvard Business Review. Få opfrisket, hvad det i bund og grund er, dine medarbejdere higer efter at få fra dig og kom et skridt tættere på at mestre kunsten ’god ledelse’.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere til at funkle

    Når organisationen er økonomisk trængt bliver medarbejdere ofte frustrerede og bekymrede for deres karrieremæssige udvikling. Som leder gør du klogt i at reagere på medarbejdernes frustrationer. Ifølge Harvard Business Review stiger antallet af frivillige jobskift nemlig, så snart markedet vender. Og en af de væsentligste faktorer for om en medarbejder bliver eller ej, er tilfredsheden med nærmeste chef.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den ineffektive medarbejder

    Ineffektive medarbejdere belaster lønbudgettet og kan have en negativ påvirkning på kollegerne. Men hvad stiller man som leder op, når en medarbejder præsterer for lidt? Her får du råd om, hvordan du håndterer og hjælper en ineffektiv medarbejder.

    Læs mere
  • Efter værdibaseret ledelse

    Værdibaseret ledelse er et meget udbredt ledelseskoncept i Danmark, men i mange virksomheder har indførelsen af værdibaseret ledelse ikke ændret afgørende på den måde virksomheder organiseres og ledes på. Værdibaseret ledelse er i mange tilfælde blot blevet til en ny, lidt blødere, form for styring. Læs her, om teoretiske bidrag, der kan belyse hvorfor og hvordan værdibaseret ledelse kan videreudvikles.

    Læs mere
  • Det irriterer dine medarbejdere

    Mange ledere drømmer om en arbejdsplads uden konflikter, men konflikter og irritationsmomenter er uundgåelige. Få indblik i hvilke emner, der irriterer dine medarbejdere mest og råd til, hvordan du skal forholde dig til dem.

    Læs mere
  • 6 myter om at motivere

    Du kender dem sikkert. De små ledelsestrick, som nogle ledere mener, kan være motiverende og rentable. Det er de bare ikke. Her kan du læse om et par af metoderne, og hvorfor de ikke virker.

    Læs mere
  • At træde i karakter - som menneske og leder

    Ledelsesværktøjer kan gøre nytte, men første skridt på vejen til at lykkes som leder er at have et sikkert indre kompas. Vil du være en troværdig og effektiv leder, skal du vide, hvad du står for, og hvor du vil hen. At have dig selv med som menneske er nemlig at have fat i lederrollen indefra. Med Kirstine Andersens bog ’Kierkegaard og Ledelse’, kan du blive klogere på dit indre kompas og få fat i lederrollen indefra.

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere
  • Taleskrivning for den gode leder

    Danske ledere holder et utal af taler til møder, konferencer, generalforsamlinger og seminarer. Men de færreste ledere er særligt gode til at bruge talen som et strategisk element i ledelseskommunikationen. Læs hvordan du med nogle relativt enkle greb, kan gøre de fleste taler langt bedre, og gøre dem til et stærkt instrument i organisationens strategiske kommunikation både internt og eksternt.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag at lede din chef godt

    Som leder skal du også lede din egen leder. Det giver fordele i form af indsigt, støtte og ressourcer, og du slipper for unødvendigt bøvl, hvis du hjælper din chef til at træffe de rigtige beslutninger. Læs her, hvorfor det er vigtigt at lede opad, og få tre råd om, hvordan du kan gribe opgaven an.

    Læs mere
  • Er tiden løbet fra MUS?

    Medarbejdere har krav på feedback og udvikling. Men det skal ikke kun ske ved MUS-samtalen, som er et udtryk for en forældet feedback-kultur. Læs her, hvad udfordringerne med MUS er, og få fire bud på, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Sådan bliver du bedre til at lykkes som leder

    Når man ser resultaterne fra ”Ledere der lykkes” og de kompetencer man helst skal mestre fremragende, hvis man vil være en virkelig succesfuld leder vil nogle af os opdage at der muligvis kunne være potentiale for forbedring.

    Læs mere
  • 5 ledertyper der dræber enhver god ide

    God kommunikation gavner effektivitet, hverdag og bundlinje. Så enkelt kan det siges, men mange ledere glemmer at evnen til at lytte er en del af god kommunikation. Det er et problem, for aktiv, engageret lytning er fundamentet for kloge beslutninger og råstoffet for innovative ideer. Læs om de fem ledertyper, der kvæler ideerne, og få råd om hvordan du måske kan blive bedre til at lytte.

    Læs mere
  • Fem kernekompetencer hos succesfulde ledere

    Projektet har identificeret fem kernekompetencer hos den succesfulde leder. Det er ikke de eneste kompetencer, en god leder skal have. Men disse fem er så tydelige hos de udvalgte ledere, at de kan betragtes som et afgørende fundament for succesfuld ledelse.

    Læs mere
  • 9 ting du skal gøre for at blive opfattet som en fair leder

    At være en fair leder er ikke nogen let opgave. Her giver en adfærdsekspert dig hemmeligheden bag at blive opfattet som en fair leder af dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Træd ud af offerrollen

    I en tid med velfærdspakker og nedskæringer, er det nemt at havne i en offerrolle, både som leder og medarbejder. Men det er ukonstruktivt, fører ikke noget godt med sig, og du slider unødigt på både dig selv og dine omgivelser. Læs om de typiske tegn på, at du sidder fast i en offerrolle, og få råd om hvordan du kommer fra at være offer til handlingsorienteret.

    Læs mere
  • Sådan smadrer du din troværdighed

    Ingen medarbejdere ønsker at følge en utroværdig leder. Derfor skal du være opmærksom på, hvilke handlinger der kan skade din troværdighed. Læs her om de fire handlinger, som du ikke må begå.

    Læs mere
  • Derfor skal du arbejde med integritet i 2015

    En vigtig overvejelse ved årsskiftet er, om man fik gjort det man ville. Og mindst ligeså vigtigt er det, om man gjorde det på den måde, man ville – det vi ofte betegner integritet. Læs, hvorfor integritet er vigtigt i 2015.

    Læs mere
  • Keep it simple – chefens vigtigste opgave

    Organisere, omfavne eller uddelegere. Det er de tre måder, chefer typisk håndterer kompleksitet på. Men det er ikke længere nok. Den sikreste vej igennem kompleksiteten er velvalgt og målrettet forsimpling – blandt andet af organisationens fælles kurs.

    Læs mere
  • Få gode vaner til forandring

    Forandringer finder sted og er et vilkår, men forandringer er også besværlige. Mislykket forandring forklares ofte med henvisning til medarbejdernes modstand. Erfaring viser dog, at mislykkede forandringer i mange tilfælde skyldes ledelsen. Læs, hvordan du kommer fra ledelsesforurening til gode vaner i forandring.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Bliv set, hørt og forstået

    Din personlige gennemslagskraft er altafgørende, hvad enten du skal have dit budskab igennem til dine medarbejdere, din egen leder eller politikerne. Gennemslagskraft kan optimeres gennem nogle enkelte praktiske øvelser, der sikrer, du bliver set, hørt og forstået.

    Læs mere
  • Ved du hvordan du virker på andre?

    Hvordan virker du på dine medarbejdere? Hvad er dine særlige styrker som leder? Og hvor skal du arbejde med at dosere dig selv i samarbejdet med andre? Få her et værktøj, der giver dig selvindsigt og viser vej til, hvordan du bruger dine styrker rigtigt.

    Læs mere
  • 7 grunde til du ikke skal være ven med din medarbejder

    Det er sjældent en god ide at være private venner med sin medarbejder. Det vil skade din autoritet og respekt som leder blandt dine medarbejdere. Få her syv gode grunde til at undgå private venskaber på jobbet samt råd om, hvad du kan gøre, hvis du alligevel er eller bliver ven med en medarbejder.

    Læs mere
  • Den genopstandne souschef

    Omstruktureringer og fusioner i den offentlige sektor har ført til store enheder med flere medarbejdere pr. leder og dermed et større ledelsesspænd. Der er blevet længere til nærmeste leder og det har kompliceret ledelsesopgaven. I en ny undersøgelse siger flere ledere, at ledelsesarbejdet kunne løftes med en sparringspartner. Det er derfor blevet tid til at genoplive souschefen.

    Læs mere
  • Forandringsmatrix: Få styr på forandringen

    Den offentlige sektor er under forandring. Der er brug for kvalificeret ledelse, som kan håndtere forandringer i alle størrelser, men med hvilken ledelse og hvilket tempo? Her får du en forandringsmatrix, der giver overblik samt råd om, hvordan du skal lede forandringer.

    Læs mere
  • 8 råd: Bliv mere effektiv

    Lange mødedage, fyldte mailbokse og kimende telefoner – en arbejdsdag kan være forvirrende og uoverskuelig at komme igennem. Her får du otte råd om, hvordan du får en mere effektiv arbejdsdag.

    Læs mere
  • Kunsten at lede på tværs

    Skal kommunerne levere effektiv service med knappe ressourcer, må mange faggrupper arbejde bedre sammen om kerneopgaverne. Det stiller store krav til de ledere, der skal få forskellighederne i et tværgående samarbejde til at gå op i en højere enhed. For hvordan skabes fælles mening og gensidig tillid på tværs af professionernes traditioner, sprog og interesser? Det har direktører, chefer og ledere fra fem kommuner drøftet på to arbejdskonferencer – med afsæt i indsatsen for udsatte børn og unge.

    Læs mere