Situationer nye ledere kan stå overfor:
- Du står overfor nogle store besparelser, som vil medføre afskedigelser af medarbejdere
- Du vil gerne ændre på arbejdets organisering og de nuværende arbejdstider
- Du vil gerne aftale retningslinjer om at gøre rygning forbudt i arbejdstiden
Fakta
I alle offentlige organisationer er der indgået lokale MED-aftaler, som beskriver alle niveauer og sammensætningen af MED-systemet. Denne lokalaftale gælder for din arbejdsplads.
Hovedudvalget er den øverste ledelse af MED-systemet og fastsætter de retningslinjer, som gælder for hele organisationen.
I MED-udvalget skal både ledelse og medarbejdere informere hinanden og drøfte spørgsmål, som vedrører arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold. De mulige konsekvenser for arbejdsmiljøet skal med i overvejelserne ved alle emner, som drøftes i MED-udvalget.
Som leder har du en særlig pligt til at informere om og drøfte forhold om:
- Den seneste udvikling og den forventede udvikling på arbejdspladsen eller arbejdspladsens aktiviteter og økonomiske situation
- Situationen, strukturen og den forventede udvikling mht. beskæftigelsen i institutionen samt alle planlagte, forventede foranstaltninger, navnlig når beskæftigelsen er truet
- Informere om og drøfte de beslutninger, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforhold.
På baggrund af drøftelserne og medarbejdernes bemærkninger og input skal du træffe din beslutning og melde denne ud.
MED-udvalget kan som udgangspunkt ikke pålægges tavshedspligt. Men et udvalg kan godt konkret aftale en kortvarig fortrolighed i ganske særlige situationer.
Særlige forhold
Hvis der skal ske betydelige ændringer, har ledelsen en særlig forpligtigelse til at informere og drøfte dette i MED-udvalget.
Information og drøftelse med medarbejderne skal ske på det niveau, hvor ledelsen har kompetencen til at tage beslutningen, før beslutningen kan træffes.
Det kan fx være i forbindelse med ny organisering af arbejdet, nedskæringer i personalet eller virksomhedsoverdragelse, som ofte er i forbindelse med udliciteringer, oprettelse af fælleskommunal virksomhed el.lign.
Hvis den personalegruppe, som bliver berørt af en påtænkt betydelig ændring ikke er direkte repræsenteret i udvalget, kan der suppleres med en tillidsrepræsentant for den berørte personalegruppe, når sagen skal behandles i MED
Når der sker information og drøftelse i et MED-udvalg, er der tale om medindflydelse, mens der er tale om medbestemmelse, når parterne i fællesskab indgår en aftale om en retningslinje.
Husk, at du skal…
- Arkivere referatet det rette sted, så MED-systemet virker op og ned i hele organisationen.
- Have gennemført den obligatoriske MED-grunduddannelse, hvis du sidder i MED-udvalget, senest et år efter du er tiltrådt i stillingen.
Hvem kan hjælpe mig?
- Du kan få hjælp til forhold vedrørende MED hos HR.
- Du kan også blive inspireret yderligere ved at sætte dig grundigt ind i den lokale MED-aftale og eventuelle gældende retningslinjer.