Mentorskabet er et udviklende samarbejde mellem to mennesker (mentor og mentee), som har forskelligt erfaringsgrundlag og hvor begge parter kan opnå ny læring, nye indsigter og personlig vækst.
Mentor er som regel en erfaren leder eller medarbejder, der i dialog med en mindre erfaren kollega, kaldet mentee, støtter dennes personlige og faglige udvikling. Som mentor skal du skabe en udviklingsproces for din mentee, der tager hensyn til vedkommendes erfaring, potentiale, ønsker og ambitioner. Kunsten består i at give sin mentee præcis de udfordringer og den sparring, som gør, at læring og udvikling accelereres, og talentet kan foldes ud.
Den gode mentor lytter med indlevelse, har ægte interesse for andre mennesker og motiveres både af at bidrage til andres udvikling samt af hele tiden selv at lære nyt. En god mentor bygger således på de samme vigtige kompetencer som den gode leder, der er opmærksom, anerkendende og løbende stimulerer sine medarbejdere til læring og udvikling.
Lederweb har flere artikler om det at være mentor for andre.