animeret blob

Om at blive og være chef

Når du går fra leder til chef, er din primære relation ikke længere medarbejdere, men ledere. Selvom du kan have direkte kontakt med medarbejdere, så skal du skabe resultater gennem de ledere, der referer til dig. Samtidig bevæger du dig som chef længere væk fra din egen faglighed – du bliver for alvor fuldtidsleder, og du skal kunne lede komplekse processer, samarbejde på tværs af organisationen og tænke strategisk på hele enhedens vegne.

100%

Artikler og værktøjer i denne sektion sætter fokus på nogle af de centrale kompetencer og udfordringer, der kendetegner chef-jobbet. Det handler fx om, hvordan du skaber tillid og opnår indflydelse uden for dit eget domæne og om din evne til at indsamle, vurdere og fremstille relevant viden i en sag.

Mange chefer kæmper desuden med at uddelegere og slippe den detailstyring, de har været vant til som medarbejdere og ledere – så det er også blandt emnerne.

Mød en chef: Simon Mæng

Simon Mæng er chef for jobcenteret i Silkeborg Kommune. Her sidder de i alt 180 ansatte på tre forskellige adresser rundt om i kommunen, så der er flere lag i de udfordringer, der kendetegner Simons hverdag.

Se alle videoer med Simon her

Artikler og quizzer

Det skal du kunne:

Som chef skal du kunne meget af det samme, som da du var leder, men opgaverne får andre former, som afspejler det nye ledelsesrum. Her er seks artikler, der beskriver og introducerer nogle af de discipliner, der følger med.

Uddelegering
Lever du ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine ledere om, at du ikke har tillid til dem. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere. 7 trin til bedre uddelegering

Analytisk sans
Du har en afgørende rolle i og ansvar for, at der er sammenhæng mellem jeres strategi, indsatser og effekter. Det kræver viden. Ikke mavefornemmelse eller holdning. Læs mere om, hvordan du bruger vidensinformeret ledelse til træffe beslutninger. Ledere skal vide – ikke synes eller mene

Strategisk udsyn
Dygtige chefer har strategisk zoom. De formår ubesværet at skifte perspektiv mellem detalje, overblik og fremsyn. Læs om den afgørende kompetence her og find ud af, hvordan du styrker dit strategiske zoom. Strategisk ledelse – Er du til kikkert eller mikroskop?

Lede over grænser
Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke deres opgave, som en der rækker ud over ens egen arbejdsplads. Læs her, hvordan du får det tværgående samarbejde til at fungere. Sådan lykkes du med at lede på tværs

Forstå din organisation i dybden med domæneteori
Du skal forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af. Domæneteori – en guide for ledere som kontekstnavigatører

2 spørgsmål, der styrker kvaliteten af dine beslutninger
Viden og et underbygget beslutningsgrundlag er vigtigt for at træffe gode og kvalificerede beslutninger. Her får du to spørgsmål, som understøtter, at du træffer beslutninger på et klart og informeret grundlag. 2 spørgsmål der styrker kvaliteten af dine beslutninger

Det ekstra svære

Det er svært at prioritere sin tid og opmærksomhed på det rigtige. Mange chefer må opgive forestillingen om at fastholde tilknytningen til deres tidligere faglige felt og forestillingen om at have hånd i hanke med alting. Derfor får chefer ofte delegeret for lidt ansvar til deres ledere.

Og så er der stor konkurrence om chefens opmærksomhed, som kommer både oppefra og nedefra. Det betyder, at chefens ønske om at være nærværende over for ledere og medarbejdere ofte kan være svært at indfri.

Lede opad
Succesfulde chefer mestrer kunsten at lede opad i deres organisation. Det gælder alle niveauer. Chefens evne til at skabe resultater hænger sammen med hans evne til at påvirke opad. Det er den evne, der skaffer chefen ressourcer, opbakning og frihed til at lede. Her er fem trin til, hvordan du leder opad. Kan du lede opad?

Slippe detailstyringen
Ingen bryder sig om en chef, der er for optaget af detaljer, og som kontrollerer alt hele tiden. Det er frustrerende, demoraliserende og demotiverende. Det er ikke alle chefer, der kan gøre for det. Find ud af om du er en kontrolfreak, og hvad du kan gøre ved det. 6 tegn på at du er en kontrolfreak

Kigge ned og være nærværende
Konkurrencen om din tid og tilgængelighed er skarp. Derfor er det vanskeligt at være den nærværende chef, som lederne efterspørger. Læs om, hvad du kan gøre for at være en god, nærværende chef. Den nærværende chef – det skal du være opmærksom på

Test dine holdninger og din viden

Quiz 1: Chefens spørgsmål til sig selv

Her får du seks spørgsmål til eftertanke. Når du har overvejet dit eget svar, kan du klikke vores frem.