Situationer nye ledere kan stå overfor:
- En medarbejder udviser over en periode gentagne gange en adfærd, som er uhensigtsmæssig
- Du vurderer, at en medarbejder er årsag til samarbejdsvanskeligheder
Fakta
Som leder har du ansvar for at gennemføre forskellige typer samtaler med medarbejdere, når der opstår uhensigtsmæssigheder i forbindelse med arbejdet eller samarbejdet.
Det er altid vigtigt, at du har en god dialog i din personalegruppe om arbejdet og samarbejdet, så uhensigtsmæssigheder løbende kan reguleres. I nogle tilfælde er dette ikke tilstrækkeligt, og så kan følgende tiltag bringes i anvendelse.
De fleste samtaler mellem dig og dine medarbejdere vil have karakter af sparring eller vejledning.
Andre typer af samtaler kan have en alvorlig karakter. Det gælder samtaler, der resulterer i en påtale eller i det endnu mere alvorlige tilfælde, en skriftlig advarsel. I disse sager skal du oplyse medarbejderen om, at vedkommende har ret til at medbringe en bisidder til samtalen.
Særlige forhold
I tilfælde af at en advarsel ikke har medført den eller de ønskede forbedringer, kan en påtænkt afsked/bortvisning sættes i gang. HR skal altid kontaktes og vil have en nøglerolle i det videre forløb.
Partshøring: Inden der træffes endelig beslutning om afskedigelse af en medarbejder, skal medarbejderen i henhold til forvaltningslovens §19 have lejlighed til at udtale sig om afskedigelsesgrundlaget. Partshøringsfristen fastsættes konkret fra sag til sag – kontakt altid HR.
Efter der er gennemført partshøring og der er taget stilling til de bemærkninger, der måtte være kommet fra den pågældende medarbejder om afskedigelsesgrundlaget, kan selve afskedigelsen gennemføres. En opsigelse skal altid være skriftlig og angive, med hvilket varsel den pågældende opsiges. Det bør ligeledes angives, hvornår den pågældende skal fratræde.
Den faglige organisation skal underrettes om afskedigelser – koordiner med HR. Meddelelsen til organisationen skal afgives samtidig med, at opsigelsen gives til medarbejderen. Hvis dette ikke er muligt, afgives meddelelsen senest førstkommende arbejdsdag. Ved uenighed om, hvorvidt afskedigelsen er tilstrækkeligt sagligt begrundet, kan den faglige organisation anmode om en forhandling med deltagelse af arbejdsgiver og derefter eventuelt overenskomstens parter.
Husk, at du skal…
- Tage i betragtning, hvilken type medarbejder du kører en personalesag på. Der er særlige regler bl.a. for tjenestemænd, handicappede, personer på barsel og personer, som udfører tillidshverv. Kontakt altid HR i disse sager.
- Overholde din tavshedspligt som leder i disse sager.
Hvem kan hjælpe mig?
- Du skal kontakte HR, inden du starter et forløb med en samtale, der kan føre til en påtale eller en skriftlig advarsel.
- Du vil typisk kunne finde lokale retningslinjer for håndtering af personalesager i din organisation.