Det er ikke nogen hemmelighed, at du spiller en altafgørende rolle for, om dine medarbejdere trives og udfører et godt stykke arbejde. Hvis du ikke i stand til at motivere og fastholde dem, peger pilen nemlig straks på dig. Her giver den amerikanske journalist Sarmad Hasan opskriften på, hvad gode ledere gør. Hvor mange af de 10 egenskaber, som han peger på, kan du sætte flueben ved?
1: Jeg har integritet
Ledere lykkes, når de står ved deres mål og værdier. At kende, kunne vise og ikke mindst stå fast på kursen, er en vigtig kompetence, når man er den, der leder slagets gang. Og netop evnen til at stå fast, også i modvind, viser integritet. For du kan ikke forvente, at dine medarbejdere og kollegaer følger dig, hvis de ikke ved, hvor de har dig.
Læs også: 6 spørgsmål gode ledere kender svaret på
2: Jeg tror på mig selv
En god leder tror på sig selv. Du skal være sikker i din sag. Hvis du er usikker på dine egne kvaliteter, valg og idéer, bliver dine medarbejdere ret sikkert det samme – og så får du meget svært ved at opnå følgeskab. Din selvsikkerhed skal derfor være meget tydelig, hvis du vil have dine medarbejderes tillid. Det betyder naturligvis ikke, at du skal være for selvsikker, men du skal have en grundlæggende tro på dig selv og dine planer.
Læs også: Er du tro mod dine værdier – også i modvind?
3: Jeg inspirerer andre
En af dine største udfordringer som leder er at opnå følgeskab – at overbevise andre om, at din vej er den rigtige. Og det kan kun lade sig gøre, hvis du er i stand til at inspirere andre. Når udfordringerne hober sig op, er det dig, de vender blikket mod for at se, hvordan du reagerer på situationen. Hvis du håndterer det godt, vil de følge dig. Du skal tænke positivt, og denne positivitet skal være tydelig i alle dine handlinger. Bevar roen – også i de pressede situationer – og sørg for at være motiverende.
Læs også: Led efter det fælles “vi” på arbejdspladsen
4: Jeg er dedikeret
Du er som leder en rollemodel, og hvis du ønsker højt engagement fra dine medarbejdere, skal de også kunne se det hos dig. Når dine medarbejdere ser, at du også tager fat og ikke er bange for at smøge ærmerne op, gør de gerne det samme. Hvis de derimod føler, at du ikke er dedikeret omkring jeres kerneopgave og mangler passionen, så bliver det op ad bakke i forhold til at motivere dine medarbejdere til at yde deres bedste.
Læs også: 11 ting gode ledere gør
5: Jeg er god til at kommunikere
For at opnå de resultater, du ønsker, skal du kunne kommunikere organisationens strategi og kerneopgave klart og tydeligt. Kort sagt, hvis du ikke kan kommunikere dine budskaber effektivt til dine medarbejdere, bliver du aldrig en god leder. Omvendt kan en god kommunikatør virkelig gøre indtryk. Ord kan motivere mennesker, og hvis du bruger dem effektivt, vil du også opnå bedre resultater.
Læs også: 6 råd når du skal brænde igennem med dit budskab
6: Jeg er god til at tage beslutninger
En leder skal være i stand til at tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt. Dine beslutninger har stor betydning for dine medarbejdere. Derfor skal du tænke dig grundigt om, inden du træffer et valg. Når beslutningen er taget og ført ud i livet, skal du til gengæld også stå ved det. Mange ledere står alene med mange beslutninger, men du bør med jævne mellemrum overveje at tage nogen med på råd. Og gerne en eller flere fra medarbejdergruppen. Det er trods alt dem, der som regel skal føre dine beslutninger ud i livet.
Læs også: Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem
7: Jeg er pålidelig
En god leder tager gerne sin del (og mere til) af ansvaret for fejltrin begået i hans regi, mens han på den anden side til gengæld ikke har behov for at stå i front, når det gælder om at tage æren for succeserne. Det er ikke der, hans fokus er. Du skal sikre dig, at dine medarbejdere ved, hvad de er ansvarlige for. Hvis de gør det godt, skal du give dem et klap på ryggen, men når de møder udfordringer og har svært ved at komme i mål, skal du hjælpe dem med at se den rette vej frem. De skal kunne stole på dig – med andre ord skal du have deres ryg.
Læs også: Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte
8: Jeg kan uddelegere
Der er ingen, der kan ikke gøre alt selv. Det er vigtigt, at du har tid til at fokusere på dine vigtigste ansvarsområder, mens du overlader resten til de andre. Derfor skal du kunne give slip på og uddelegere ansvaret til dine medarbejdere. Detaljestyring er den direkte vej til mistillid og dårlig trivsel – og vigtigere endnu, vil du ikke være i stand til at fokusere fuldt ud på dine vigtigste opgaver, hvis du har travlt med at sætte kommaer for dine medarbejdere. Så uddelegér og hold øje med, hvordan det går. Forsyn dine medarbejdere med de nødvendige ressourcer, giv dem derefter arbejdsro og dermed en reel chance for selv at skyde bolden i mål.
Læs også: 4 ting ledere skal stoppe med at gøre
9: Jeg er innovativ
Innovation skal stå højt på din dagsorden. Du skal være både kreativ og innovativ på samme tid. Kreativ tænkning og konstant innovation er det, der gør, at du og dit team træder ud af mængden. Og det er det, der gør det sjovt at arbejde for dig. Hvis I vil udvikle de gode idéer, bliver I nødt til at tænke ud af boksen. Og her skal du være i stand til at gå forrest.
Læs også: 3 oversete ledelseskompetencer hos de dygtigste ledere
10: Jeg har empati
Til sidst men absolut ikke mindst skal empatien hives frem. Du bliver nødt til at kunne udvise en høj grad af forståelse for og omsorg for dine medarbejdere. For når du forstår dine medarbejdere, har du samtidig også et bedre blik for de udfordringer, de står overfor. Og det er et vigtigt skridt frem mod at blive en rigtig god leder. Det skaber tillid mellem dig og dine medarbejdere, mens det ligeledes gør det noget nemmere for dig at hjælpe dem med at finde passende løsninger på deres udfordringer.
Læs også: 10 ting ledere med følelsesmæssig intelligens aldrig gør
Kan du sætte flueben ved dem alle?
For at blive en god leder skal du gerne kunne sætte hak ved de fleste af disse evner. Hvis du ikke mestrer alle, er alt håb naturligvis ikke ude. For der er ikke noget, du ikke kan lære eller blive bedre til. Overvej også, om dine medarbejdere vil sætte flueben ved samme egenskaber, som du har gjort?
Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen: Top 10 Leadership Qualities That Make Good Leaders