Er du følelsesmæssigt udmattet og drænet for empati over for medarbejderne? Så er du muligvis ramt af omsorgstræthed. Det er nemlig ikke kun medarbejdere i omsorgsfag, der kan opleve omsorgstræthed. Det kan ledere også.
Medarbejdere forventer nemlig i stigende grad medfølende ledere og er klar til at skifte job, hvis deres forventninger ikke bliver opfyldt, skriver ledelsesrådgiver Dina Denham Smith i artiklen Compassion Fatigue Is Real and It May Be Weighing You Down på hbr.org.
Omsorgstræthed kan vise sig som fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse samt nedsat empati og medfølelse over for andre. Symptomerne kan omfatte følelser af håbløshed, hjælpeløshed og irritabilitet såvel som fysiske symptomer som hovedpine, træthed, søvnforstyrrelser, angst og depression.
Det er derfor vigtigt, at du beskytter dig selv mod omsorgstræthed. Her er nogle strategier, der kan hjælpe:
Gør egenomsorg til en rutine
Ligesom man ikke kan hælde af en tom kande, kan du ikke styre dine reaktioner, være til stede for medarbejderne samt lytte og have empati med andre, hvis du forsømmer at give dig selv omsorg.
Egenomsorg øger modstandskraften og tærsklen for stress og handler om at få rigelig søvn, spise godt, tilbringe tid med de mennesker, du holder af, gøre de ting, du elsker, og huske at holde ferie.
Hvis du fx ved, at du kunne have gavn af mere søvn, hvad kan du så med en minimal indsats gøre her og nu? Kan det være at slukke lyset 15 minutter tidligere eller flytte din telefon fra dit natbord til et andet rum, så du ikke bliver fristet til at tjekke den?
Der er også måder, hvorpå du selv på de travleste dage kan passe på dig selv. Det kan fx være at afsætte tid i kalenderen til en hurtig gåtur udenfor i løbet af dagen. Eller at afsætte 10 minutter efter hvert møde for at sikre en pause mellem rækken af møder. Disse små pauser kan give dig et markant løft.
Læs også: Passer du godt nok på dig selv?
Vis dig selv medfølelse
På engelsk taler man om “self-compassion”, som oversat til dansk bliver til selvmedfølelse og handler om at vise sig selv medfølelse. Du skal simpelthen behandle dig selv med venlighed og omsorg, når du møder modgang eller udfordringer. Det er en simpel færdighed, men bemærkelsesværdig svær for de fleste af os.
Men at vise dig selv medfølelse gør dig til en bedre leder og klæder dig bedre på til at håndtere de følelsesmæssige krav, der er forbundet med ledelse. Forskning viser, at dem, der viser sig selv medfølelse, har højere modstandsdygtighed og følelsesmæssig intelligens og forbliver roligere under pres. Selvmedfølelse er også forbundet med følelsesmæssigt velvære og reduceret stress, angst og depression.
Endelig hænger selvmedfølelse og medfølelse for andre sammen. Når du øver dig i at være venligere mod dig selv, øger du din evne til at behandle andre medfølende.
Forskellen på medfølelse og empati
Ifølge professor dr. Tania Singer, der er psykolog, neuroforsker og ekspert i empati og medfølelse, er empati en forløber for medfølelsen. Når man er empatisk overfor en, der lider, lider man selv. Hvorimod når man har medfølelse for en andens lidelse, føler man omsorg, kærlighed og varme og kan udvikle et stærkt ønske om at hjælpe den anden.
Det er altså hjernens centre for smerte, der reagerer, når man føler empati med nogen, der oplever fysisk eller følelsesmæssigt ubehag. Mens hjernen reagerer helt anderledes, når man føler med nogen, der har det svært. I de situationer er det centre for samhørighed, kærlighed og glæde, der aktiveres.
Det betyder, at det ikke er selve det at være sammen med nogen, der har det svært, der dræner os. Det er snarere, hvordan man reagerer og agerer i situationen, der er afgørende for, om man bliver drænet.
Dr. Kristin Neff, der er lektor ved University of Texas i Austin og har skrevet flere bøger om selvmedfølelse, anbefaler at fokusere på disse tre punkter i dit arbejde med at vise dig selv medfølelse:
- Mindfulness. Vær opmærksom på, hvad du føler i nuet. Stop op og tænk over, hvilke følelser der dukker op, når du står i svære situationer. Sæt ord på følelserne. Undersøgelser viser, at det at sætte ord på sine følelser mindsker deres greb i dig og reducerer fysiologisk stress.
Sig til dig selv: “Jeg er bekymret, fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre” eller “Jeg er trist, fordi jeg er for træt til at give medarbejderne støtte”. Det at få sat ord på følelserne vil hjælpe dig med at få større bevidsthed og klarhed. - Fælles menneskelighed. Erkend, at dine udfordringer deles af mange. Sig til dig selv: “Jeg ved, at andre ledere også møder disse krav.”
Kristin Neff skriver, at hun i sit arbejde med ledere og teams kan se, at der er en håndgribelig lettelse i de grupper, hun leder, når deltagerne ser, at de ikke er alene, og at kollegerne har de samme udfordringer. - Selv-venlighed. Vær venlig mod dig selv. Sig: “Selvfølgelig er jeg udmattet med alt det, jeg bliver bedt om” eller “Selvfølgelig er det svært. Jeg er ikke uddannet til det”.
Vær lige så nådig og venlig over for dig selv, som du ville være over for en ven.
Beskyt din følelsesmæssige tilstand
At, følelser smitter, har været kendt i årevis. Men for nylig viste en undersøgelse, at det at lytte til andres frustrationer ikke kun førte til negative følelser hos lederne, der lyttede til dem, men også øgede sandsynligheden for, at de efterfølgende ville behandle andre dårligt. Men undersøgelsen viste også, at ledere kunne afbøde disse negative virkninger.
Når andre deler deres sorger og problemer med dig, skal du opsøge viden for bedre at forstå situationen. Det kan beskytte dig følelsesmæssigt, fordi du derved aktiverer din kognitive empati snarere end din følelsesmæssige empati. Kognitiv empati er at forstå, hvordan andre har det, og hvad de tænker. Følelsesmæssig empati handler om at føle, hvad andre føler, hvilket kan føre til omsorgstræthed og skade dit helbred.
Det er derfor vigtigt at dulme dine følelser, hvis du er blevet følelsesmæssigt påvirket efter en samtale med en medarbejder. Det kan du fx gøre ved at gå en tur, lytte til musik, ringe til en ven, lave mindfulness-øvelser eller på anden måde give dig selv omsorg.
Læs også: 7 råd: Sådan bliver du en mere empatisk leder
Artiklen er frit oversat og redigeret efter artiklerne ”Fatigue Is Real and It May Be Weighing You Down” i Harvard Business Review skrevet af ledelsesrådgiver Dina Denham Smith, Dealing with Compassion Fatigue for Leaders af Dr Vishal Rana PhD på LinkedIn og Compassion Fatigue in Leadership: Strategies to cope and recover af Kelly Baez, PhD, LPC på LinkedIn.