Hvad enten din chef afbryder dig på møder med irettesættende kommentarer, taler ned til dig foran borgerne eller på anden måde, behandler dig på en måde, der gør dig utilpas, så er det svært at sige det til hende.
Inden du giver din chef kritik, bør du overveje om det vil gavne – om de mulige omkostninger ved kritikken overstiger gevinsterne. Det næste du skal gøre er at forberede samtalen. Book din chefs kalender til samtalen, skriv hvad mødet handler om i emnefeltet og forbered feedbacken grundigt. Og efter samtalen skal du takke din chef for, at hun tog tid til samtalen med dig.
Her kommer tre trin, du kan følge, hvis du skal give din chef kritik.
1. Trin: Er det nødvendigt?
Før du gør noget, så tænk over om du er i gang med at gøre en mus til en elefant. Hvis din chef har opført sig uhensigtsmæssigt overfor dig, så overvej om det bare var en dårlig dag for hende, eller om det er en opførsel, du er blevet mødt med flere gange.
Du skal også overveje om de potentielle omkostninger ved at tage denne snak med din chef, overstiger gevinsterne. Er hun typen, der kan lytte konstruktivt til kritik uden at gå til modangreb? Hvis du er i tvivl om, hvordan din chef reagerer på kritik, så prøv at holde øje med, hvordan hun tager imod negativ feedback fra andre.
Læs også: 4 former for adfærd der skader konfliktløsningen
2. Trin: Forbered dig grundigt
Er du på baggrund af ovenstående overvejelser nået frem til, at du skal have en samtale med din chef, så skal du forberede dig.
Du skal begynde med at booke din chefs kalender en til to dage efter den hændelse, som du vil drøfte, er sket, så den stadig er frisk i hukommelsen. Fortæl eller skriv også, hvad samtalen handler om. Du kan fx sige noget i stil med: “Jeg vil gerne have et kort møde med dig, hvis du har tid. Jeg vil bare gerne tale om det der skete på mødet i går”. Send en mødebookning via kalenderen og skriv i emnefeltet, hvad mødet handler om.
Du skal også gennemtænke, hvordan du begynder samtalen. Det er vigtigt, fordi det sætter stemningen for resten af samtalen. Du kan fx begynde samtalen med at takke for, at din chef har afsat tid til at mødes med dig og bagefter sige noget i retning af, at du har tænkt over noget på baggrund af jeres sidste møde, som du gerne vil drøfte, fordi du lægger meget vægt på, at I skal kunne tale om tingene, når de opstår.
Fra forhandlingsteori ved man, at får du andre til at sige ”ja” et par gange i begyndelsen af en samtale, så skaber det en meget mere konstruktiv stemning.
Når du skal give feedback, kan Situation-Behavior-Impact (SBI) modellen anbefales. Det er en no-nonsense tre trins model, der sætter scenen for en god dialog.
Rigtigt benyttet er SBI ikke fordømmende og et godt værktøj til svære samtaler. Når du er specifik og undgår generaliseringer, så er der meget større chance for, at der bliver lyttet til din feedback.
Her er hvad du kan gøre:
- Fortæl hvornår og hvor den specifikke opførsel opstod (den givne situation) for at sætte konteksten. Fx ”på vores team møde i går, fortalte jeg om den udadreagerende borger, der…”
- Forklar i detaljer, hvad du sagde og hørte: ”På vores team møde i går, fortalte jeg om den udadreagerende borger, der lagde jeg mærke til, at du afbrød mig tre gange…”
- Beskriv hvad det fik dig til at føle: ”På vores team møde i går, fortalte jeg om den udadreagerende borger, der lagde jeg mærke til, at du afbrød mig tre gange, og det fik mig til at føle mig undermineret…”
Husk at være præcis i dit ordvalg. Pas fx på med at udskifte ordet tre gange” med “flere gange”. Vær præcis, så der ikke opstår en unødvendig diskussion om, hvor mange gange du blev afbrudt.
Og så skal du øve samtalen. Selvom modellen kan virke kort og ligetil, så er den svær at holde sig til. Især, hvis du er nervøs. Du kan øve samtalen overfor en kollega eller ven. Når du øver, så stil din ven eller kollega følgende spørgsmål:
- Kommer budskabet autentisk ud?
- Forstod du mit budskab?
- Hvordan ville du have det, efter at have hørt dette?
Læs også: Se kritik som en gave og bliv en bedre leder
3. Trin: Hav samtalen
Nu er du klar til at holde mødet. Når du har sagt dit primære budskab, så hold en pause. Vær tålmodig og giv din chef mulighed for at reflektere og svare.
Hvis din chef bliver vred over, hvad du siger til hende, så gør følgende:
- Sig undskyld for, at din feedback har den effekt på hende. Fortæl igen din hensigt med at sige det.
- Prøv at lade være med at sige noget i et lille stykke tid, så din chef lige har mulighed for at falde ned på jorden igen.
- Hvis din chef fortsat er vred så forlad stille og roligt lokalet og sig, at du er ked af, at du har gjort hende vred. Og spørg om I kan tale sammen om det en anden gang.
Hvis din chef har lyttet til dig, så sig tak. At vise taknemmelighed styrker relationerne på arbejdspladsen.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra denne artikel på HBR.com The Right Way to Give Negative Feedback to Your Manager (hbr.org)