Danmark er et af de bedste lande i verden til digitalisering. Særligt fælles løsninger er vi gode til. Digital post har sparet det offentlige for millioner af kroner. Og MitID gør, at vi kan nøjes med ét password til stort set alle digitale adgange til den offentlige sektor.
Desværre ser mange ledere digitalisering som noget, der er svært – langt fra en gave, hvilket er en skam, for det at lede digitalisering er ikke meget anderledes end at lede alt muligt andet.
Men det kræver, at du mestrer fire særlige kompetencer: nysgerrighed, usikkerhedshåndtering, eksekveringsevne og tillid.
Kompetencerne er her forkortet akronymet NUET for at gøre dem nemmere at huske og bruge i praksis.
1. Nysgerrighed
Nysgerrighed handler om at have en ægte interesse for, hvordan teknologier og nye måder at arbejde på kan forbedre opgaveløsningen på netop det område, du har ledelsesansvar for. Det handler desuden om at følge med i, hvilke teknologier der skaber en forskel hos andre organisationer, som ligner din.
Det er vigtigt at understrege, at du ikke behøver at være teknologinørd for at være nysgerrig, og du behøver bestemt heller ikke at kunne alle de nye teknologiske termer. Men du er nødt til at kunne forstå de implikationer, som nye metoder og teknologier fører med sig. Hvilke udfordringer og fordele giver de dit område?
Nysgerrigheden drejer sig således om at tænke nyt og stille spørgsmål ved det givne. Kan vi løse opgaverne anderledes? Radikalt anderledes? Eller skal vi helt lade være med at løse dem, fordi andre (borgeren, pårørende eller civilsamfundet) løser dem bedre, end vi gør?
2. Usikkerhedshåndtering
Digitale løsninger involverer teknologiske risici som en naturlig følge af, at ingen kan beskrive eller forudse præcis, hvad en ny teknologi konkret indebærer. Derfor er evnen til at håndtere usikkerhed vigtig.
Den teknologiske usikkerhed er en type usikkerhed, som de færreste faglige ledere er vant til i deres daglige virke. Den finder typisk sted samtidig med, at de har ansvaret for at lede den almindelige drift, der er præget af vante rutiner og en større grad af forudsigelighed. Alligevel må du turde at slippe ny teknologi fri og være i stand til at indhegne og håndtere de risici, som det indebærer.
3. Eksekveringsevne
Eksekveringsevnen handler ikke overraskende om, at du kan få noget til at ske. Mange offentlige ledere er for vant til, at sagen ”skal være fuldt belyst”, inden de agerer. Konsekvensen af den indstilling er for den nye teknologi, at man venter for længe, analyserer for meget og skriver for omfangsrige strategier, planer og hensigtserklæringer. I stedet for at komme i gang. Det vigtige i ledelse af digitalisering er imidlertid leverancen og det at turde prøve noget nyt – ikke endnu en analyse.
Eksekveringsevne drejer sig derfor om at have evnen og modet til at sætte noget i gang, om at drive projekter igennem med fokus på gevinster samt om at skabe værdi af de digitale løsninger i dagligdagen.
4. Tillid
Tillid er en helt central ledelseskompetence. Også når det gælder ledelse af digitalisering. Alt for meget it-udvikling i det offentlige bygger desværre på en nulfejlskultur. At give slip på nulfejlskulturen kræver tillid til sine samarbejdspartnere og en tro på, at innovation kommer ud af en vis risikovillighed. For de risici, som ny teknologi medfører, rummer nemlig en garanti: Der vil altid ske fejl.
Håndterer du de fejl ved at bebrejde og kritisere eller ved at diskutere dem for at tage ved lære og finde ud af, hvad I kan gøre anderledes næste gang? Dit svar på det spørgsmål kommer til at have kæmpe indflydelse på den tryghed, der er i samarbejdet, og den tillid, som medarbejdere og leverandører har til dig som leder.
Almindelige lederkompetencer
Måske tænker du nu, at Nysgerrighed, Usikkerhedshåndtering, Eksekveringsevne og Tillid lyder som helt almindelige lederkompetencer. Og ja, så har du helt ret. Alt for mange ledere i den offentlige sektor bliver væk i en jungle af digitale muligheder. Af den grund mister de blikket for, at de allerede besidder mange af de egenskaber, som ledelse af digitalisering kræver og fører med sig.
Så kære leder: Rygterne om at digitalisering kun kan ledes af særligt få og udvalgte ”it-ledere”, er stærkt overdrevne.
Selvfølgelig er der noget særegent ved at lede digitalisering, og det indebærer bl.a. et særligt sprog og nye roller. Og præcis ligesom da du som ny leder fik budgetansvar for første gang, er der god grund til at sætte sig ind i den nye rolle: Ja, det er dig, der har ansvaret for budgettet, også selvom din organisation har en økonomichef. Og jo, der er budgettekniske termer, du har brug for at forstå.
På samme måde har du for at forblive en relevant leder i 2024, behov for at forstå din rolle og sætte dig ind i de mest relevante termer inden for it og digitalisering på dit fagområde.
Hvis du er interesseret i at læse mere, kan du hente en frit tilgængelig e-bogsversion af min helt nye bog: ”Ledelse i den digitale jungle – en håndbog i digitalisering for offentlige ledere” lige her.