Mange ledere ser ikke deres medarbejdere dagligt. Det kan være medarbejderne sidder på forskellige matrikler, arbejder hjemme eller fordi lederen har mange medarbejdere.

Her får du seks råd om at lede på afstand:

1. Giv medarbejderne kørekort til selvledelse

For at lykkes med nærværende ledelse på afstand skal du give dine medarbejdere de bedste forudsætninger for selvledelse. Du skal gøre dine (og organisationens) mål og værdier tydelige og så skal I have krystalklare forventninger til hinanden.

Uden tydelige mål gør du dine medarbejdere rundtossede. Derfor skal du sikre, at medarbejderne ved, hvad de skal gøre, hvornår det skal ske, og hvad det skal føre til. Afstem forventninger Det er i forventningsafstemningen, at du lægger de mest fundamentale grundsten til dine medarbejderes selvledelse.

Når du afstemmer forventninger med din medarbejder, skal I lave klare aftaler om rammer og retningslinjer: Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? Og en vigtig tilføjelse: Hvilke beslutninger kan medarbejderen selv træffe – og hvilke skal hun vende med dig?

Læs også: Kære leder! Dialog mellem medarbejdere og ledere om forventninger til god ledelse

2. Gode ledere skaber nærvær gennem uformel kommunikation

Den virtuelle kommunikation er ofte præget af effektivitet og formalitet, hvor man oftest taler sammen, når der er problemer. Derfor er det ekstra vigtigt at huske den uformelle kommunikation, da den er kilde til nærvær og tillid. Og selvom der ikke er daglige småsnakke ved kaffemaskinen eller printeren, så er der andre muligheder for at vise nærvær. Det vil aldrig være det samme som tæt personlig kontakt, men det er klart bedre end alternativet: Rungende stilhed på linjen.

Ideer til den virtuelle kaffepause og uformel kommunikation kunne være:

  • Den virtuelle kaffepause
  • Virtuelle fejringer, hvor I fx fejrer afslutning på projekter i fællesskab
  • Det virtuelle håndtryk, hvor I indleder mødet med en uformel snak om, hvad folk er i gang med
  • Virtuel fredagsbar
  • Uformelle telefonopkald, hvor du spørger ind til, hvordan det går
  • En velvalgt sms med ”godt arbejde” og ”god weekend”.

3. Pas på med den digitale kommunikations faldgruber – ingen kan læse dit tonefald

Digital kommunikation kan nemt føre til misforståelser. Hvis en medarbejder fx ikke har fået svar på en mail til sin leder i nogle dage, kan han tolke det manglende svar på en eller flere af nedenstående måder:

  • Er det fordi min leder er travl og i møde?
  • Er det fordi hun ikke ved, hvad hun skal svare?
  • Er det en mulighed, at hun ikke interesserer sig for det, jeg laver?
  • Er jeg ude i kulden eller noget helt femte?

Det er derfor en god ide at afstemme forventninger med medarbejderne om, hvad de kan forvente af dig på de forskellige kanaler. Og hvad du forventer af dem.

Det kan du gøre ved at fortælle dem:

  • Hvor hurtigt du typisk svarer på en henvendelse
  • Om e-mails bliver læst og besvaret hver dag
  • Om du kan finde på at ringe medarbejderne op efter arbejdstid.

Og så den anden vej: Hvad forventer du af medarbejderen?

4. Faglig sparring – sådan viser du tilgængelighed på afstand

Udover at vise en metaforisk åben dør ved at understrege, at medarbejderen altid kan ringe eller skrive og få en tilbagemelding, så er der også fire andre måder, du kan vise tilgængelighed på:

  • Hav en synlig kalender
  • Orienter løbende medarbejderne om dine planer
  • Hold fast i en velkendt mødestruktur
  • Bliv ved med at opfordre medarbejderne til at tage fat i dig.

Det vigtigste at vide om din egen tilgængelighed er, at du kun er så tilgængelig, som din modpart oplever det. Så hvis dine medarbejdere ikke oplever dig som tilgængelig, så er du det ikke.

5: Tillid er en beslutning – ikke kun en følelse

Du vinder kun medarbejdernes tillid, hvis de oplever dig som troværdig, tilregnelig og fair. Og det sker kun, hvis du demonstrerer personlig integritet og konsistent adfærd. Og det er særligt udfordrende for distancelederen, fordi tilliden er ekstra sårbar, når man ikke bare kan genbekræfte den løbende i det daglige.

Selvom der ikke findes en neonbøjet opskrift på at skabe tillid, kan du støtte dig til disse fire generelle råd:

  • Vis tillid, hvis du vil have tillid
  • Hold dine aftaler
  • Vær fair
  • Vis opbakning.

6: Mødeledelse- få det optimale ud af det når I mødes

Som distanceleder er de kalendersatte møder med dine medarbejdere endnu vigtigere, end de er for de ledere, der ser medarbejderne dagligt. Og når I mødes, skal I have det bedste ud det, og det kræver god mødeledelse. 

Vil du et stik dybere og få værktøjerne til at omsætte de seks råd, kan du få et lynkursus i ledelse på afstand her: Lynkursus i nærværende ledelse på afstand – Lederweb