Hvordan bliver man mere effektiv på jobbet og bedre til at strukturere sin arbejdsdag? Med udgangspunkt i deres eget liv fortæller 12 succesfulde danskere, hvordan de har opnået en optimal hverdag med møder, mails, powernapping og to do-lister.
Resultatet af dette er otte råd om, hvordan du kan planlægge en hverdag, præget af møder, tonsvis af mails og konstante opkald på mobilen.
8 råd til en effektiv arbejdsdag
- Lav to-do lister, dag for dag og/eller uge for uge.
- Gå afsides for at skaffe ro til større opgaver.
- Luk kun op for mailen to-tre gange om dagen.
- Vær velforberedt til møder og gør der klart på forhånd, hvad du vil have ud af dem.
- Planlæg nogle huller i løbet af dagen, hvor du kan puste ud og samle tanker.
- Ofte er det både hurtigere og giver større udbytte at ringe i stedet for at sende mails.
- De vanskelige svarmails kan med fordel vente med at blive besvaret til dagen efter.
- Husk, at det er sig selv, der sætter rammerne for, hvordan din hverdag skal udvikle sig.
De otte råd er baseret på bogen ”Effektiv på job.” I bogen medvirker blandt andre chefredaktør Lisbeth Knudsen, politidirektør Hanne Bech Hansen, chefredaktør Henrik Qvortrup, bestyrelsesformand Flemming Østergaard, generaldirektør Kenneth Plummer og politiker Mogens Lykketoft, som alle stiller op til interview i forbindelse med udgivelsen af bogen.
Artiklen er tidligere bragt på Lederweb i 2009.