Artikler om Advarselssamtale

Hvis du er leder med personaleansvar, sker det ind imellem, at du ser dig nødsaget til at give en medarbejder en advarsel. Der er to grunde til at give en advarsel. Hvis du på et tidspunkt ønsker at opsige en medarbejder, risikerer du at få en sag på halsen om usaglig opsigelse, hvis du ikke forudgående har givet en advarsel. Dog er det vigtigt at huske, at en advarsel ikke udelukkende er et værktøj, der skal tages i brug, fordi du allerede har besluttet dig for at opsige medarbejderen. En advarsel kan nemlig også være et værktøj, der kan hjælpe medarbejderen med at komme tilbage på sporet igen.

At give en advarsel er ikke en sjov opgave. Men fordi lederne kun sjældent giver advarsler, betyder det også, at de fleste ikke er rutineret i det – og det er egentlig godt. For der er ikke to tilfælde, der er ens, omstændighederne vil altid være forskellige, og man skal altid behandle en advarsel med største omhu og med god forberedelse.

Hvis du som leder står skal give en advarsel, finder du her en guide til, hvordan du griber den an. Du kan også finde artikler, som informerer om, hvordan du kan se advarselssamtalen som en mulighed for at få den gode medarbejder tilbage på rette spor.



  • Advarselssamtale
Viser 5 / 5
Ingen resultater.
  • Advarselssamtalen

    En tjekliste til overvejelser før samtalen, til samtaleforløbet og din egen analyse af samtalen.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • 3 faser: Sådan håndterer du den vanskelige samtale

    Det er din pligt at gribe ind, når en medarbejder ikke fungerer tilfredsstillende. Og det er også din pligt at gøre det på en god måde. Men det er ikke en nem opgave. Læs her om de tre faser, du bør arbejde ud fra.

    Læs mere
  • Sådan bruger du følelser i din ledelse

    Når en følelse først har tag i én, kan det for nogle retfærdiggøre, at man smækker med døren, råber, bagtaler og opbygger fortællinger om andre som værende klaphatte eller idioter. Men som leder er der meget at vinde ved at skille følelse og reaktion et øjeblik. Læs om følelser og ledelse her.

    Læs mere
  • Undgå brandslukning: Få styr på 14 personale-juridiske spilleregler

    Al ledelse er afledt af ansættelsesforholdet, som er et reguleret og kompliceret retsområde – ikke mindst for offentlige ledere. Men juraen kan ikke alene overlades til HR-medarbejderen. Som leder er du nødt til at have et overblik over de juridiske spilleregler på arbejdspladsen, så du kan reagere i rette tid. Få her overblikket over 14 af de vigtigste personale-juridiske spilleregler.

    Læs mere