10 ting du aldrig må sige til dine medarbejdere

Det er bestemt ikke lige meget, hvilke ord du bruger. Det ved du godt. Men at der er nogle relativt gængse sætninger, der får dine medarbejderes puls til at hamre af sted, kommer måske bag på nogen. Få her ti sætninger, du skal stoppe med at sige og få råd om, hvad du i stedet bør sige, hvis du fx har brug for lige at tale med din medarbejder…

Skribentinfo

”Jeg vil gerne have en snak med dig”. ”Kan du uddybe det?”. Sætninger der sikkert virker helt normale for dig at benytte, men som får sveden frem i din medarbejders håndflader.

Ifølge en ny en ny britisk undersøgelse får særligt ti sætninger pulsen til at stige hos dine medarbejdere. Undersøgelsen er lavet blandt 807 medarbejdere hos den britiske kursusvirksomhed The Knowledge Academy. Deltagerne havde indvilget i at bære en pulsmåler i seks uger. Hvad de ikke vidste, var, at deres ledere var blevet bedt om at bruge nogle bestemte sætninger, når de skrev til dem via et internt chatsystem. Hver gang blev det registreret, hvad lige netop den sætning gjorde ved medarbejderens puls.

Det var nogle gængse sætninger på en arbejdsplads, der fik medarbejdernes puls på overarbejde.

Herunder kan ses et udpluk af de sætninger, som lederne fik besked på at prøve af på deres medarbejdere, og den målte puls kan ses i boksen herunder.

Disse sætninger får pulsen i vejret

Tabellen viser, hvor meget pulsen steg hos deltagerne i undersøgelsen, når deres leder brugte en af sætningerne.

Når du siger: Puls /slag/minut) Stigning fra hvilepuls (80 slag/minut)
1. Jeg vil gerne have en snak med dig 147 84 pct. 
2. Kan du på mødet i dag fortælle om dine resultater?  138 73 pct. 
3. Bare få det til at ske  131 64 pct. 
4. Har du set haster mailen?  130 63 pct. 
5. Jeg er blevet bekendt med, at…  127 59 pct. 
6. Har du lavet X endnu? 123 54 pct.
7. Hvordan synes du, det går? 118 48 pct. 
8. Kan du uddybe det?  111 39 pct. 
9. Hvad er læringen af det her?  101 26 pct. 

10. Jeg prøvede at ringe til dig tidligere…

99 24 pct. 

Kilde: The Knowledge Academy

Men hvad skal du så sige i stedet for, når du faktisk bare er oprigtigt interesseret i at høre om din medarbejder vil uddybe noget, hun fortæller?

Det har Lederweb spurgt erhvervspsykolog Thomas Lundby om. Han er direktør i Impaq som er en erhvervspsykologisk konsulentvirksomhed med speciale i arbejds- og organisationspsykologi.

Her kommer Thomas Lundbys bud på sætninger, der gerne skulle holde dine medarbejderes puls på et nogenlunde mere tåleligt niveau:

Sætninger du skal undgå at sige:  Sig i stedet for:
1. Jeg vil gerne have en snak med dig I vores afdeling har vi aftalt at holde hinanden ansvarlige og hjælpe hinanden ved at sikre hyppig opfølgning på din trivsel og dine opgaver. Hvornår i dag kan vi tage denne snak?
2. Kan du på mødet i dag fortælle om dine resultater? Vi skal under COVID-19 have en særlig opmærksomhed på, hvordan vi sikrer, at vi fortsat trækker på fælles hammel. Jeg har brug for, at vi på dagens møde dykker ned i dine opgaver og resultater, så vi fortsat kan støtte hinanden og komme med feedback under vanskelige vilkår.
3. Bare få det til at ske Vi må alle gøre vores bedste og træde til i denne ekstraordinære tid. Sæt i gang på opgaven. Søg i første omgang konkret sparring hos dit team. Jeg forventer, at I sætter et møde op i dag – og så vil jeg stå til rådighed i morgen mellem 10-12, hvis du/I har brug for yderligere afklaring. OK?
4. Har du set haster mailen? Du ved jo hvordan det hele er lidt ustyrligt lige nu…! Beklager – men har du set haster mailen? Måske vi kunne tage en Walk & Talk og tale situationen igennem. Du kan lige tygge på det og vende tilbage inden frokost, ikk’?
5. Jeg er blevet bekendt med, at… Jeg er blevet bekendt med, at…
Ja, du ved at jeg gerne vil kalde ”en spade for en spade” og sige tingene lige ud. Er der noget om snakken, eller ser jeg spøgelser her?
6. Har du lavet X endnu? Som sagt – vi har aftalt at skrue op for konkret opfølgning nu, hvor vi er på distance. Beklager hvis dette kan opleves som for kontrollerende. Det må vi alle leve med. Hvordan ser det ud med X?
7. Hvordan synes du, det går? Dette spørgsmål bør ikke stilles så henslængt! Sig i stedet noget i retning af: 
Jeg vil fortsat gerne tale med dig om både dine opgaver og din trivsel. Det er svært at vurdere på afstand – vi gør vores bedste for at bevare relationen/fællesskabet her på arbejdspladsen.
8. Kan du uddybe det? Det vil jeg rigtig gerne høre mere om – kan du uddybe det? Du ved, at videndeling er fuldstændig afgørende for vores arbejde. Tak.
9. Hvad er læringen af det her? Lad os alle fortsat sikre, at vi ikke bare ”går i brandsluknings-modus” – jeg insisterer fortsat på, at vi skal samle op og udvikle os. Det gør vi ved fortsat at evaluere, reflektere og trække læring ud af vores samarbejde.
10. Jeg prøvede at ringe til dig tidligere…

Jeg prøvede at ringe til dig tidligere i dag. Jeg vil nemlig gerne lige tale med dig om XX for at høre dine input.

 

Et spørgsmål om kultur

Thomas Lundby slår fast, at lederen skal skabe en kultur, hvor det er ok at fejle, stille spørgsmål og kommentere. En kultur, som er præget af psykologisk sikkerhed, der bygger på tillid og robuste relationer, hvor medarbejdere tør udvise sårbarhed og mod til at tale om det, der i virkeligheden (også) er på spil. Men vi skal også turde normalisere, at vi får en høj puls fra tid til anden, når vi er på arbejde, for det er med til at gøre os kampklare, når en opgave kræver det.

 

Skribentinfo

Vurdering

2,9 /5

40 vurderinger

Kommentarer