8 råd: Bliv mere effektiv

Lange mødedage, fyldte mailbokse og kimende telefoner – en arbejdsdag kan være forvirrende og uoverskuelig at komme igennem. Her får du otte råd om, hvordan du får en mere effektiv arbejdsdag.

Skribentinfo

Hvordan bliver man mere effektiv på jobbet og bedre til at strukturere sin arbejdsdag? Med udgangspunkt i deres eget liv fortæller 12 succesfulde danskere, hvordan de har opnået en optimal hverdag med møder, mails,  powernapping og to do-lister.

Resultatet af dette er otte råd om, hvordan du kan planlægge en hverdag, præget af møder, tonsvis af mails og konstante opkald på mobilen.

8 råd til en effektiv arbejdsdag

  1. Lav to-do lister, dag for dag og/eller uge for uge.

  2. Gå afsides for at skaffe ro til større opgaver.

  3. Luk kun op for mailen to-tre gange om dagen.

  4. Vær velforberedt til møder og gør der klart på forhånd, hvad du vil have ud af dem.

  5. Planlæg nogle huller i løbet af dagen, hvor du kan puste ud og samle tanker.

  6. Ofte er det både hurtigere og giver større udbytte at ringe i stedet for at sende mails.

  7. De vanskelige svarmails kan med fordel vente med at blive besvaret til dagen efter.

  8. Husk, at det er sig selv, der sætter rammerne for, hvordan din hverdag skal udvikle sig.

De otte råd er baseret på bogen ”Effektiv på job.” I bogen medvirker blandt andre chefredaktør Lisbeth Knudsen, politidirektør Hanne Bech Hansen, chefredaktør Henrik Qvortrup, bestyrelsesformand Flemming Østergaard, generaldirektør Kenneth Plummer og politiker Mogens Lykketoft, som alle stiller op til interview i forbindelse med udgivelsen af bogen.

Artiklen er tidligere bragt på Lederweb i 2009.

Læs mere om bogen her

Læs også

7 trin til bedre uddelegering

Ledelse uden grænser

Lad op til lederskabet

Skribentinfo

Kommentarer