Bliv en lykkelig leder

Går du rundt og er lidt utilfreds med dit lederjob, så er der en stor chance for, at dine medarbejdere er utilfredse med dig. For din tilfredshed eller mangel på samme påvirker dine medarbejderes trivsel. Her får du 11 gode råd til, hvordan du kan blive mere tilfreds som leder.

Skribentinfo

For at være en god leder er du selv nødt til at være tilfreds med at være leder. Sådan lyder budskabet i en ny bog ”Den lykkelige leder”. Ifølge forfatteren Trine Wiese er man nødt til at hvile i sig selv og have en grundlæggende oplevelse af, at lederjobbet giver mening for at kunne lede andre.

 ”Jeg har aldrig oplevet ulykkelige frustrerede ledere, der var gode til at sparre, var nærværende, var rodfæstede i deres egne værdier og var kontante i stedet for konfliktsky,” fortæller hun.

Lykkelig er ikke lig lalleglad

Forfatteren understreger, at hun ikke forestiller sig, at alle ledere skal gå rundt i en evig lalleglad tilstand, men hun ser nærmere lykke som en form for tilfredshed.
”Jeg betragter lykken som en overordnet hvilen i sig selv, i egne værdier og en grundlæggende oplevelse af, at der er god mening i lederjobbet”, forklarer hun. 

Formålet med bogen er at få ledere til at reflektere over deres lederrolle eller måske kommende lederrolle. Det gælder ikke mindst ansatte i den offentlige sektor, der må sige farvel til næsten hver anden leder inden for de kommende fem til otte år.

”Både lederne selv og deres medarbejdere har fortjent, at de nye ledere træffer valget om en lederkarriere på et grundlag af kvalificeret viden og selvindsigt,” fastslår Trine Wiese

Ikke alle trives med lederrollen

Alt for mange siger ifølge forfatteren ja til lederjobbet uden at reflektere over det, og pludselig sidder de så i jobbet og skal finde ud af, hvad det egentlig handler om:

”Ofte føler lederen en udefinerbar utilfredshed og kan ikke finde kernen ind til kernen i denne utilpashed. Eller måske er lederen en af de heldige, der er glade og lykkelige i jobbet. I begge tilfælde er det godt at fundere over, hvad det kræver at være en harmonisk leder,” siger hun. 

En grund til at være utilfreds kan være, at man føler sig ensom i jobbet som leder, og man har det skidt med det ansvar, som man har påtaget sig. Og så er det svært at blive en god leder. 
”Du skal have den godt med at være den, der går forrest. Har du det rigtig, rigtig skidt med at tage beslutninger, som andre er utilfredse med, vil du få det meget svært som leder. Jo længere oppe i hierarkiet, du kravler, jo vanskeligere vil du have det,” vurderer hun.

Hvis det er tilfældet, er man ifølge forfatteren sandsynligvis ikke disponeret for at være leder:
”Men selv om du har det godt med at være den, der går forrest, er du alligevel nødt til at træne dit håndværk. Er du for eksempel elendig til at kommunikere, er du nødt til at træne den evne,” fortæller hun. 

11 Nøgler til at blive tilfreds som leder

  1. Vær dig selv
    Føl det som en naturlighed at gå forrest og være den, der sætter dagsordenen. Hvil i dig selv, men skru ikke op for alt i din personlighed. Vælg bevidst at nedtone nogle sider af dig selv; for eksempel din utålmodighed.
  2. Vær bevidst om, at lederjobbet ikke varer evigt
    Betragt ikke virksomheden som din bedste ven, men som en størrelse, der kan finde på at vende dig ryggen. Magtbalancen i virksomheden kan tippe, og du kan blive vippet ud. Husk at have familie og venner at falde tilbage på.
  3. Sympatiser med din virksomhed
    Hold af virksomhedens mission og vision. Som leder er du virksomhedens ansigt udadtil, og du skal kunne lide det ansigt. Hold samtidig fast i din etik. Sig nej, selv om det koster. Det er en glidebane at sige ja til noget ”på kanten”, så meld din skepsis ud i ledergruppen eller direkte, fortroligt, over for topchefen.
  4. Træn dit lederhåndværk
    Alt andet lige er det sjovere at kunne sit håndværk. Om det handler om kommunikation, procesforståelse eller for eksempel situationsbestemt ledelse – i alle tilfælde kan du altid blive skarpere. Øvelse og træning gør mester. Ledelseshåndværket handler også om at organisere og at lede jobprocesser. Tag dig tiden til at konkretisere, hvad der er virksomhedens mål, og hvilke handlinger der bakker op om målene. Og hvem har egentlig ansvaret for, at planerne følges? Det behøver ikke altid at være dig.
  5. Hold af medarbejderne
    Vær leder, fordi du er oprigtig optaget af andre menneskers ve og vel. Nyd suset, når en medarbejder rykker i en positiv retning – også på grund af noget, du har sagt eller gjort. Tro ikke, at lederjobbet er den lige vej til at promovere dig selv. Det er medarbejdernes præstationer, der bør være i fokus. Og bliv heller ikke medarbejdernes mor eller far. Lær at sætte folk i sving i stedet for selv at tage alle de dårlige opgaver.
  6. Hav familiens støtte
    Få din ægtefælle til at bakke op om din karriere. Dermed lever du ikke i et helvede af dårlig samvittighed. Familien skal forstå, at lederjobbet kræver kræfter. Køb rengøringshjælp, take away, amo-kageblandinger og vælg at elske dine nullermænd under sofaen.
  7. Invester din tid
    Er du dybest set en doven sjæl, eller vil du helst bruge tiden på drageflyvning eller golf, så vælg et mindre krævende job.
  8. Accepter ensomheden
    Stræb ikke efter at være kammerat med de menige medarbejdere. Du er bossen og kan fyre dem om nødvendigt. Jeres forhold kan aldrig bliver helt lige. Sats hellere på den gensidige respekt. Overvej om du har psyken til at kravle øverst op i virksomhedshierarkiet, eller om du mere er til at være en del af et ledelsesteam. Plej dit ledelsesteam.
  9. Plej dit helbred
    Gør fysisk og mental træning til en del af lederjobbet. Skriv træningen ind i din arbejdskalender. Så lang tid tager det heller ikke at løbe en tur eller at meditere!
  10. Nyd dine privilegier
    Forstå at nyde din gode løn og dine frynsegoder. Nyd også, at du kan uddelegere kedelige driftsopgaver.
  11. Bliv ved med at udvikle dig 
    Enten er du omstillingsparat – eller også bliver du tromlet ned af det eskalerende forandringspres.

Kilde: Den lykkelige leder – inspiration til et harmonisk liv med ledelse

Den gode leder promoverer andre

Forfatteren har selv prøvet kræfter med et lederjob, og hun husker tiden med glæde: ”Det var helt vildt sjovt! Det var en stor tilfredsstillende at få andre mennesker til at rykke i en positivt retning,” fortæller hun.

Trine Wiese fravalgte dog ledergerningen til fordel for sit privatliv, men har siden beskæftiget sig med ledelse i sit journalistiske arbejde. Ifølge hendes erfaring er den gode leder en, der nyder at få medarbejderne til at blomstre: ”Ledelse handler ikke om at promovere sin egen præstation, men om at fremelske og synliggøre andres gode arbejde – det er der mange ledere, der ikke har fanget,” siger hun. 

"Den lykkelige leder – inspiration til et harmonisk liv med ledelseudgives på Turbineforlaget, og udkommer den 4.oktober.

 Læs også:

Ledelse med sund fornuft

Skribentinfo

Kommentarer