Sådan brander du dig på sociale medier

Personlig branding for ledere er ikke, hvad det har været. Disciplinen, hvor ledere i det offentlige, gennem en kontinuerlig indsats, forsøger at synliggøre sig, så de skiller sig ud fra mængden for at styrke omdømme og anerkendelse, er blevet revolutioneret af sociale medier. Læs her, om syv ting du skal være opmærksom på, når du vil brande dig selv på de sociale medier.

Skribentinfo

De dygtigste ledere formår at bruge sociale medier både som kommunikationskanal i deres job, men også som ledelsesværktøj – og altså som brandingplatform for dem selv, samtidig med, at de med deres personlige kommunikation, giver organisationen en uvurderlig ekstra kommunikationskanal. De bedste af dem får nye jobs, fordi de er gode til at profilere sig selv og deres arbejdspladser på netværksmedier som LinkedIn og Twitter.

Men det er også her, det bliver svært. For lugter det ikke lidt af selvpromovering og praleri, når ledere fra nær og fjern fortæller om egne landvindinger, hvad enten mediet er Børsen, Politiken eller på sociale medier?

Svaret er jo. Branding af dig som leder handler om synlighed og profilering – ja måske endda ananas i egen juice, og realiteterne er, at den selvpromovering er væsentlig for langt de fleste ledere på de øverste niveauer i alle offentlige institutioner og for den arbejdsplads, du repræsenterer. Derfor er skeptiske organisationer, der ikke er vant til at lade lederne brande sig også nødt til at indse, at omdømmearbejde og synliggørelse af den enkelte leder kommer organisationen til gode.

Men herfra bliver det også mere kompliceret. For den branding, der virker og har en positiv effekt på dit omdømme, handler ikke om forstillelse eller at vise et glansbillede frem af dig selv eller din organisation. Den handler om at turde kommunikere personligt og åbent om både det lette, det sjove og det svære på sociale medier, fordi det alt sammen er med til at skabe et billede af dig som et helt menneske, og en både fagligt dygtig og empatisk leder. Og det skaber troværdighed og tillid til din organisation.

Læs også: Offentlige ledere styrker deres lederskab på sociale medier

7 ting du skal overveje, når du vil brande dig på sociale medier

  1. Har du det rigtige albuerum?
    Særligt som leder i den offentlige sektor kræver det, at du har rene linjer med dine overordnede i forhold til, hvad du kommunikerer om, og hvordan du bruger sociale medier til at brande dig selv og din organisation. Derfor er det et vigtigt første step for alle, der ønsker mere synlighed, at der afstemmes med egen leder eller måske endda med den politiske ledelse i den offentlige organisation.

  2. Hvordan skal din omverden opfatte dig?
    Til dit personlige lederskab hører at overveje, hvordan dine forskellige målgrupper skal se dig som leder og som person. De overvejelser gør du sikkert allerede inden, du kommunikerer til dine medarbejdere, egne ledere mv. Hvis du kommunikerer på et socialt medie som LinkedIn, kan det være en god idé at gøre dig nogle strategiske tanker om, hvordan du gerne vil have, at samarbejdspartnere, borgere, eksterne interessenter osv. ser dig. Ikke fordi du skal lave om på dig selv, men fordi du skal hjælpe din målgruppe på vej til at forstå dig, som du gerne vil forstås professionelt.

  3. Hvor er balancen mellem profilering af dig og din organisation?
    I både private og offentlige institutioner, kan du som leder naturligvis ikke tåle, at du i din iver for at brande dig selv kommer til at gøre det på bekostning af din organisations kollektive arbejde. Men du skal – særligt hvis du er din organisations øverste leder – vide, at det er din ret og pligt, at du hjælper organisationen i dens kommunikation ved at gå forrest, fordi den personlige gennemslagskraft på sociale medier ofte vil være mere effektfuld end de kommunikationskanaler, der styres af kommunikationsafdelingen.

  4. Hvilke emner vil du profilere dig på?
    Når alt kommer til alt, handler personlig branding på sociale medier om det indhold, du lægger online. At du har noget på hjerte og noget interessant at sige til dem, der lytter. Det styrker de fleste ledere, hvis de holder sig til få velvalgte emner, der både er væsentlige for dig som person og som er vigtige for organisationen. 

    Alle ønsker at fortælle den gode historie og berette om, hvor godt det går hos dem. Men her er det vigtigt, at du udvælger emner for din kommunikation, der både tydeliggør din og din organisations position, og gerne rækker ud over din egen organisation og skaber værdi for store dele af samfundet. Det gælder også, hvis emnet ikke umiddelbart er den rosenrøde sang omkring jeres organisation. Hvis det kan skabe værdi for målgruppen og andre interesserede, kan det i sidste ende godt betale sig at vise det ærlige billede. Det vil modtagerne belønne dig for. 

  5. Hvor personlig vil du være?
    De dygtigste ledere på sociale medier formår at være præcis så personlige, at alle kan mærke dem og kende dem, som talte de med dem over frokosten i kantinen. Effektiv lederbranding på sociale medier kræver, at man kan bruge en personlig tone og udtrykke sine budskaber med personlig tyngde, ordvalg, erfaringer og betragtninger fra eget arbejdsliv. Men personlig betyder ikke privat. Derfor handler lederens personlige branding også om, hvor langt du mener at kunne gå i forhold til at kommunikere om dit private liv, og hvad du interesserer dig for, når du ikke er på arbejde.

  6. Har du en professionel profil?
    At få gennemslagskraft på sociale medier kræver, at du har valgt det rigtige medie, har opsat din profil professionelt, og at du forstår teknikken i den platform, du har valgt. Både LinkedIn, Facebook og Twitter har en række muligheder, du bør kende, hvis du for alvor vil gøre noget ud af branding på sociale medier. Det handler både om, at du har et professionelt profilbillede og et stærkt coverbillede på LinkedIn, kontaktinformationer, som gør dig tilgængelig og en profiltekst, der markerer, hvem du er, og hvad du står for professionelt.

  7. Går du i dialog med de rigtige?
    Personlig branding handler om at give ud af sig selv. Men det handler også om at give sig tid til at lytte og gå i dialog med de interesserede, der vil tale med dig og din organisation. Du kan vinde meget på kontoen for professionelt omdømme, hvis du løbende er imødekommende i din dialog, hvis du bruger det sociale netværk til rent faktisk at netværke og skabe nye relationer, der er vigtige for dit arbejde og for synliggørelsen af dig selv og din organisation.

Læs også: Sociale medier er ikke så farlige

Lederbranding på sociale medier er, som alt andet branding, ikke en øvelse, der får effekt natten over. Det er et langt sejt træk, og det kræver dedikation og blikket rettet stift mod målet. Til de modige, dygtige og stædige ledere er der ofte belønning ved kasse et i form af et bedre omdømme, styrket ledelsesrum og ofte også en mere attraktiv position på arbejdsmarkedet.

Skribentinfo

Kommentarer