Bogen er en antologi med ni kapitler, hvor du møder forskellige chefer og eksperter, der arbejder med at sætte borgeren først på store offentlige arbejdspladser og som deler ud af de erfaringer og dilemmaer, de har oplevet undervejs. Du kommer blandt andet med i ledelsesværkstedet hos kommunaldirektøren, sygehusdirektøren, borgmesteren, kommunikatøren og professoren.
Formålet med bogen er at inspirere chefer til i endnu højere grad at sætte borgeren først og give indblik i, hvad der konkret skal til, så det præger de daglige handlinger, prioriteringer, beslutninger og langsigtede hensyn i en stor organisation.
Kapitler i bogen
Kapitel 1 – Jette Runchel: Borgeren må aldrig komme i klemme, fordi systemerne er uenige
Kapitel 2 – Lotte Bøgh Andersen: Derfor er det så besværligt og så vigtigt at sætte borgeren først
Kapitel 3 – Niels Åkerstrøm Andersen: Vi tror, at vi har borgeren til fælles
Kapitel 4 – Dorthe Crüger: Fra systemets til patienternes sygehus
Kapitel 5 – Søren Viemose: Spørg, hvad du kan gøre for din borger
Kapitel 6 – Helle Bro: Drop den sproglige distance og tal borgernes sprog
Kapitel 7 – Malene Kjær-Jepsen: Nej, der er ikke brug for flere personer rundt om bordet
Kapitel 8 – Jocelyn Bourgon: Det handler ikke om penge
Kapitel 9 – Tårnby Kommune: Der er masser af logikker, der spænder ben for at sætte borgerne først
Det er Væksthus 2, der står bag udgivelsen. Læs mere om deres andre aktiviteter her