Mange store tænkere har gennem tiden undersøgt og beskrevet, hvad der motiverer os mennesker. Lige fra Aristoteles til Sigmund Freud og Abraham Maslow. Siden da har forskere, gennem blandt andet moderne teknologi og hjerneforskning, bygget videre på teorierne og er kommet frem til fire drivkræfter, der ligger bag motivationen hos os mennesker.
I artiklen ”Employee Motivation: A Powerful New Model” fra Havard Business Review skriver Nitin Nohria, Boris Groysberg og Linda-Elling Lee, der alle er eksperter i menneskelig adfærd og motivation, om fire drivkræfter bag motivation.
De fire drivkræfter
De fire drivkræfter er:
- Drivkraften til at opnå
- Drivkraften til at skabe relationer
- Drivkraften til at forstå mening
- Drivkraften til at forsvare det man har
De fire drivkræfter er dybt indlejret i vores hjerner. Derfor bliver vores følelser og adfærd også direkte påvirket af, om drivkræfterne bliver tilfredsstillet.
Drivkræfterne eksisterer alle på samme tid, og du er nødt til at arbejde med dem alle, hvis du vil sørge for et motiverende arbejdsmiljø. Det er fx ikke nok bare at give lønforhøjelser, hvis medarbejderne ikke føler sig knyttet til kolleger og til organisationen. Det er heller ikke nok at sørge for et tæt bånd mellem medarbejderne, hvis de ikke føler sig sikre og ikke forstår dine beslutninger. Hav derfor fokus på hver enkel drivkraft, og du vil opleve, at medarbejderne bliver mere motiverede.
1. Drivkraften til at opnå
Alle er drevet af at tilegne os goder, der har en positiv indvirkning på os. Når vi opnår dette, får vi en følelse af glæde og tilfredshed og hvis ikke, bliver vi fyldt af utilfredshed. Dette gælder ikke kun fysiske fornødenheder som mad, tøj og et tag over hovedet. Det gælder også gode oplevelser – for eksempel rejser, koncerter eller en forfremmelse på arbejdet. Denne drivkraft er som regel relativ, idet vi ofte sammenligner vores egne tilegnelser med andres, og samtidig umættelig, da vi altid vil opnå mere.
2. Drivkraften til at skabe relationer
Relationer er ikke kun noget vi skaber til vores nærmeste venner og familie. Vi skaber også bånd til vores arbejdsplads. Når vi opnår følelsen af at skabe en relation, bliver vi fyldt af positive følelser. På arbejdspladsen vil følelsen af at have en relation til både kolleger og til selve organisationen styrke motivationen. Det giver nemlig en følelse af at høre til, og medarbejderne vil være stolte af at være en del af organisationen.
3. Drivkraften til at forstå mening
Vi har en indre drivkraft for at forstå verden omkring os, og vi bliver frustrerede, når vi ikke kan finde en mening. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne forstår, hvorfor opgaverne skal løses. Denne forståelse sørger nemlig for, at medarbejderne føler, at de bidrager med noget meningsfuldt. Arbejdspladser, hvor medarbejderne får lov at blive udfordret og lære, er derfor mere motiverende end et sted, hvor medarbejderne ikke kan se meningen med deres arbejdsopgaver.
4. Drivkraften til at forsvare det man kender
Vi er sjældent glade for forandringer, og derfor har vi naturligt et behov for at forsvare det, vi kender. Dette gælder også på arbejdspladsen.
Hvis du træffer tilsyneladende tilfældige beslutninger, der får medarbejderne til at føle sig usikre og uden et klart fokus. I stedet skal du hele tiden sørge for at informere medarbejderne om, hvorfor du gør, som du gør. Dette gælder særligt, hvis der er brug for omstruktureringer eller andre nødvendige forandringer på arbejdspladsen. På den måde kan du undgå stressede medarbejdere og voldsomme reaktioner.