Forskning viser, at det har konsekvenser for helbredet at multitaske. Foto: Pixabay

Multitasking gør dig sløv og glemsom

20.10.2017 1,407

Føler du, at du er mere effektiv, når du multitasker? Det er du desværre ikke. Faktisk bliver du mere ineffektiv, mindre kvik og mere stresset. Hjerneforsker beskriver de konsekvenser, det har for dig og dit helbred, når du multitasker.

Af Bettina Dion Petersen, Lederweb

Forestil dig, at du sidder og skriver på et notat, idet to mails plinger ind i mailboksen. Den ene skal du bare svare på i løbet af dagen, og den anden har et link til en artikel, som du får lyst til at læse. Det tager tid at læse artiklen, og når du nu alligevel har mailen åben, kan du ligeså godt få svaret på den anden mail med det samme. Der er måske gået 10-20 minutter, før du vender tilbage til dit notat, og skal til at sætte dig ind i det igen. Som leder er din tid knap. Så brug den rigtigt. 

Du tror måske, at du bliver mere effektiv, når du har flere faner og vinduer åbne, men sandheden er desværre det modsatte. Multitasking gør ganske enkelt din hjerne sløv og langsom.

Multitasking er et begreb, som bruges om evnen til at beherske flere opgaver samtidig. Det er blevet endnu mere udbredt i forsøget på at beherske strømmen af information fra digitale medier. Din hjerne kan ikke håndtere fokus på flere ting på en gang, og konsekvensen er, at du bliver dårligere til at koncentrere dig, dårligere til at huske ting og dårligere til at skelne mellem relevant og irrelevant information. Det værste af alt er, at du muligvis bliver dårligere til det, du er god til, nemlig at skifte hurtigt og effektivt mellem flere forskellige opgaver. Det viser forskning udført af neuropsykolog Thomas Zoëga Ramsøy.

Fysiske konsekvenser

Multitasking får pulsen til at stige, håndfladerne bliver svedige, pupillerne udvider sig, og fordøjelsen driller. Når du skal jonglere med flere opgaver samtidig, er din krops fysiske reaktion at øge strømmen af stresshormoner og adrenalin. På den måde kommer du ind i en ond cirkel, og du må bruge mere tid på at udføre hver enkelt opgave, og det fører igen til endnu mere multitasking, fordi du prøver at indhente det tabte.

Fokusér på en ting ad gangen

Hyppige skift mellem forskellige opgaver kræver meget energi, og når hjernen har brugt 20 pct. af kroppens energibudget, går den hurtigt i dvale. Thomas Z. Ramsøy råder derfor til at slukke for de digitale kanaler, sætte tempoet ned og nøjes med at fokusere på én ting ad gangen. 

For mange kan det føles helt forkert at slukke for de digitale kanaler, men fordybelse giver mulighed for at opnå en helt anden effektivitet. Du bliver mere kreativ, fordi du nemmere kan se nye sammenhænge på tværs af den kontekst, du arbejder i lige nu. Opgaverne får en anden mening, som du går glip af, når du kun surfer på overfladen. Men det kræver ro og tilstedeværelse at kunne tænke nyt.

Det er naturligvis op til den enkelte at lave en aftale med sig selv om faste perioder med mulighed for fordybelse. Du skal klassificere dine opgaver, slukke for digitale medier og minde dig selv om, at du gør et aktivt valg. Start med en halv time ad gangen. Det handler om, at du skal skabe en accept af, at det er ok at gå glip af noget. Undersøgelser har vist, at stressniveauet falder, og antallet af gode idéer stiger i organisationer, som gennemfører de processer.

Artiklen er frit oversat efter Multitasking gjør hjernen din sløv og glemsk.

Læs mere om Effektivitet

7 tips til dig der har travlt

Multitasking gør dig ikke hurtigere


Vurdering
  • 8 vurderinger