Artikler om Trivsel

Medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde smitter af på kvaliteten og effektiviteten af opgaveløsningen og den service, borgerne modtager. Som leder er du med til at skabe rammerne for arbejdet – både de fysiske, men også de psykiske, sociale og strukturelle faktorer har du tit den største indflydelse på. Medarbejdernes trivsel påvirkes også af andre ting. Et godt samarbejde med kollegerne, godt forhold til ledelsen, generel sundhed, godt indeklima, talentudfoldelse, indflydelse og faglig og personlig udvikling er vigtige elementer.

Udover at medarbejderne arbejder bedre, når de trives, så er et godt arbejdsmiljø også med til at fastholde medarbejdere og tiltrække nye.



  • Trivsel
Viser 50 / 97
Ingen resultater.
  • 10 bud til at lede relationer

    Relationel koordinering - evnen til at samarbejde - påvirker produktivitet, kvalitet og arbejdsglæde, lyder det fra den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell. Læs om relationel koordinering og se de 10 bud du skal følge for at skabe relationer.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 faresignaler på dårlig ledelse

    Ligegyldighed, ensidighed og manglende kompetence. Det er faresignaler på dårlig ledelse, fastslår RUC-forsker Anita Mac. Du får her hendes tre bedste tip til ledergruppen. Det handler om professionalisme og om at tage ansvar.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Få styr på nervøsiteten

    Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

    Læs mere
  • Tag temperaturen på jeres sociale kapital

    Effektiv ledelse handler om at vælge de rette mål at styre efter. Og her kan det betale sig at rette fokus mod den Sociale Kapital. Sådan lyder et af budskaberne i Væksthus for Ledelses publikation ’De skjulte velfærdsreserver’. Læs, hvordan I retter fokus på den sociale kapital og tag temperaturen på, hvor høj eller lav den er i dit team eller organisationen.

    Læs mere
  • Arbejdsglæde - ja tak!

    Det er nok en illusion at tro, at man kan gå glad på arbejde hver evig eneste dag. Ikke desto mindre kan de rette rammer skabe et godt udgangspunkt for at gøre det muligt. Og da det er dokumenteret, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er ca. 40 % mere lønsomme end lavt motiverede medarbejdere, er der kun grund til at stræbe efter det. Få anbefalinger til, hvordan du som leder går forrest og sikrer de bedste rammer for arbejdsglæden.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • Hvad har søvn med ledelse at gøre?

    Lederen skal ikke sidde på kanten af medarbejderens seng og sørge for, at medarbejderen får søvn nok. Men søvn er den vigtigste stressforebyggende faktor, så lederen har alligevel nogle muligheder for at være med til at sikre, at det ikke er søvnen, der som det første bliver skruet ned for, når der er travlt. Få 8 tips og tricks om søvn og ledelse her.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • Led dit team fra konflikt til trivsel

    Måske er der kommet nye kolleger eller en ny leder i teamet, måske er der opstået en dårlig dynamik over tid, måske har forandringstoget kørt for stærkt i for lang en periode. Men én ting er sikkert: Mistrivsel har altid noget med lederen at gøre, enten direkte eller indirekte. Læs om, hvordan du får dit team i trivsel.

    Læs mere
  • Er du træt af ikke at få svar?

    Det er frustrerende ikke at få svar på sine mails og andre henvendelser. Det skaber frustration og usikkerhed, og i værste fald konflikter. Læs, hvordan du tackler tavsheden.

    Læs mere
  • Engagement er nøglen til succes

    Det giver bedre resultater at fokusere på engagement fremfor trivsel. Det viser forskning inden for positiv psykologi, som peger på fire områder, der styrker engagementet.

    Læs mere
  • Lad sladrehankene sladre

    Ledere er efterhånden blevet så ”sladderforskrækkede”, at de glemmer, at sladder er vigtig for vores sociale, psykologiske og fysiske velbefindende. Læs, hvordan du kan bruge sladder til at styrke arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Leder, brug dine følelser klogt

    Følelser og fornuftige strategiske overvejelser er ikke to adskilte størrelser, men det er vigtigt, at brugen af følelser i ledelsesarbejdet ikke bliver strategisk overstyret og dermed uautentisk og utroværdig. Få bud på, hvordan du som leder mestrer balancen mellem følelsesmæssig over- og understyring.

    Læs mere
  • Når lederen mobber

    Lederen er i den stærkere position og har muligheden for at misbruge sin magt i forhold til den enkelte medarbejder. Ifølge faglitteraturen om mobning støder man tit på den konstatering, at det er ledere, der tegner sig for mange tilfælde af mobning.

    Læs mere
  • 4 tips til at skabe arbejdsglæde

    Forskning viser, at glade medarbejdere er mere kreative, motiverede og serviceorienterede. Men stigende krav om effektivisering og nedskæringer kan udhule arbejdsglæden for enhver. Her får du fire råd til at styrke arbejdsglæden i svære tider.

    Læs mere
  • Selvledelse giver ikke mere stress

    Hjemmearbejdspladser og fleksible arbejdstider betyder flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv. Forskere har længe ment, at det skabte øget stress, men en ny undersøgelse viser, at folk, der leder sig selv, har en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv end andre.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse er risikofyldt

    Ledelse med tillid handler ikke om at smække benene op og lade medarbejderne passe butikken. Tværtom. Det er både krævende og risikofyldt. Sådan lyder budskabet fra Lektor Niels Thyge Thygesen i Væksthus for Ledelses debatoplæg: ’De skjulte velfærdsreserver.’

    Læs mere
  • Hvem er jeg?

    Nu står ferien for døren og så er det tid, og måske er der også ligefrem tid, til at tænke over, hvad du har nået, og over det, du vil fremover. Da ledere jo er nødt til at tænke over sig selv, forventes at udvikle sig selv, undlade at tage hensyn til sig selv, og give medarbejderne lejlighed til at finde sig selv, så er det måske et passende tema for refleksion i de frie stunder – hvis familien giver nogle - hvad dette ”selv” er for noget.

    Læs mere
  • Bliv en lykkelig leder

    Går du rundt og er lidt utilfreds med dit lederjob, så er der en stor chance for, at dine medarbejdere er utilfredse med dig. For din tilfredshed eller mangel på samme påvirker dine medarbejderes trivsel. Her får du 11 gode råd til, hvordan du kan blive mere tilfreds som leder.

    Læs mere
  • 5 råd til at klare ledergerningen, hvis dit privatliv ramler

    Det kan være svært at indrømme, når skilsmisse, misbrug eller andre tragiske hændelser i familien fylder så meget, at man ikke kan passe sit arbejde. Få 5 råd om hvordan, du holder dig oven vande og ikke mister professionalismen i ledergerningen.

    Læs mere
  • Skål og syng - men bevar kontrollen til julefrokosten

    Julefrokosten står for døren, og sammen med den opstår lederens dilemma: Skal du gå tidligt hjem og lade medarbejderne feste alene, eller skal du droppe distancen og slå dig løs? Få råd om, hvordan du deltager i festlighederne.

    Læs mere
  • Bland det rette mix af tillid og kontrol

    Tillidsbaseret ledelse handler ikke om at eliminere kontrol og styring. Det handler om at finde den rette balance mellem tillid og kontrol. Her er en fremgangsmåde til, hvordan du som leder finder en god balance.

    Læs mere
  • Værktøjskasse til at lede en forandring

    Det kræver en klar vision, gode relationer og ikke mindst tålmodighed, hvis du skal have succes med at gennemføre en forandring. Her får du nogle af de bedste redskaber fra Lederweb til at løse nogle af de største udfordringer ved at lede forandringer.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Sådan stresser du medarbejderne

    Glemmer du at rose dine medarbejdere eller har du svært ved at uddelegere? Så er du måske kilden til stress hos dine medarbejdere. Læs her, hvad du i hvert tilfælde ikke skal gøre, hvis du vil undgå stressede medarbejdere.

    Læs mere
  • De fem største myter om travlhed

    Lange to do-lister og længere arbejdsdage er ikke vejen ud af travlhed. I stedet skal du finde arbejdsglæden frem igen og fokusere på alle de ting, du faktisk når i løbet af en arbejdsdag.

    Læs mere
  • Rust dig til omstilling og nedskæringer

    Selve afskedigelsessamtalen får ofte mest opmærksomhed i forbindelse med nedskæringer og omstilling. Men inden du kaster dig over den ledelsesudfordring, skal du gøre dig nogle vigtige overvejelser. Fasen inden selve samtalen er afgørende for, hvor god den samlede proces bliver. Sådan lyder rådet i en pjece, der vil klæde ledere på til at tackle nedskæringer.

    Læs mere
  • Bevar din energi efter ferien

    Tilbage fra ferie med nyopladte batterier. Inden du får set dig om, kan strømmen af møder, mails og projekter dog hurtigt gøre dem flade igen. Læs, hvordan du undgår det og i stedet får gavn af din nyopladte energi og balance.

    Læs mere
  • Brug julefrokosten som en alternativ trivselsmåling

    Det er julefrokosttid landet over. Den er både elsket og frygtet alt efter hvilke medarbejdere, du spørger. Brug julefrokosten til at tage temperaturen på arbejdspladsens trivsel. Hold øje med, hvem der kommer til julefrokosten, og om medarbejderne drikker sig mod til og bliver konfronterende.

    Læs mere
  • Få mere ud af trivselsmålingen

    Selv om trivselsmålinger typisk bliver tilrettelagt fra centralt hold, er det den enkelte leder, der sammen med medarbejderne skal omsætte resultaterne til bedre trivsel. Ny publikation fra Væksthus for Ledelse guider kommunale og regionale ledere gennem hele processen fra tal til trivsel

    Læs mere
  • Planlæg nu og få en arbejdsfri sommerferie

    Sommerferien nærmer sig, og hvad enten det sidste år har været hårdt, middel eller fremragende, er det et godt tidspunkt til at gøre status og ikke mindst sikre, at dine medarbejdere får en god og velfortjent ferie. Få syv råd om, hvordan du sender dine medarbejdere og dig selv godt af sted på ferie.

    Læs mere
  • Træn dig mere mentalt robust

    Robuste medarbejdere og ledere er meget efterspurgte, hvis man skal tro diverse stillingsopslag. Men hvad betyder det egentlig at være robust? Her får du psykologens svar på, hvad robusthed er, og hvordan du træner dig mere robust i hverdagen.

    Læs mere
  • Psykoanalysen kan forklare hvordan dine medarbejdere opfatter dig

    Dine medarbejderes opfattelse af dig som leder er ikke tilfældig. Ubevidst tillægger vi de mennesker, vi arbejder sammen med egenskaber afhængigt af, om vi oplever dem som en søskende eller en forældrefigur. Artiklen beskriver familiedynamikkers indflydelse på, hvordan dine medarbejdere opfatter dig som leder.

    Læs mere
  • Sådan overlever du chefen fra helvede

    Inkompetent, selvoptaget eller nedladende. Ikke alle chefer er lige lette at omgås. Hvis du ikke er klar til at sige dit job op, får du her en guide til, hvordan du overlever chefen fra helvede.

    Læs mere
  • Bliv navigatør i dit eget liv

    Mange ledere har svært ved at håndtere det såkaldte grænseløse arbejde, og det resulterer desværre ofte i stress. Det grænseløse arbejde kræver ironisk nok, at vi bliver endnu bedre til at sætte grænser. Vi skal lære balancen mellem at præsetere og restituere. Opskriften på en kur er en navigationsmanual, der giver bedre organisering og struktur. Læs videre og lær grundprincipperne i at navigere dit liv.

    Læs mere
  • Ledelse der virker

    En succesfuld leder, skal være et ordentligt menneske, siger Thyra Frank. Og hendes holdning til ledelse virker. Beboerne på plejehjemmet Lotte lever længere, og sygefraværet er rekord lavt. I bogen ’Den afgørende faktor’ fortæller forstanderen Thyra Frank og syv andre ledere hvilke menneskelige egenskaber de forbinder med succesfuld ledelse. Thyra Frank fokuserer på respekt og medmenneskelighed.

    Læs mere
  • Førstehjælp til travle ledere

    Mails, møder og medarbejdere… For lederen er hverdagen et krydspres af daglige driftsopgaver, brandslukning, uklare såvel som klare møder og ’tidsspild’ foran mailen. Her får du en prioriteringsmatrix, der hjælper dig til at prioritere det vigtigste.

    Læs mere
  • Styrk præstationerne med AMO teorien

    Arbejdspræstation afhænger af evner, motivation og mulighed for at yde en indsats samt trivsel. Er blot én af faktorerne lig nul, så er det samlede regnestykke lig nul. Læs her om AMO teorien og hvordan du kan bruge den som et ledelsesværktøj.

    Læs mere