De fleste ledere har erfaring med mindre forandringsprocesser. Men de færreste
ledere har prøvet en forandring, som er så gennemgribende, som en fusion kan være.
Kommunikation er afgørende for en vellykket fusionsproces. Her er et simpelt skema med ”do’s and don’ts” i forbindelse med din kommunikation under en fusion.
Skemaet kan hjælpe dig med at få styr på dine kommunikative overvejelser om, hvad og hvordan det kan gøres.
Gør gerne sådan
|
Men så vidt muligt ikke sådan |
Du skal sikre forståelsen af dine budskaber
|
Ikke blot opmærksomhed på dem |
Du skal selv aktivt søge feedback fra medarbejderne
|
Ikke blot afvente den passivt |
Vær modtagelig for de synspunkter og forslag, som medarbejderne har
|
Undgå at udtrykke modstand |
Forsøg at få bekymringerne op til overfladen, så de er synlige og så der kan tages hånd om dem
|
Forsøg ikke at undertrykke, negligere eller bagatellisere bekymringerne |
Sørg for at tilpasse dine budskaber til de enkelte modtagere/grupper af modtagere, der tager udgangspunkt i deres forhåndskendskab, øvrige viden og behov
|
Undgå at standardisere og genbruge information fra én målgruppe til den anden – der er ikke én størrelse, der passer til alle |
Benyt selv ”jungletrommerne” til at sende budskaber rundt i organisationen
|
Forsøg ikke at kontrollere dem. Det er umuligt! |
Walk the talk, dvs. vær selv den første, der gør det nye, I har besluttet
|
Send ikke signaler i retning af ”gør, hvad jeg siger – ikke hvad jeg gør” |
Spred kommunikationen i kaskader i større fora
|
Så vidt muligt ikke til enkeltpersoner, når det vedrører flere. |
Artiklen er baseret på bogen: Når vi flytter sammen, som er lavet af KL og KTO.
Download: Når vi flytter sammen
Læs mere