animeret blob

Lektion 1: Relation trumfer sagen (og hvad du skal bruge den viden til)

Du er netop nu gået i gang med den første lektion i e-kurset ’Vejen til god ledelse’. Velkommen ombord!

Du er her, fordi du vil høre mere om, hvad der gør nogle ledere særligt succesfulde. Så lad os gå direkte til sagen. En grundlæggende kompetence hos disse ledere er relationel forståelse, og derfor er det vores emne i lektion 1.

Relationel forståelse dækker kort fortalt over evnen til at opfange stemninger og behov hos fx medarbejdere og lederkollegaer – også når de ikke bliver udtrykt klart og tydeligt. Vi kan udtrykke betydningen af denne kompetence med en ofte overset, men meget vigtig kendsgerning: Relationen er vigtigere end sagen.

Men hvad betyder det så?

Det kan vi illustrere med et eksempel fra den amerikanske lægeverden. Men bare rolig: Du kan sagtens drage nytte af eksemplet, selvom du ikke er læge.

Hvorfor sagsøger patienter deres læger?

I USA, sagsanlæggets hjemland, har man undersøgt, hvorfor patienter sagsøger deres læger. Det er nok ikke overraskende, at det typisk sker i forbindelse med fejlbehandlinger.

Hvad der formentlig er overraskende, er mønsteret i, hvilke læger der bliver sagsøgt. Der er nemlig masser af eksempler på overordentligt dygtige læger, der bliver sagsøgt igen og igen, mens andre læger laver fejl på fejl uden nogensinde at blive kaldt i retten. Hvad er forskellen? Hvad gør læger, der ikke bliver sagsøgt, anderledes?

Rigtig gættet. De fokuserer på relationen. De får patienten til at føle sig set og hørt. Læger, der ikke formår dette, har en større risiko for at blive sagsøgt.

Sådan udvikler du din relationelle forståelse

Som leder skal du sætte dig ind i, hvad dine relationer på arbejdspladsen kræver af dig. Hvilken type leder du skal være for netop dén person, du lige nu står over for. Du skal altså lave dit forarbejde.

Det er nemlig helt forskelligt, hvad medarbejdere har brug for og sætter pris på fra deres leder. Og det er netop vejen til god ledelse: At du anerkender, at forskellige medarbejdere har forskellige behov.

De behov kan du komme lidt nærmere en forståelse af ved at skele til nogle overordnede mønstre i medarbejdernes adfærd. Disse mønstre siger noget om den enkeltes motivationer og præferencer. De er din genvej til at forstå den person, du står over for – og det gør dem til et effektivt værktøj til at styrke dine relationer.

For ved du, hvilken type motivation du står over for, er du tæt på også at vide, hvordan du skaber den bedste dialog med den enkelte medarbejder. Uanset om det handler om dagligdagens udfordringer, om store og små konflikter, uddelegeringen af opgaver eller den løbende afstemning af forventninger i forhold til aftaler, deadlines og alt det andet, der hører med.

Hvad gør de gode ledere?

Betydningen af relationer er ikke begrænset til medicinstudiet og dets følger. Undersøgelser viser nemlig igen og igen, at vi vægter sympati højere end kompetence, når vi skal vælge, hvem vi vil arbejde sammen med.

Derfor giver det mening, at et afgørende træk hos succesfulde ledere er deres evne til at skabe relationer.

Det betyder, at de er gode til at opfange signaler. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Og de opfanger ønsker, frustrationer og bekymringer, selvom de ikke udtrykkes klart og åbent. Nærmest per intuition.

Men hvad nu, hvis man ikke er født med denne intuition? Kan man så glemme alt om at blive en god leder?

Heldigvis ikke. Den relationelle forståelse er en evne, man kan lære og træne. For de dygtige ledere gør nemlig ikke brug af en mystisk sjette sans. De gør i stedet to ting:

  1. De forstår deres relationer
  2. De dyrker og styrker deres relationer

Kan du mærke det? Løsningen ligger lige for. Du skal bare gå ud blandt dine medarbejdere og gøre de to ting. Det lyder nemt, ikke?

Nej, det kræver både øvelse, opmærksomhed og forarbejde – og det får du opskriften på her.

Et simpelt værktøj til dig

Det er aldrig pænt at sætte folk i bås, men ved hjælp af en simpel matrix kan du inddele dine medarbejdere (og øvrige relationer) efter, hvad der motiverer dem.

Matrixen vurderer mennesker på to grundlæggende parametre og ser sådan her ud:

Matrixen vurderer mennesker på to grundlæggende parametre og ser sådan her ud.

Sagsorienterede mennesker er ofte drevet af resultater, målsætninger og faktuelle oplysninger. Og de relationsorienterede lægger mere vægt på det sociale, samarbejdet og stemningen.

På den anden akse finder vi i den ene ende de aktive, som under sidste møde måske udviste handlekraft, initiativ og utålmodighed. De har en ”kom til sagen, så vi kan komme i gang”-attitude, mens de reaktive var mere eftertænksomme, lyttende og tilbageholdende.

Matrixen giver os fire arketyper. Her kan du se, hvad der kendetegner og motiverer dem, hvordan de ofte agerer i teams, og ikke mindst hvad du skal fokusere på i relationen til dem:

Øvelse: Placer dine medarbejdere i matrixen

Kan du træne dig selv i at genkende de fire typer, er det et potentielt effektivt ledelsesværktøj. Derfor kan du med fordel lave en lille øvelse, der hjælper dig med at kortlægge, hvad lige netop dine medarbejdere har brug for fra dig som leder.

Klik her for at printe matrixen til opgaven, som du skal bruge til øvelsen.

Her er, hvad du skal gøre:

  1. Vælg først, hvilke medarbejdere du vil kortlægge. Det kan være dem alle, det kan være 5-10 udvalgte, eller det kan være dem, du arbejder tættest sammen med eller har flest konflikter med. Det er op til dig.
  2. Placér hver medarbejder i matrixen ud fra de to parametre.
  3. Skriv ét ord ned for hver medarbejder, der beskriver, hvad der motiverer dem. Brug oversigten til inspiration.
  4. Noter eventuelle særlige opmærksomhedspunkter for hver medarbejder, som du skal huske på, når du er i dialog med dem.
  5. Hav din matrix i baghovedet (eller baglommen), næste gang du står over for medarbejderen, og prøv at tilpasse din kommunikation, så du matcher medarbejderens behov og motivation.

Vi har hjulpet dig lidt på vej ved at tilføje en række tillægsord til hver boks, der beskriver den type menneske, du finder her.

Vupti, nu har du kortlagt en gruppe vigtige medarbejdere efter deres motivation og behov, og hermed er du ét skridt nærmere en større relationel forståelse.

Det var alt for nu. I næste uge modtager du lektion nummer 2, hvor du blandt andet skal møde en rejseguide og en filminstruktør.

Tidligere lektioner:

0. Om e-kurset og tilmelding

1. Lektion 1: Relation trumfer sagen (og hvad du skal bruge den viden til)