Du har sikkert hørt om ordet ”mission” før. Men hvad er en mission egentlig udtryk for?
Missionen er udtryk for nøjagtig det samme, som de synonyme begreber formål, purpose, why og raison d’être. Missionen handler med andre ord om organisationens eksistensberettigelse. Den handler om den værdi organisationen er sat i verden for at skabe.
I organisationer i den offentlige sektor er missionen ofte afledt af sektorspecifik lovgivning og de dertilhørende formålsparagraffer, der i brede og overordnede vendinger formulerer baggrunden for, at specifikke velfærds- og myndighedsområder eksisterer.
Det centrale spørgsmål, som missionen besvarer, bliver derfor: ”Hvilken værdi er organisationen sat i verden for at skabe, og for hvem skal den skabe værdi?”
Det betyder, at en mission for et kommunalt rusmiddelcenter kunne lyde sådan her:
Det handler om liv. Om at skabe positive livsforandringer og øge livsmestringen for borgere med rusmiddelproblemer i lyset af de livsbetingelser, den enkelte har – og om at forbedre livskvaliteten for pårørende til borgere med misbrug.
Her er fokus altså på den værdi som rusmiddelcenteret skal skabe.
Sammenhængen mellem missionen, kerneopgave og kerneydelser
Et andet begreb, der har fyldt ganske meget i det offentlige lederlandskab, er begrebet kerneopgave. Og dette begreb er forskelligt fra, men alligevel tæt forbundet med missionen.
Kerneopgaven er udtryk for den overordnede opgave, som organisationen udfører, for at leve op til sin mission. For et rusmiddelcenter kunne kerneopgaven lyde sådan her:
Vi rådgiver og behandler borgere, der ønsker at stoppe, reducere eller stabilisere deres brug af rusmidler, ligesom vi rådgiver pårørende til borgere med misbrug.
Her er fokus på den overordnede opgave, som rusmiddelcenteret løser.
Endelig er der kerneydelserne, som udspringer af kerneopgaven.
For et rusmiddelcenter vil der være en lang række forskellige kerneydelser. Det kunne fx være socialfaglige behandlinger såsom individuelle samtaleforløb eller sundhedsfaglige behandlinger som fx ambulant afrusning eller substitutionsbehandling. Tilsvarende kunne det være tilbud til pårørende til borgere med misbrug, såsom rådgivende samtaler, gruppeforløb eller målrettede indsatser til børn og unge, som vokser op i familier med rusmiddelproblemer.
Kerneydelserne præciserer dermed de konkrete ydelser som organisationen leverer.
Missionen kan fremme oplevelsen af mening i arbejdet
I ledelseslitteraturen peger adskillige studier på, at en klar og velkommunikeret mission kan bidrage til medarbejderes oplevelse af, at arbejdet er meningsfuldt. Den samme påstand viser sig i populærlitteraturen – senest i bestselleren Et liv, en tid, et menneske – hvordan vi glemte at leve et meningsfuldt liv. Her skriver filosoffen Morten Albæk, at en tydelig og velkommunikeret mission kan ”give substantielt indhold til følelsen af meningsfuldhed. Det giver retning og energi i arbejdet, når man forstår, hvilken forskel man med sit arbejde er med til at gøre. En forskel, som rækker ud over det funktionelle indhold af ens gøren og laden.”
Missionen kan bidrage til oplevelsen af, at arbejdet er meningsfuldt på to forskellige måder.
For det første kan oplevelsen af meningsfuldhed i arbejdet opstå, når den enkelte bidrager til sin organisations mission og oplever, at vedkommendes opgaveløsning har en positiv påvirkning på andre menneskers liv. Det kunne fx være rusmiddelbehandleren, der oplever, at vedkommendes bidrag til rusmiddelcenterets mission, faktisk også viser sig ved, at borgere med rusmiddelproblemer oplever positive livsforandringer og får øget deres livsmestring. Eller som en fri oversættelse af et gammelt citat af Aristoteles siger: ”I krydsfeltet, hvor dine egne evner, talenter og færdigheder imødekommer et andet menneskes behov, vil du opleve den store mening”. Med andre ord opstår meningen, når vi med vores eget bidrag er med til at gøre en mærkbar forskel for andre.
For det andet kan oplevelsen af meningsfuldhed også opstå, når den enkelte oplever at få bekræftet sin identitet og dermed bliver bragt endnu tættere på det selvbillede, som personen ønsker at have af sig selv.
For en rusmiddelbehandler kunne logikken være, at det daglige bidrag til missionen bekræfter og forstærker den grundlæggende selvopfattelse vedkommende har af sig selv, som en, der altid kerer sig om og hjælper andre i udfordrede livssituationer.
For nogle medarbejdere opstår oplevelsen af, at arbejdet er meningsfuldt, helt af sig selv. Her taler vi om meningsskabelse (”sensemaking”). For andre kan det være nødvendigt, at du som leder tydeliggør organisationens mission og relaterer den til medarbejdernes opgaveløsning, for at få dem til at se det meningsfulde i arbejdet. Her taler vi om meningstilførsel (”sensegiving”).
Men hvordan tilfører du mening til medarbejdernes arbejde?
Skab mening ved at kommunikere ”hvorfor”, ”hvordan” og ”hvad”
Missionen, kerneopgaven og kerneydelserne har hver deres HV-fokus.
Missionen handler om hvorfor: Hvorfor eksisterer organisationen?
Kerneopgaven handler om hvordan: Hvordan skal vi overordnet leve op til missionen?
Endelig handler kerneydelserne om hvad: Hvad leverer vi konkret til borgerne?
Denne skelnen mellem hvorfor, hvordan og hvad er vigtig – i hvert fald, hvis man spørger Simon Sinek, der er forfatter til bestselleren Start With Why. Han peger på, at du kan skabe en mere inspirerende og meningsskabende fortælling om din organisations virke, når du kommunikerer med afsæt i The Golden Circle, jf. figuren.
Simon Sinek pointerer, at du skal kommunikere indefra-og-ud – snarere end udefra-og-ind. Det betyder, at når du skal kommunikere om den værdi, din organisation skal skabe og bruge det som afsæt for at tilføre mening til medarbejdernes arbejde, skal du starte med at kommunikere missionen, dernæst kerneopgaven og til sidst kerneydelserne – snarere end omvendt.
Med ovenstående in mente vil du give din organisations mission den opmærksomhed som den fortjener – og herved øge sandsynligheden for, at dine ansatte oplever en dyb meningsfuldhed omkring det arbejde de udfører hver eneste dag.