Forholdet mellem introverte og ekstroverte er, at omkring 2/3 af befolkningen er ekstroverte, mens 1/3 er introverte.
Det er meget vigtigt at påpege, at stort set ingen mennesker er 100 pct. introverte eller ekstroverte. Vi er sammensat af begge præferencer. Men noget er mere dominant end andet. Og flere vil mene, at de er ambiverte, hvilket vil sige, at de både er ekstroverte og introverte i nogenlunde samme grad afhængig af situationen.
”På en travl arbejdsplads, kan det være en kamp om, hvem der får opmærksomheden. Ekstroverte taler typisk med mange og er meget opsøgende med deres udadvendthed, hvorimod de introverte går lidt mere fra og til og ikke altid er de første til at være opsøgende. Vi har et meget ekstrovert samfund,” siger Marianne Løwe, der er erhvervspsykolog. Hun ejer og er rådgiver i Løwe Consulting.
Personer, der er ekstroverte, tænker højt, taler gerne med mange, får energi af mange sociale sammenkomster og er naturligt udadvendte. De er nemme at komme i kontakt med og gode til den spontane, uformelle samtale om alt muligt.
Den introvertes adfærd, derimod, kendetegner sig ved, at de tænker, før de taler; de har brug for at være forberedte, de kan lide at have tid til fordybelse, er mere rolige og nærværende i deres fremtoning, fungerer godt i mindre grupper og har brug for indimellem at trække sig lidt fra sociale sammenhænge for at lade op.
Afliv myter
”Det er vigtigt at aflive et par myter om introverte og ekstroverte. Et par eksempler på myter, man absolut skal aflive, er, at introverte lider af social fobi eller er meget generte. Det handler mere om, at en introvert person har brug for tid til at finde ud af, hvad vedkommende mener. Modsat er myten, der skal aflives om ekstroverte, at de er mindre begavede, fordi de har brug for at gentage ting, de selv eller andre har sagt. Det er et udtryk for, at tankerækken mest foregår udenpå som en del af processen, fordi de tænker højt og taler hyppigere,” siger Marianne Løwe.
Observér og spørg
Det er ofte ganske let at se, hvem der er arbejdspladsens ekstroverte typer, der fylder meget med deres udadvendthed, og hvem der er de mere stille, tilbageholdende og rolige, introverte typer. Som leder skal du kunne tilgodese begge persontyper, uagtet du selv mest tilhører den ene af dem.
”Det stiller større krav, hvis man skal lede ens modsatte type, fordi man ikke har samme præferencer. Når det er sagt, så kan to ekstroverte have lige så mange konflikter som en ekstrovert og introvert. Man skal være bevidst om at kunne mestre at gå i modfase til sine egne behov og passe på ikke at konkludere, at andre har brug for det samme som én selv,” siger Marianne Løwe.
Det kan være nødvendigt at være leder på flere forskellige måder, alt efter om man skal lede en ekstrovert eller en introvert.
Det gør man blandt andet ved at være god til at observere, hvilken adfærd og hvilke behov ens medarbejdere og kollegaer har. Man kan spørge den enkelte, hvad vedkommende har brug for.
Introverte i udadvendte job: Hvis en introvert person har et udadvendt job, er det et udtryk for, at man adfærdsmæssigt kan tillære sig en større udadvendthed end egne behov. Det betyder stadig, at den introverte person har brug for at lade op i ro efterfølgende og trække sig lidt tilbage.
Ekstroverte i en fordybelsesopgave: Modsat kan en ekstrovert, der har fået en stille fordybelsesopgave for sig selv, have brug for eksplicit opmærksomhed, fx ved at samtale med andre undervejs, mens vedkommende skal løse opgaven – netop for at lade lidt op.
”Det kan være en god ide at spørge, hvordan vi samarbejder om at udføre en opgave fremfor at tolke på den anden person, som ikke nødvendigvis er ligesom én selv. Det er en kæmpe faldgrube og kan medføre fejlagtige konklusioner, hvis ikke man spørger,” siger Marianne Løwe.
Det kan være ubevidst, når personer i en arbejdssituation reagerer ud fra deres egne behov. Derfor er det vigtigt at forventningsafstemme samarbejde og opgaveløsning mellem leder og medarbejder eller medarbejder og medarbejder. Helt konkret er der fx flere metoder, som tager hensyn til medarbejdergrupper med forskellige behov.
Metoder der tager hensyn til begge typer under møder
Det en god ide at tilrettelægge processer i forbindelse med møder, så alle typer bliver tilgodeset. Husk at sende dagsordenen ud på forhånd. Sørg for, at det ikke er de samme personer, som altid siger noget på mødet. Giv tid til tænkepauser.
”I disse tider med møder på Teams har det vist sig, at introverte har stor glæde af et chatforum, hvor de kan stille spørgsmål. Det er ikke så grænseoverskridende, som hvis man skal gøre det i et stort fysisk forum,” siger Marianne Løwe.
Man kan som introvert komme til at kommunikere for lidt og således mangle mellemregningerne, hvilket kan bringe omverdenen i tvivl, fordi andre ikke kan læse ens tanker. Det kan skabe usikkerhed eller misforstået arrogance at undlade at kommunikere, fordi andre kan tro, at personen ikke gider deltage.
Modsat skal den ekstroverte person passe på ikke at overtrumfe de andre med sin store taletrang og hurtige måde at byde ind på. Ekstroverte vil have brug for at øve sig på en lille tænkepause, hvor der godt kan være stille i rummet, uden at der absolut skal siges noget efter et nanosekund. Eller bede forsamlingen om at stoppe den ekstroverte, hvis vedkommende glemmer at lytte.
Eksperimenter med stilhed i fx et minut på et møde har vist, at alle får tankerne bedre på plads. Desuden har det givet bedre møder. For nogle er det grænseoverskridende med en pause på en i forvejen travl og presset mødedag. Men det har vist sig, at pauser med ro er med til at nedbringe stress; man lytter bedre, fordyber sig mere, og koncentrationen bliver bedre, hvilket bevirker, at møderne i sidste ende bliver mere værdifulde og effektive.
”Ligesom der kan være forskel på, om man mailer eller ringer til en medarbejder. De introverte kan opleve, at det til tider er bedre med skriftlig kommunikation, når der skal afkræves et svar fremfor direkte at blive opsøgt, fordi det giver personen mulighed for en tænkepause, også selvom situationen kræver et omgående svar. Ved at tage hensyn til det skriftlige kan det være nemmere at være introvert på et meget ekstrovert arbejdsmarked,” forklarer Marianne Løwe.
Fem råd når du leder den modsatte type af dig selv
#1 Vis interesse for forskellige persontyper, som giver dig en bevidsthed og en referenceramme for, hvordan mennesker er forskellige. Så du ikke kun orienterer dig efter en stærk faglig profil, men også afdækker, hvordan kandidaten samarbejder, og hvad vedkommende personligt har brug for ift. det arbejde, der skal udføres.
#2 Forventningsafstem de forskellige behov fremfor at antage, at andre har de samme behov som dig.
#3 Opsøg selv feedback fra medarbejderne i forhold til, hvad de har brug for fra dig som leder, og lær selv at give konstruktiv feedback på både adfærd og faglighed. Når du får feedback, så lyt oprigtigt til det du hører.
#4 Lyt og spørg til medarbejdernes motivation, og integrer denne i kompetenceudvikling til MUS og i en-til-en-samtaler. Motivation hænger meget sammen med introverte og ekstrovertes præferencer, fordi det netop handler om, hvordan man lader op og får energi. Spørg gerne medarbejderen om følgende: Hvordan får du energi af en god arbejdsdag, hvad kan dræne dig på dit arbejde?
#5 Led jeres møder med øje for at tage hensyn til både introvertes og ekstrovertes behov. Send dagsordenen ud i god tid, gerne med underpunkter, så man kan forberede sig. Giv tid og plads under mødet til, at man fx lige kan notere ned, tale med sidemanden, gå ud i break out-rooms eller i et chatforum.