Artikler om Konflikter

Konflikter er uundgåelige på en arbejdsplads. Mange opfatter konflikter som farlige, men langt de fleste er gode og sunde. De kan skabe nye muligheder og løsninger på problemer og er derfor vigtige for at skabe udvikling. Som leder har du ansvar for, at konflikterne ikke bliver ignoreret, men at de bliver behandlet. Når der er konflikter mellem medarbejderne, eller mellem dig og medarbejderne, forstyrrer det opgaveløsningen. Derfor skal du vide, hvordan du forebygger og håndterer uoverensstemmelser, så begge parter føler sig mødt.

Konflikttrappen bruges ofte til at identificere konflikter og tackle dem bedst muligt. En konflikt begynder på første trappetrin med, at to mennesker er uenige. Der er ikke tale om en konflikt, kun en uenighed: Man forholder sig udelukkende til sagen, diskuterer metoden, vender mulighederne og finder en løsning. Straks sværere bliver det, hvis den ene part krydser grænsen fra uenighed til personificering og begynder at evaluere uenigheden og placere skyld og ansvar.

Dette er det første af konflikttrappens to vigtige skæringspunkter: Når konflikten bliver personlig, og fokus flyttes fra sag til person. Måske man endda udvider feltet, kigger bagud og graver et par gamle uenigheder op, og så er relationen i alvorlig fare. Derefter går det hurtigt opad til det andet vigtige skæringspunkt: nemlig der, hvor de involverede begynder at tale om hinanden i stedet for med hinanden. Og herfra kan alt ske.

På Lederweb finder du artikler om konflikter og konflikthåndtering.



  • Konflikter
Viser 5 / 143
Ingen resultater.
  • Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr

    Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.

    Læs mere
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere