Artikler om Konflikter

Konflikter er uundgåelige på en arbejdsplads. Mange opfatter konflikter som farlige, men langt de fleste er gode og sunde. De kan skabe nye muligheder og løsninger på problemer og er derfor vigtige for at skabe udvikling. Som leder har du ansvar for, at konflikterne ikke bliver ignoreret, men at de bliver behandlet. Når der er konflikter mellem medarbejderne, eller mellem dig og medarbejderne, forstyrrer det opgaveløsningen. Derfor skal du vide, hvordan du forebygger og håndterer uoverensstemmelser, så begge parter føler sig mødt. Konflikttrappen bruges ofte til at identificere konflikter og tackle dem bedst muligt. En konflikt begynder på første trappetrin med, at to mennesker er uenige. Der er ikke tale om en konflikt, kun en uenighed: Man forholder sig udelukkende til sagen, diskuterer metoden, vender mulighederne og finder en løsning. Straks sværere bliver det, hvis den ene part krydser grænsen fra uenighed til personificering og begynder at evaluere uenigheden og placere skyld og ansvar. Dette er det første af konflikttrappens to vigtige skæringspunkter: Når konflikten bliver personlig, og fokus flyttes fra sag til person. Måske man endda udvider feltet, kigger bagud og graver et par gamle uenigheder op, og så er relationen i alvorlig fare. Derefter går det hurtigt opad til det andet vigtige skæringspunkt: nemlig der, hvor de involverede begynder at tale om hinanden i stedet for med hinanden. Og herfra kan alt ske. På Lederweb finder du artikler om konflikter og konflikthåndtering.


  • Konflikter
Viser 50 / 93
Ingen resultater.
  • Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr

    Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.

    Læs mere
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • Fra kollega til leder: De 6 faldgruber

    Dine tidligere kolleger er blevet dine nye medarbejdere. Det er en af de største udfordringer for nye ledere. Udnævnelsen fra kollega til leder åbner døren for nye muligheder, men også for mange faldgruber og konflikter.

    Læs mere
  • Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

    Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne optrappes, og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

    De er sarkastiske, negative og påvirker deres kollegers arbejdsglæde. For dig, som har en besværlig medarbejder, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Konflikttrappen - identificer konfliktens niveau

    Når diskussionen flytter fokus fra sagen til personen - og udvikler sig til krig.

    Læs mere
  • 10 ting kun usikre ledere bliver sure over

    Usikre og dårlige ledere hidser sig op over ting, som andre ikke gør. De ser det fx som et problem, hvis der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres autoritet, eller hvis deres medarbejdere morer sig for meget på arbejdet. Læs her listen med ti ting, som trigger en usikker leder.

    Læs mere
  • 7 råd om konflikthåndtering til unge ledere

    Unge ledere mangler autoritet, de har et for tæt forhold til deres medarbejdere og så bryder de sig ikke om at håndtere personaleproblemer. De tre ting skaber grobund for konflikter, men gør samtidig også konflikthåndtering svær for de unge ledere. Her får du råd om at håndtere konflikter, hvis du er en ung leder.

    Læs mere
  • 7 trin til at tæmme din rasende medarbejder

    Medarbejderen råber dig ind i ansigtet af sine lungers fulde kraft, så du kan ikke få et ord indført, eller måske tudbrøler vedkommende, så du knapt kan forstå, hvad hun siger. Få her en let anvendelig teknik til at håndtere en rasende medarbejder.

    Læs mere
  • Det irriterer dine medarbejdere

    Mange ledere drømmer om en arbejdsplads uden konflikter, men konflikter og irritationsmomenter er uundgåelige. Få indblik i hvilke emner, der irriterer dine medarbejdere mest og råd til, hvordan du skal forholde dig til dem.

    Læs mere
  • 5 typer, der giver chefen hovedpine

    De afprøver din tålmodighed og forstyrrer dine andre medarbejdere. De er chefens hovedpiner. Her får du beskrivelsen af fem almindelige chefhovedpiner og råd om, hvordan du tackler dem.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • Guide til MUS, LUS, hyr og fyr

    Lederweb har samlet de bedste råd om, hvordan du holder en god samtale – hvad enten det er ansættelsessamtalen, MUS eller afskedigelsessamtalen, som du skal gennemføre.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må undlade at handle på

    Hvis du ikke kan træffe beslutninger, rose dine medarbejdere eller tage hånd om konflikter, kan det have konsekvenser for dine medarbejdere. Selvom der altid er en risiko forbundet med en handling, er det ofte langt værre, hvis du ser passivt til. Læs her om, i hvilke situationer det har konsekvenser ikke at handle.

    Læs mere
  • 3 teknikker til at løse konflikter med dine medarbejdere

    Konflikter med medarbejdere er noget af det sværeste at håndtere for mange ledere. Men der er hjælp at hente. Med en mæglende tilgang kan du med få greb vende en negativ konfliktspiral og udvikle nye sider af dig selv. Læs her en ABC til konflikter og få inputs til konstruktiv håndtering.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Lær at håndtere besværlige personer

    Konflikter koster både tid og penge, og det dræner energien i et hvert samarbejde. Derfor vil erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo lære os at tackle dem konstruktivt. Læs hvordan du genkender og håndterer besværlige typer.

    Læs mere
  • Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

    Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.

    Læs mere
  • Træn dine medarbejdere i at håndtere konflikter

    Det er ikke nok, at du kan tackle konflikter. Dine medarbejdere skal også kunne det. Her kan du læse, hvordan du klæder dem på, så de kan hjælpe sig selv eller deres kollegaer med at få løst en konflikt konstruktivt.

    Læs mere
  • Få skovlen under konflikter

    Alle konflikter er ens i deres struktur – både gavnlige konflikter, der ender med fx et kompromis, og dem, der får os op i det røde felt og virker uløselige. Læs her et bud på, hvordan du som leder kan bruge en simpel model til at forstå og løse alle typer konflikter.

    Læs mere
  • Mød konflikten, leder

    Konflikter fylder, giver dårlig stemning og går ud over både trivsel og produktivitet. Derfor må og skal en leder arbejde med at finde alternativer til sin egen konfliktskyhed. Læs, hvordan du foregriber potentielle konflikter, griber eksisterende konflikter og laver velovervejet konflikthåndtering.

    Læs mere
  • 5 barrierer for din gennemslagskraft

    Oplever du ind imellem, at dine medarbejdere svarer i øst, når du spørger i vest? At de reagerer overraskende negativt, når du stiller et neutralt spørgsmål? Eller at dine ideer bliver mødt af skeptiske blikke? Så handler det måske om, at du utilsigtet har antændt en trusselsrespons. Læs, hvordan du undgår trusselsresponser ved at være opmærksom på fem fatale faldgruber.

    Læs mere
  • 10 råd til at styrke sammenhængskraften i en fusioneret organisation

    Kulturen er vigtig, men også svær at håndtere under fusioner. Læs om, hvordan du som leder fremmer sammenhængskraften i en fusioneret organisation ved at få de gamle kulture til at spille sammen med den nye.

    Læs mere
  • 10 ting ledere med følelsesmæssig intelligens aldrig gør

    Ledere med høj følelsesmæssig intelligens mister aldrig besindelsen. De undertrykker heller ikke deres følelser. Men hvad gør de så? Læs, hvad der kendetegner ledere med høj følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering

    Læs om forskellige teknikker til at håndtere konflikter og forbedre arbejdsklimaet på din arbejdsplads

    Læs mere
  • Led dit team fra konflikt til trivsel

    Måske er der kommet nye kolleger eller en ny leder i teamet, måske er der opstået en dårlig dynamik over tid, måske har forandringstoget kørt for stærkt i for lang en periode. Men én ting er sikkert: Mistrivsel har altid noget med lederen at gøre, enten direkte eller indirekte. Læs om, hvordan du får dit team i trivsel.

    Læs mere
  • Er du træt af ikke at få svar?

    Det er frustrerende ikke at få svar på sine mails og andre henvendelser. Det skaber frustration og usikkerhed, og i værste fald konflikter. Læs, hvordan du tackler tavsheden.

    Læs mere
  • Ihh... hvor er du irriterende

    Der findes mennesker, som vi har vanskeligere ved at komme overens med end andre. Det kan være en medarbejder med en irriterende facon eller en konfliktsky kollega. Selvom du måske helst vil smyge dig udenom, er omstændighederne ofte, at du er nødt til at få samarbejdet til at fungere. Få otte råd om hvordan du håndterer en irriterende kollega eller medarbejder.

    Læs mere
  • Sådan gør du dine modarbejdere til "samarbejdere"

    Snak i krogene, positionering og rivalisering. At blive modarbejdet på arbejdspladsen er et problem mange kender, men som få ved hvordan man håndterer. Harvard Business Review bringer en tretrins metode, der kan hjælpe dig med at vende modarbejde til samarbejde.

    Læs mere
  • 4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

    Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en passiv aggressiv medarbejder

    Tavshed, kulde og bidske bemærkninger. Når en medarbejder ikke har mulighed for at udtrykke sin utilfredshed, kan det føre til en indirekte og skadelig passiv aggressiv adfærd, som kan ødelægge arbejdsmiljøet og modarbejde dig som leder. Læs, hvordan du spotter og tackler den destruktive adfærd.

    Læs mere
  • Har du konfronteret dine medarbejdere i dag?

    Hver fjerde adspurgte i en ny undersøgelse afslører, at de oplever flere konflikter på arbejdspladserne nu end for et år siden. Det er lederens opgave at gribe ind, både når det gælder specifikke konflikter, og når det handler om generel uhensigtsmæssig adfærd. Find ud af, om du er god til at gribe ind, når det kræves, og læs, hvordan du dropper konfliktskyheden til fordel for den konstruktivt konfronterende facon.

    Læs mere
  • Håndtering af konflikter

    Konflikter lægger beslag på meget opmærksomhed, arbejdstid og ledelseskraft, ligesom de blokerer for gode relationer og effektivt samarbejde. Artiklen giver en række råd til, hvordan lederen bedst håndterer konflikter.

    Læs mere
  • Når lederen mobber

    Lederen er i den stærkere position og har muligheden for at misbruge sin magt i forhold til den enkelte medarbejder. Ifølge faglitteraturen om mobning støder man tit på den konstatering, at det er ledere, der tegner sig for mange tilfælde af mobning.

    Læs mere
  • Konflikter - et ansvar for leder og medarbejder

    Konflikter er der – uanset om vi tager fat i dem eller fornægter dem. Men vi kan også lære af dem. Artiklen beskriver, hvordan konflikter kan forstås, og giver nogle idéer til, hvordan du kan få overblik over og give støtte til konfliktløsning på arbejdet.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering: 13 fejl og 13 gode egenskaber

    Når konflikter opstår på arbejdspladsen skal de håndteres rigtigt. Læs her de 13 fejl, som man ofte begår i konfliktsituationer og de 13 egenskaber, som kan afhjælpe situationen

    Læs mere
  • Knus konflikten i tide

    Det er uundgåeligt, at der vil opstå konflikter i teams. Humlen er at identificere dem i tide og få dem vendt til at munde ud i konstruktive løsninger, inden de løber løbsk. Læs her, hvordan du kan løse konflikterne inden de løber løbsk.

    Læs mere
  • Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

    Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventninger. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger.

    Læs mere
  • Håndter modstand med forandringscirklen

    Ledere bliver ofte overvældet af medarbejdernes følelsesmæssige reaktioner under forandringer. Formår du ikke at håndtere deres følelser, er sandsynligheden for at lykkes med forandringen lille. Læs om de forskellige former for modstand, du kan møde i en forandring, og hvordan du håndterer hver enkelt.

    Læs mere
  • 5 konfliktknapper dine fingre konstant hviler på

    Én medarbejder sitrer af raseri, en anden sidder med armene over kors, mens en tredje stamper ud ad lokalet. Alt hvad du gjorde var at præsentere en ny måde at gøre tingene på - eller hvad? Konflikter opstår, når medarbejderne føler sig truet. Læs her, hvordan du undgår at udløse en trusselsrespons, og hvordan du kan nedtrappe konflikter med dit sprog.

    Læs mere
  • Mening i galskaben - en fælles forpligtelse

    I stedet for at udnævne en konflikt til en mobbesag, er der mange gode grunde til i stedet at bruge relationel etik og social ansvarlighed til at løse problemerne, i stedet for at være med til at optrappe dem.

    Læs mere
  • 5 tips til at øge medarbejdernes tillid

    Hvis medarbejderen altid møder en lukket dør, kan det skabe mistillid, som typisk vil medføre snakken i krogene og ofte af den negative slags. Få her fem råd om hvordan du øger medarbejdernes tillid.

    Læs mere
  • 5 konflikt-reaktionsstile

    Der er fem typiske reaktioner på konfliktsituationer. De danner ligeledes grundlag for den måde, hvorpå konflikten bedst håndteres.

    Læs mere