Konflikter er uundgåelige på en arbejdsplads. Mange opfatter konflikter som farlige, men langt de fleste er gode og sunde. De kan skabe nye muligheder og løsninger på problemer og er derfor vigtige for at skabe udvikling. Som leder har du ansvar for, at konflikterne ikke bliver ignoreret, men at de bliver behandlet. Når der er konflikter mellem medarbejderne, eller mellem dig og medarbejderne, forstyrrer det opgaveløsningen. Derfor skal du vide, hvordan du forebygger og håndterer uoverensstemmelser, så begge parter føler sig mødt.
Konflikttrappen bruges ofte til at identificere konflikter og tackle dem bedst muligt. En konflikt begynder på første trappetrin med, at to mennesker er uenige. Der er ikke tale om en konflikt, kun en uenighed: Man forholder sig udelukkende til sagen, diskuterer metoden, vender mulighederne og finder en løsning. Straks sværere bliver det, hvis den ene part krydser grænsen fra uenighed til personificering og begynder at evaluere uenigheden og placere skyld og ansvar.
Dette er det første af konflikttrappens to vigtige skæringspunkter: Når konflikten bliver personlig, og fokus flyttes fra sag til person. Måske man endda udvider feltet, kigger bagud og graver et par gamle uenigheder op, og så er relationen i alvorlig fare. Derefter går det hurtigt opad til det andet vigtige skæringspunkt: nemlig der, hvor de involverede begynder at tale om hinanden i stedet for med hinanden. Og herfra kan alt ske.
På Lederweb finder du artikler om konflikter og konflikthåndtering.