Artikler om Kultur

En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. Som leder er du bærer og skaber af den kultur, der er på arbejdspladsen. Kultur handler om alt lige fra, hvordan tonen er i e-mails, hvor højt man griner, og om der er en hjælpende og anerkendende ånd.

Det er af afgørende betydning for arbejdsmiljøet, at lederen har blik for det kulturelle som noget ganske unikt, der påvirker og undertiden komplicerer samarbejdet.

Kulturen på arbejdspladsen påvirker handlinger, holdninger, kommunikation m.v. Kulturen udgør et filter, som påvirker de ansattes oplevelser af det, der sker i organisationen. En kultur er noget ret stabilt, men det er muligt at ændre den. Og det kan være nødvendigt, hvis kulturen ikke i tilstrækkelig grad er med til at fremme organisationens måde at fungere på.

Normalt siger man, at det tager flere år at ændre en kultur. Men det er muligt at påvirke kulturen i en ny retning ved hjælp af helt konkrete tiltag. Du kan her læse mere om kultur og få inspiration til, hvordan du ændrer en allerede eksisterende kultur.



  • Kultur
Viser 50 / 79
Ingen resultater.
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • Hvad er en organisationskultur?

    En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. En organisationskultur kan forstås som den optik eller linse som virksomhedens medarbejdere ser virksomhedens aktiviteter igennem.

    Læs mere
  • Da anerkendelsen greb os

    I begyndelsen af 00’erne skyllede Appreciative Inquiry-bølgen ind over den offentlige sektor. Uanset om man red med på bølgen eller ej, har ideen om anerkendelse haft massiv indflydelse på mange arbejdspladser. Nu er det på tide at gøre status, at rette de værste vildskud i debatten om AI og fortælle om de store muligheder, som AI stadigvæk rummer mere end 10 år efter.

    Læs mere
  • 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

    At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.

    Læs mere
  • Kulturanalyse

    Hvordan får jeg som leder kontrol over de faktorer, der påvirker vores kultur?

    Læs mere
  • Om Appreciative Inquiry - succeshistorier som udviklingsressource

    Forestil dig hvilke positive ringe i vandet det ville give, hvis jeres kultur var præget af et sprog, der fokuserede på det der virker, det positive, det mulige – det der gav mening og energi.

    Læs mere
  • Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

    Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne optrappes, og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

    Læs mere
  • Arbejdsglæde - ja tak!

    Det er nok en illusion at tro, at man kan gå glad på arbejde hver evig eneste dag. Ikke desto mindre kan de rette rammer skabe et godt udgangspunkt for at gøre det muligt. Og da det er dokumenteret, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er ca. 40 % mere lønsomme end lavt motiverede medarbejdere, er der kun grund til at stræbe efter det. Få anbefalinger til, hvordan du som leder går forrest og sikrer de bedste rammer for arbejdsglæden.

    Læs mere
  • Sådan skaber du en ny kultur

    Den dag enheden formelt er fusioneret, og du tiltræder som leder, begynder en ny og intens periode. I skal hurtigt blive køreklar og leve op til kravet om sikker drift. Det er nu, medarbejderne skal arbejde sammen, og du for alvor skal træde i karakter i din rolle som ny leder.

    Læs mere
  • 10 grunde til, at du aldrig skal holde et møde igen

    Hvert år bliver der spildt millioner af kroner, millioner af timer og millioner af menneskers energi på møder. Her har du 10 gode grunde til at skære ned på møderne – eller undgå dem helt. Gør alle møder frivillige. That should do the trick.

    Læs mere
  • Stram op på mødekulturen og få større effektivitet og arbejdsglæde

    Møder uden mål, møder af gammel vane, møder med overskredne tidsrammer og med beslutninger, der aldrig følges op. De fleste ledere har oplevet frustrationen af for mange møder uden mening. Få råd til, hvordan du skaber bedre mødekultur i din organisation eller afdeling.

    Læs mere
  • Kunsten at inddrage medarbejderne

    God ledelse er umulig uden inddragelse af medarbejdernes faglige vurderinger, indsigt og refleksioner. Lederen skal samtidig undgå, at det ender med, at alle og ingen bestemmer. Læs om frisættende ledelse, som skaber nye forbindelser mellem ledere og medarbejdere i hverdagen.

    Læs mere
  • Et kritisk blik på selvledelse

    Begrebet selvledelse er et mantra indenfor ledelsesfilosofien i den offentlige sektor. Men hvad betyder selvledelse og hvilke konsekvenser har det, når organisationer bruger selvet til at skabe værdi i organisationen? Redaktør for Kritisk Debat, Jan Helbak, kaster et kritisk blik på ”honnørordet” selvledelse.

    Læs mere
  • Derfor skal du smalltalke

    Mange ledere opfatter smalltalk som en tidsrøver og langt fra som en del af lederrollen. Men lederen, der evner at smalltalke, binder faktisk arbejdsdagen og organisationen bedre sammen, skriver forfatteren til bogen "Tag kontakt – guide til smalltalk".

    Læs mere
  • Borgeren skal i centrum - ikke i førersædet

    Der knytter sig en hel del forvirring til forestillingen om brugerdreven innovation i den offentlige sektor. Modsat hvad mange tror, drejer det sig ikke om, at borgerne nu skal opfinde den offentlige service. Det drejer sig om, at offentligt ansatte skal blive langt, langt bedre til at forstå, hvordan borgerne oplever det, vi gør ved dem.

    Læs mere
  • Lederen som kulturudvikler

    Som leder kan du påvirke og forandre kulturen på arbejdspladsen – start med at undersøge den eksisterende kultur, opsæt mål for kulturen – og se nærmere på dine egne valg.

    Læs mere
  • Lad sladrehankene sladre

    Ledere er efterhånden blevet så ”sladderforskrækkede”, at de glemmer, at sladder er vigtig for vores sociale, psykologiske og fysiske velbefindende. Læs, hvordan du kan bruge sladder til at styrke arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Få bedre selvindsigt ved at blotte dine svagheder

    Selvindsigt er nøglen til god ledelse. Hvis du har styr på, hvad du kan og ikke kan, og hvordan du virker på andre, har du et godt fundament for at lede andre. Sådan lyder budskabet fra administrerende direktør Jens Moberg. Få et af hans værktøjer til at få mere selvindsigt.

    Læs mere
  • Kritiser hinanden noget mere

    Mange er bange for at kritisere, og det er synd. Når vi tænker på at sige noget kritisk til andre, så forestiller vi os tit enten at det skal siges aggressivt, som et angreb, mens andre falder i den modsatte grøft: De undskylder, pakker kritikken ind og beder nærmest om tilgivelse på forhånd. Kritik behøver ikke være mavesur eller sønderlemmende. Den kan godt være konstruktiv. Man skal bare følge nogle helt enkle regler.

    Læs mere
  • Husk at sige tak

    At sige tak er et kraftfuldt redskab som leder. Men mange bruger det alt for sjældent og misser dermed en mulighed for at udvikle deres medarbejdere. Læs 10 ting, du kan takke dine medarbejdere for.

    Læs mere
  • Syg efter anerkendelse

    Danmark hærges undertiden af epidemier. Mest uskyldige influenza epidemier. En mere skjult og måske mere alvorlig epidemi breder sig hastigt: Anerkendelsessygen på arbejdspladsen. Alle skal promovere sig og skille sig ud – for at blive bemærket og anerkendt. ”Se mig, hør mig”, kan fænomenet kaldes.

    Læs mere
  • Mus eller mand?

    Det vigtigste spørgsmål, en leder kan stille sig selv, er: Er mine medarbejdere mus eller mænd? Svaret kan synes selvfølgeligt, men den belønningspraksis og incitamentstruktur, der anvendes i mange virksomheder, er skræddersyet til mus. Det er dyrt og virkningsløst på langt sigt. Det halter gevaldigt med motivationen af de medarbejdere, der søger mening gennem deres arbejde – til trods for, at det er de medarbejdere, mange danske virksomheder skal leve af i fremtiden. Her er det et indirekte lederskab, en gennemtænkt ledelsesfilosofi og et fokus på det meningsfulde arbejde, der skaber motivation.

    Læs mere
  • AI som problemknuser

    Appreciative Inquiry bliver ofte forvekslet med bølgen om positiv tænkning og heri en myte om, at problemer skal fejes ind under gulvtæppet. AI er dog ikke en metode til at fornægte problemer, men snarere en metode til at løse problemer. Læs om AI og få en øvelse som inspiration til, hvordan du skal anskue dine fremtidige problemstillinger.

    Læs mere
  • Fra festmåltid til hverdagskost

    Mange organisationers udfordring med forandringer ligger i overgangen fra projektstatus til reel forbedringskultur. Det handler om at gøre arbejdet med forbedringer til en vane. Her spiller lederen en afgørende rolle. Lederen har nøglen til at udvikle organisationens evner til at gennemføre forbedringer. Læs anbefalinger til, hvordan du som leder kan arbejde med udvikling af en forbedringskultur.

    Læs mere
  • Når pauser tager overhånd

    Alle har brug for pauser på arbejdet. Men pauserne kan godt blive for hyppige og for lange. Det resulterer i tidsmangel og utilfredse medarbejdere. Læs, hvordan du som leder skaber den rigtige pausekultur.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Sådan vælger du de rigtige kampe

    Hvis du tror at en arbejdsplads uden konflikter og kampe er vejen til succes, så tager du fejl. En fredfyldt og harmonisk arbejdsplads kan faktisk være en blokade for et hvert fremskridt. Konflikter og kampe sætter grænser og skaber udviklingspotentiale. Desværre er 85 pct. af de kampe som lederne vælger imidlertid forkerte, viser en ny undersøgelse.

    Læs mere
  • Seneca: Led efter fagligheden

    Vi skal have noget mere tværfaglighed. Sådan lyder det ofte, når komplekse udfordringer skal håndteres. Men hvorfor egentlig? Måske er tiden kommet til, at vi efter år med tværfaglighed fokuserer på fagligheden? At vi bliver skarpe på, hvad vi hver især bidrager med - og hvad vi sammen skal lykkes med.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Sig nej - uden at få dårlig samvittighed

    Ja-hatten kan føre til stress og træthedssyndrom, og du kan ende med at miste dig selv ved ikke at kunne sige fra over for din chef eller medarbejdere, advarer erhvervspsykologisk rådgiver. Få her en guide til at lære at sige nej på en god måde.

    Læs mere
  • 7 utrolige historier der får dine problemer til at blegne

    Hvad gør du, hvis din ekskæreste, som du gik fra uden et ord, pludselig skal være din chef? Eller hvis din medarbejder bider en kollega? Disse dilemmaer og andre store og små arbejdsrelaterede spørgsmål giver en amerikansk blog svar på. Læs med her.

    Læs mere
  • Innovation på tværs

    Den bedste innovation opstår som oftest på tværs. Mellem det offentlige og private såvel som på tværs af faggrene. Det kræver dog ikke så lidt at få samarbejdet til at fungere. Læs, hvilke roller, du som leder, skal udfylde, når du leder samarbejdsdrevet og tværgående innovation.

    Læs mere
  • Den frie organisation

    Lederen skal ikke længere være general, men livredder. Medarbejderne skal ikke tvinges til at identificere sig med organisationen. Der skal være frihed til udfoldelse og selvstændige værdier. Sådan beskriver filosof og professor Ole Fogh Kirkeby den idealtilstand han kalder den frie organisation.

    Læs mere
  • Brug afbrydelser til at lede

    I stedet for at se afbrydelser som forstyrrelser, så se dem som muligheder for at udøve ledelse. Få råd om, hvordan du vender forstyrrelser til ledelsesøjeblikke – hvad enten det er snakken ved kaffemaskinen, det formelle møde eller medarbejderen, som lige afbryder dig.

    Læs mere
  • Husk pausen

    Når man tager et pusterum, får hjernen mulighed for at udnytte sin fulde kapacitet og rumme samt overskue kompleksitet. Pausen giver klarhed over, hvordan det går, og om man gør det rigtige. Læs, hvorfor du som leder skal huske pausen både for dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Tømmermænd og åh nej det gjorde jeg bare ikke...

    Mandag morgener er slemme. Men én dag er værre. Det er mandagen efter en lidt for festlig julefrokost, hvor du skal se dine medarbejdere i øjnene igen. Læs, hvordan du bedst håndterer mandagen derpå.

    Læs mere
  • Fri til at vælge frihed fra

    Vores grundforestilling om, at frihed er ubetinget godt, kan forvirre eller forføre ledere, når den sættes i relation til selvledelse. For friheden er måske slet ikke så ønsket og eftertragtet af medarbejderen, som først antaget. Få inspiration til at gennemtænke din frihedsforståelse i relation til selvledelse.

    Læs mere
  • Sådan gør du kerneopgaven til en del af jeres kultur

    Alle taler om kerneopgaven. Men knap så mange har integreret den i organisationens kultur. Læs her om kerneopgavens fire niveauer, og hvordan du når til fjerde niveau, hvor den er fuldt integreret i organisationens kultur.

    Læs mere
  • Sineks nøgle til succesfulde forandringer

    Som leder skal du ikke fokusere på hvad I gør – det vigtige er, hvorfor I gør det. Den tankegang stammer fra ledelseseksperten Simon Sinek. Læs om, hvorfor du skal starte med hvorfor og få råd om, hvordan du bruger hvorfor i praksis.

    Læs mere
  • Du skal forebygge mobning

    Mobning har store personlige omkostninger for offeret, men hele organisationen bliver påvirket, hvis der mobbes på en arbejdsplads. Mobning trives særligt i stressede arbejdsmiljøer med dårlig ledelse, og kan sagtens forebygges. Ny forskning viser, hvordan du som leder skal forebygge mobning.

    Læs mere
  • Ledelse af det uforanderlige menneske

    Mennesket er grundlæggende det samme som for flere tusind år siden. Derfor kan vi, ifølge antropolog og administrerende direktør ved Weekendavisen, Anne Knudsen, lære meget om god ledelse ved at studere tidligere samfunds former for organisering.

    Læs mere
  • Tilliden er det første offer

    Skandaler i offentlige organisationer er en god historie. Og når en skandale lander på forsiden, får de ansvarlige politikere og ledere travlt med at indføre nye regler og procedurer. Det sætter imidlertid tilliden mellem leder og medarbejder under pres. Læs om omkostningerne ved nye regler, og hvordan du som leder tackler presset udefra.

    Læs mere
  • Led, ledere og ledest!

    Fremtidens lederskab handler ikke om nye kompetencer men om gamle dyder. Læs fremtidsforsker Marianne Levinsens bud på de tre vigtigste kompetencer hos lederen i årene frem.

    Læs mere
  • Mindre kontrol giver mere videndeling

    Holder dine medarbejdere på deres viden? Så skal du måske se på måden, du motiverer dem. En undersøgelse viser nemlig, at medarbejderne er mindre tilbøjelige til at dele deres viden, hvis de bliver kontrolleret og ikke oplever frihed i deres arbejde.

    Læs mere