Hvorfor opstår uønsket adfærd over for borgerne? Og hvordan ledere på alle niveauer kan være med til sikre, at uønsket adfærd over for borgerne ikke finder sted? Det er nogle af de spørgsmål Væksthus for Ledelse stiller de to eksperter Peter Hagedorn-Rasmussen, der er arbejdslivsforsker, og Rikke Høgsted, der er leder og stifter af Institut for Belastningspsykologi, krise- og organisationspsykolog og forfatter.
Podcasten tager afsæt i Væksthus for Ledelses publikation ”Forstå og forebyg uønsket adfærd – en opgave for ledere på alle niveauer” og den model i publikationen, som handler om lederens vigtige opgave i at forstå, håndtere og forebygge, at uønsket adfærd forekommer.
Det er menneskeligt at reagere under pres
I podcasten forklarer eksperterne, hvorfor uønsket adfærd eller beslægtede begreber som omsorgstræthed, moralsk stress og forråelse opstår.
”Når man som hjælper løber ind i en emotionel udmattelse og føler sig afmægtig, kan det få to forskellige udtryk: Nogle fagpersoner vil forsøge at overinvolvere sig og blive tyndhudede, mens andre løser afmagten ved at underengagere sig og blive tykhudede, hyper-rationelle og i værste fald forråede,” fortæller Rikke Høgsted.
”Man skal være meget tydelig og gribe ind over for uønsket adfærd og samtidig anerkende, at uønsket adfærd er noget, der altid ligger latent i systemet”, siger Peter Hagedorn-Rasmussen. Begge eksperter er inde på, at man skal finde et nænsomt sprog, når man taler om den uønskede adfærd. Man skal ikke pege fingre.
Hvorfor opstår uønsket adfærd i en organisation – og hvordan løses det?
Eksperterne peger på, at du som leder skal bruge 95 pct. af tiden på at forstå et problem og kun 5 pct. af tiden på at løse det. Du kan ikke løse problemerne, hvis du ikke ved, hvad problemet er. At få øje på den uønskede adfærd og forstå, hvad der er på spil, er derfor en del af det at løse problemet.
Uønsket adfærd skyldes ikke, at én medarbejder er et dårligt menneske, og det opstår heller ikke ud af det blå. Det er komplekse aspekter vævet ind i hinanden. Peter Hagedorn-Rasmussen nævner fire potentielle årsager til uønsket adfærd, som også er beskrevet i Væksthusets publikation:
- Utilstrækkelige kompetencer i organisationen,
- Svage samarbejdsrelationer,
- Utydelige værdier
- Uhensigtsmæssige rammer
Det kan også være relevant at rette opmærksomheden hen på disse fire elementer, hvis man som leder vil arbejde med at komme den uønskede adfærd til livs.
Lyt med i podcasten. Du kan også høre mere om, hvorfor en af løsningerne kan være at arbejde med dilemmaer og få skabt en kultur, hvor der kan være forståelse for hinandens forskellige holdninger, perspektiver og meninger. Og hvorfor hele ledelseskæden skal solidarisk skal tage ansvar.
Podcasten varer ca. 32 minutter