Artikler om Ledelse på tværs

Skal kommunerne og regionerne levere effektiv service med knappe ressourcer, må mange faggrupper arbejde bedre sammen om kerneopgaverne. Det stiller store krav til de ledere, der skal få forskellighederne i et tværgående samarbejde til at gå op i en højere enhed. For hvordan skabes fælles mening og gensidig tillid på tværs af professionernes traditioner, sprog og interesser?

Strukturelle udfordringer som fx økonomi, siloorganisering og mødestrukturer kan fylde meget, men de er ikke alene årsagen, når ledelse på tværs ikke fungerer. Mange ledere erkender, at de største udfordringer ved at lede på tværs, er indlejret i dem selv. Kulturen spænder ben, og lederens vaner forhindrer et velfungerende tværgående samarbejde.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer til den svære disciplin det er at lede på tværs.



  • Ledelse på tværs
Viser 42 / 42
Ingen resultater.
  • Sådan mestrer du de 4 ledelsesroller

    Den traditionelle ”lede nedad-rolle” er stadig vigtig. Men nye krav til ledelse udfordrer lederrollen, og det er ikke længere nok kun at lede nedad. Lederen skal også evne at lede opad, udad og på tværs. Lær, hvordan du mestrer de fire ledelsesroller i praksis.

    Læs mere
  • Kunsten at lede på tværs

    Skal kommunerne levere effektiv service med knappe ressourcer, må mange faggrupper arbejde bedre sammen om kerneopgaverne. Det stiller store krav til de ledere, der skal få forskellighederne i et tværgående samarbejde til at gå op i en højere enhed. For hvordan skabes fælles mening og gensidig tillid på tværs af professionernes traditioner, sprog og interesser? Det har direktører, chefer og ledere fra fem kommuner drøftet på to arbejdskonferencer – med afsæt i indsatsen for udsatte børn og unge.

    Læs mere
  • 4 trin til succesfuld samskabelse

    Samskabelsesprojekter mellem offentlige, frivillige og private organisationer er en vigtig kilde til innovation. Som leder af samskabelse skal du tage initiativ til og facilitere forhandlingsprocesser, så alle parter får noget ud af samarbejdet. Læs her, hvordan du leder en forhandlingsproces i fire trin.

    Læs mere
  • Sådan skaber du et effektivt lederteam

    Hvis lederteamet eller ledergruppen ikke fungerer, svækker det hele organisationen. Tiltag, der skal gennemføres på tværs af afdelinger og områder falder til jorden, og møderne udvikler sig til frustrerende tidsspilde for alle. Sådan behøver det ikke at være. Via forskning ved man nu, hvad der skal til at få lederteams til at fungere. Få ni råd om, hvordan du skaber effektive lederteams og ledergrupper.

    Læs mere
  • Netværksanalyse: Et røntgenbillede af organisationen

    Analyser og kortlægning af netværk i alle afskygninger bliver oftere og oftere anvendt af offentlige institutioner og virksomheder. Årsagen er, at en netværksanalyse giver et unikt indblik i noget som ellers er skjult for øjet. En netværksanalyse svarer populær sagt til et røntgenbillede af organisationen, så ledelsen opnår indsigt til at forstå, hvordan samarbejdet og kommunikationen i organisationen ser ud.

    Læs mere
  • Seneca: Led efter fagligheden

    Vi skal have noget mere tværfaglighed. Sådan lyder det ofte, når komplekse udfordringer skal håndteres. Men hvorfor egentlig? Måske er tiden kommet til, at vi efter år med tværfaglighed fokuserer på fagligheden? At vi bliver skarpe på, hvad vi hver især bidrager med - og hvad vi sammen skal lykkes med.

    Læs mere
  • Undgå benspænd når du leder opad

    Tror min chef nu, at jeg er ude efter hans job? Eller virker jeg som en fedterøv? At lede opad er din vej til mere indflydelse men bremses desværre ofte af din egen frygt. Læs her, hvilke benspænd frygten kan gøre for dine muligheder for at lede opad, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • Tværgående opgaver kræver særlig ledelse

    Du skal lede processer, der ikke stopper der, hvor organisationen eller dine ledelsesbeføjelser stopper. Sådan lyder et af fire bud på, hvad fremtidens ledere skal kunne for at give borgeren et sammenhængende forløb ifølge et af Videncenter for Velfærdsledelses projekter.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede på tværs

    Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke om deres opgave, som en der rækker ud over grænserne på ens egen arbejdsplads. Læs her, hvad det kræver af dig som leder at få det tværgående samarbejde til at fungere.

    Læs mere
  • Fem trin til at lede samskabelse

    Ledere skal kunne lede på tværs – både internt i organisationen og med forskellige eksterne parter. Men det er ikke altid en let opgave. Med fem trin kan du få succes med at lede samskabelse om den nære velfærd, så alle parter får noget ud af samarbejdet.

    Læs mere
  • Tag ansvar for overgangene

    Selv om fagfolk leverer ydelser af høj kvalitet, betyder manglende koordinering og sammenhæng, at borgerens oplevelse kun bliver halvgod. Derfor er vi nødt til at skabe sammenhænge mellem de enkelte faggrupper, siger regionsdirektør Per Christiansen i Videncenter for Velfærdsledelses serie om fremtidens velfærdsledelse.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs - du kan gøre mere, end du tror

    Ledelse på tværs udfordres især afstrukturerne i organisationen og de siloorienterede incitamenter. Men ofte er lederne også selv med til at gøre detsværere, end det behøver at være. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lede på tværs.

    Læs mere
  • 4 forudsætninger for innovative medarbejdere

    Innovation er ikke forbeholdt de kreative. Det er et fag eller et sæt kompetencer, alle kan lære. Men for at medarbejderne kan skabe innovation, kræver det, at lederne er modige, kan lede på tværs af siloer og inddrage bredt. Og så skal innovation gøres til en del af driften.

    Læs mere
  • Skru op for indflydelsen når du leder opad

    Oplever du gang på gang, at dine forsøg på at lede opad og opnå indflydelse fejler? Overser din chef som regel de faglige input, du bidrager med? Læs her om ni nøgler til at opnå mere indflydelse.

    Læs mere
  • Centerchef – dette skal du kunne

    Centermodellen stiller nye krav til de ledere, der bliver centerchefer. Som centerchef skal du kunne begå dig på det politiske niveau, have styr på driften og kunne skabe relationer. Læs om centerchefens opgaver og hvilke kompetencer, det kræver af dig.

    Læs mere
  • Netværk i fremtidens kommunale organisation - et strategisk perspektiv

    Alle taler om netværk. Men netværk er ikke noget nyt. Netværk har altid spillet en central rolle i offentlige styringsprocesser. Det nye er, at det er blevet et mere legitimt og ligefrem nødvendigt redskab i den offentlige styrings værktøjskasse.

    Læs mere
  • Samarbejdets 7 plager

    Ledelse over grænser er vigtigt, men også svært. For at du kan nå i mål med samarbejdet, skal du kende forhindringsbanen. Her kan du læse om de forhindringer du kan møde og om, hvordan du får samarbejdet på tværs af sektorer til at lykkes.

    Læs mere
  • Flere muskler til faglig ledelse

    Hvad indeholder faglig ledelse, og hvordan skaber man en stærk ledelsesmæssig opbakning og støtte til faglig ledelse i hele ledelseskæden? Det er omdrejningspunktet i et igangværende projekt i Væksthus for Ledelse, som blandt andet udpeger syv generiske træk ved faglig ledelse og kommer med anbefalinger til, hvordan man styrker den.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Tænk stort, start småt

    Hvis du vil styrke det tværgående samarbejde, skal du undgå store altomfavnende løsninger. Det er langt mere effektivt at satse på små veldefinerede succeser. Læs mere om, hvordan du gør det, her.

    Læs mere
  • Sådan leder du på tværs i dit stabsunivers

    Verdensfjerne, for store og dominerende. Sådan omtaler medarbejdere i front stabsfunktionerne på rådhuset. Og medarbejdere i stabsfunktioner taler om linjefunktionerne som udisciplinerede og med manglende helhedsperspektiv. Få inspiration til, hvordandu lukker spændingsfeltet mellem de to og derigennem skaber bedre sammenhængende forløb for borgerne.

    Læs mere
  • Sæt medarbejderne fri - og led på tværs

    Det er svært at bygge bro mellem to organisationer, fx mellem et hospital og en ældrepleje, og skabe løsninger, som borgeren oplever som sammenhængende, hjælpsomme og professionelle. Årsagerne hertil er mange: Vi er os selv nok – først systemet så borgeren. Eller: Det er for ustyrligt at skabe løsninger i grænselandet mellem organisationer – kontrol før kvalitet. Læs her, hvordan du alligevel kan lede på tværs.

    Læs mere
  • Værktøj: Find det fælles vi i kampen mellem dem og os

    Det er en udfordring at lede uden for egen søjle i organisationsdiagrammet, på tværs af grænserne mellem "Os og Dem". Her får du et værktøj til at nå det fælles "vi" gennem kurs, koordinering og commitment.

    Læs mere
  • Stab og linje – hvorfor skal det være så bøvlet?

    ”De har ingen respekt for vores tid, de omgør beslutninger i tide og utide, og de skaber kun meget lidt værdi”, lyder anken fra linjen. ”De er nogle forstokkede anarkister, som suboptimerer og mangler blik for helheden”, skyder staben tilbage. Mange organisationer er skueplads for forbitrede spændinger mellem stabs- og linjemedarbejdere. Hvad er op og ned i det komplekse samspil mellem stab og linje? Læs med her og få forslag til ruter frem mod et bedre samarbejde mellem stab og linje.

    Læs mere
  • Ny undersøgelse: Offentlige ledere vil gerne samarbejde

    Samarbejde skaber bedre resultater. Sådan lyder det fra lederne i en ny undersøgelse, som Ledelseskommissionen har gennemført. Men lederne efterspørger samtidig mere viden om deres lederkollegers opgaver i de andre forvaltninger og sektorer, fordi den viden fremmer mulighederne for det gode samarbejde.

    Læs mere
  • Work out louder

    Videndeling og innovation på tværs af afdelinger er vanskelig, når fokus udelukkende er på at løse sine egne opgaver og arbejdspladserne er inddelt i teams, arbejdsområder og stillinger. En måde at øge videndelingen på, er, at ”work out louder” og samtidig holde fast i den måde, organisationen fungerer på i dag. Få her råd om hvordan.

    Læs mere
  • Når dialogen driller

    Dialogen mellem forvaltningen og de decentrale organisationer kan både være frit flydende, oprigtig og konstruktiv. Men den kan desværre også være fyldt med knuder, konkurrence og klichéer. Hvad er det, der gør forskellen? Det får du en række lederes svar på her.

    Læs mere
  • Odense Universitetshospital: Fra dårligt samarbejde til fælles mindset

    Relationel koordinering behøver ikke at være raketvidenskab. Med et enkelt og konkret fokus på fælles opgaver er det lykkedes at ændre samarbejdskultur og daglige arbejdsgange mellem plejepersonale og terapeuter på en neurologisk afdeling.

    Læs mere
  • Derfor fejler ledere når de skal samarbejde på tværs

    Det er ikke nok, at du som leder tager ansvar for dit eget område. Du skal også tage medansvar for helheden, men hvordan gør du det? Du kan her læse om et afgørende dogme for at lykkes med ledelse på tværs.

    Læs mere
  • Relationel koordinering: Sådan kommer du i gang

    Stærkere tværgående samarbejde skaber værdi for borgere og patienter. Relationel koordinering er et godt afsæt, men teorien skal videreudvikles for at passe til mere komplekse opgaver, og der skal mere fokus på ledelsesopgaven, siger en førende dansk konsulent på området.

    Læs mere
  • Ledelsesudfordringer i magtens maskinrum

    Både i kommuner, regioner og i centraladministrationen skal topembedsmændene være gode til politisk tango, men – overraskende nok – er kravet større lokalt end i staten. Journalist og rådgiver Peter Mose er velbevandret i samspillet mellem politikere og topembedsmænd. I artiklen giver han et særligt indblik i den svære pardans.

    Læs mere
  • 4 ting vi har lært om ledelse af tværgående samarbejde

    Samarbejdet på tværs af kommuner og regioner er og bliver afgørende for at skabe sammenhængende og effektive forløb for borgerne. Et Væksthusprojekt har undersøgt erfaringerne med relationel koordinering og opsummerer her de fire vigtigste råd til lederne.

    Læs mere
  • 7 råd du skal huske når du samskaber

    For at samskabelse kan lykkedes skal lederne give plads til initiativer, de ikke selv havde forestillet sig. Hvordan du gør dette i praksis, får du her syv bud på.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Chefer, lyt til borgerne

    Borgerens rejse gennem systemet skal være uden benspænd og koordineret på tværs af forvaltninger og sektorer. For at lykkes med det projekt, kræver det, at cheferne har en nysgerrig, åben og eksperimenterende tilgang. Nyt magasin fra Væksthus for Ledelse belyser, hvordan chefers ledelsesadfærd er med til at skabe bedre sammenhæng i de offentlige velfærdsindsatser.

    Læs mere
  • Varde Kommune: Tværgående samarbejde kræver øvelse

    Relationel koordinering har i flere år været den fælles ramme om at styrke samarbejdet om særligt udsatte borgere. Det har været med til at forberede Varde Kommune godt på en mere helhedsorienteret beskæftigelsesindsats med afsæt i borgernes situation.

    Læs mere
  • Podcast: Nye samarbejder har vendt krise til optimisme

    Sygehuset i Nykøbing Mors er lukket, og det har været svært at skaffe praktiserende læger. Men et samarbejde mellem Region Nordjylland, Morsø Kommune og Aalborg Universitetshospital har vendt en følelse af afmagt til fornyet optimisme og ikke mindst gjort det muligt at behandle patienterne på nye måder og endda gjort området så attraktivt, at der igen er begyndt at komme læger til. Hør i en podcast fra Væksthus for Ledelse om, hvordan en fælles indsats på tværs af sektorer har vendt udviklingen.

    Læs mere
  • Skab mere sammenhæng for borgerne ved at styrke det tværgående samarbejde

    Viborg Kommune er frontløbere, når det kommer til tværgående samarbejde. En agil arbejdsmetode er løftestang til at skabe nye resultater i relation til det strategiske mål om at skabe mere sammenhæng for borgerne. Læs med og få inspiration til, hvordan du kan arbejde med agile metoder og styrke det tværgående samarbejde i din organisation.

    Læs mere
  • Podcast: Sammenhæng i ledelseskæden

    Hvordan sikrer man, at der er sammenhæng i ledelseskæden, både opad, nedad og til siden? Lyt med, når ledelsesambassadør og kommunaldirektør Jette Runchel drøfter chefens rolle somme limen i kæden med en direktør og en afgørende rolle i forhold til at sikre sammenhæng i ledelseskæden med en direktør og en chef.

    Læs mere
  • Hedensted Kommune: Borgerne skal opleve en velkoordineret indsats

    Hele Hedensted Kommune har i flere år arbejdet med at styrke samarbejdet på tværs af søjler og skel. Det slår blandt andet stærkt igennem i indsatsen over for børn og familier, der har brug for en sammenhængende indsats.

    Læs mere