Artikler om Ledelse

God ledelse motiverer medarbejderne og sikrer, at organisationen når sine mål. Omvendt er dårlig ledelse en katalysator for lavere produktivitet og dårlig trivsel. Der er sagt og skrevet meget om ledelse.

Her får du en lille smagsprøve på hvilke tre overordnede ting god ledelse består af:

Gode ledere kan grundlæggende godt lide at arbejde med og interesserer sig for andre mennesker. De behandler alle med respekt, læser og forstår deres medarbejdere og lægger både mærke til det sagte og det usagte. Det gør dem i stand til bedre at fornemme og handle på stemninger.

Hver medarbejder har sin spidskompetence. Den dygtige leder finder frem til, hvad den er for hver enkelt og fordeler opgaverne, så alles kompetencer kommer i spil. Det sikrer både, at medarbejderne vokser, og at arbejdspladsen får det optimale udbytte af arbejdskraften.

Gode ledere sætter tydelige og klare mål, og sikrer sig, at alle ved, hvilken vej de skal gå. Medarbejderne ved, hvilke forventninger, der er til dem. Hvornår er en opgave løst godt nok inde for rammerne? Hvad er lederens forventninger til opgavens udførelse? Hvornår skal de skrue op for volumen, og hvornår kan de sænke barren?

På Lederweb kan du læse mange artikler om, hvad ledelse er, hvornår det er særligt godt, og hvornår det ikke fungerer.



  • Ledelse
Viser 5 / 2260
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere