Artikler om Ledelse

God ledelse motiverer medarbejderne og sikrer, at organisationen når sine mål. Omvendt er dårlig ledelse en katalysator for lavere produktivitet og dårlig trivsel. Der er sagt og skrevet meget om ledelse.

Her får du en lille smagsprøve på hvilke tre overordnede ting god ledelse består af:

Gode ledere kan grundlæggende godt lide at arbejde med og interesserer sig for andre mennesker. De behandler alle med respekt, læser og forstår deres medarbejdere og lægger både mærke til det sagte og det usagte. Det gør dem i stand til bedre at fornemme og handle på stemninger.

Hver medarbejder har sin spidskompetence. Den dygtige leder finder frem til, hvad den er for hver enkelt og fordeler opgaverne, så alles kompetencer kommer i spil. Det sikrer både, at medarbejderne vokser, og at arbejdspladsen får det optimale udbytte af arbejdskraften.

Gode ledere sætter tydelige og klare mål, og sikrer sig, at alle ved, hvilken vej de skal gå. Medarbejderne ved, hvilke forventninger, der er til dem. Hvornår er en opgave løst godt nok inde for rammerne? Hvad er lederens forventninger til opgavens udførelse? Hvornår skal de skrue op for volumen, og hvornår kan de sænke barren?

På Lederweb kan du læse mange artikler om, hvad ledelse er, hvornår det er særligt godt, og hvornår det ikke fungerer.



  • Ledelse
Viser 50 / 656
Ingen resultater.
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Lewins 3 trin til forandringsledelse

    Ved at forberede dine medarbejdere og organisation grundigt på de forandringer, der skal ske, undgår du tumult og kaos. Kurt Lewins model hjælper dig til at forstå faserne i en forandringsproces, så forandringen bliver en succes.

    Læs mere
  • De 8 største MUS(e)-fælder

    Der findes masser af skemaer og anbefalinger til, hvordan MUS skal forløbe. Alligevel kan de fleste nikke genkendende til en MUS, der ikke gav værdi, eller som løb i en forkert retning. Lederweb har været igennem de forskellige udgivelser om MUS og samlet de otte største ”musefælder”, du som leder bør være opmærksom på.

    Læs mere
  • Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet

    Hvis du ikke kender og forstår dit teams udviklingsfaser, risikerer du at lede dem forkert. Det gør det svært for medarbejderne at opbygge et godt og produktivt samarbejde. Lederen har derfor en vigtig opgave i at støtte teamet, så det kommer trygt og sikkert igennem dets naturlige udviklingsfaser. Artiklen introducerer Tuckmans fem udviklingsfaser og giver råd om, hvordan du kan hjælpe dit team til at blive mere effektivt.

    Læs mere
  • Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr

    Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.

    Læs mere
  • God ledelse afhænger af, hvad der ledes - Leadership Pipeline i den offentlige sektor

    Hvert ledelsesniveau rummer særlige opgaver og udfordringer, som ikke kan løses med de samme ledelsesmæssige færdigheder. Et nyt forskningsprojekt gør op med antagelsen om, at god ledelse er det samme uanset hvilket niveau, du leder på. Læs hvad du skal være særligt opmærksom på for at lykkes som leder – på dit niveau.

    Læs mere
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem

    Ledere der udøver formel, hård magt hører til sjældenhederne i dag. Men det betyder ikke, at moderne ledelse ikke inkluderer magt. Magten iklæder sig blot forskellige former. Læs om tre magtformer i ledelse hér, og hvordan du balancerer mellem dem.

    Læs mere
  • Lederwebs guide til forandringsledelse

    Find ud af hvad forandringsledelse er, hvordan du griber det an, og hvordan du kommunikerer under forandringer.

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • 9 grundantagelser for anerkendende ledelse

    Anerkendelse og udforskning er centrale begreber i den anerkendende ledelsesstil – men de er ikke alt. Anerkendende ledelse tager afsæt i nogle antagelser; grundlæggende tanker om os selv og vores verden. Det er et af budskaberne i bogen ’Anerkendende Ledelse – skab mod, engagement og bedre resultater’. Læs om ni grundantagelser anerkendende ledelse bygger på.

    Læs mere
  • NPM eller/og NPG - Hvad kan de bruges til?

    I dag står vi i en økonomisk krise igen. New Public Management og New Public Governance har derfor på sin vis hver noget at bidrage med i den aktuelle styringssituation, selv om troen på markedsmekanismerne i NPM som det eneste saliggørende er ved at være aftagende.

    Læs mere
  • Advarsel: 13 tegn på at din bedste medarbejder er på vej væk

    Hvis du vil beholde din bedste medarbejder, er det nogle tegn, du skal holde øje med. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du tror din bedste medarbejder er på nippet til at søge nyt arbejde, og om hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om introverte medarbejdere

    Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

    At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • De 5 største fejl ved ansættelsessamtaler

    Det er dyrt at ansætte den forkerte medarbejder i en stilling. Både i tid, produktivitet og trivsel. Derfor bør du tage højde for fem almindelige fejltrin i ansættelsessamtaler.

    Læs mere
  • Sådan projektleder du

    Lederweb har samlet en guide til projektledelse, der giver dig gode råd til, hvordan du holder et projekt på rette kurs, minimerer feberredninger og undgår de typiske fælder.

    Læs mere
  • 5 regler for god ledelse

    Form fremtiden, få tingene til at ske og investér i dig selv. Sådan lyder tre af de fem regler, der bestemmer om du får succes som leder. Mestrer du de fem grundprincipper, så er du 70 procent i mål. Læs om de fem regler her.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • 7 bud til mere effektive møder

    Møder kan ses som den lim, der holder organisationer sammen. Alligevel har de fleste en oplevelse af, at der bruges for meget tid på for lange og ustrukturerede møder. Bliv guidet til, hvordan du skaber bedre møder og bedre mødeledelse.

    Læs mere
  • Spot en psykopat

    Den psykopatiske chef eller medarbejder er en belastning for både arbejdspladsens udvikling og den individuelle trivsel. Læs, hvordan du spotter og overlever en psykopat.

    Læs mere
  • Hvad er god ledelse egentlig?

    Der er mange bud på, hvad der er god ledelse. Alle er rigtige eller forkerte - alt efter hvem der bedømmer dem. I Skandinavien er involvering, deltagelse, synlighed, etik og værdier ofte noget, der indgår i opfattelsen af, hvad god ledelse indeholder

    Læs mere
  • Værdier som ledelsesværktøj

    Personlige værdier er vigtige for mennesker og danner baggrund for motivation af medarbejdere i organisationen. I artiklen finder du et værktøj til at arbejde med værdier.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • Guide: Sådan dræber du dine medarbejderes motivation

    Der findes et hav af teorier om, hvad der motiverer bedst i forskellige situationer. Ofte er det dog det, der ikke bliver sagt eller gjort, som dræber medarbejdernes motivation. Læs om ti ledelseshandlinger, der kvæler motivationen – og hvad du kan gøre for at undgå dem.

    Læs mere
  • Sådan leder du (upopulære) forandringer

    De fleste forandringer er upopulære. Men hvis de skal lykkes, skal de accepteres. Få råd om, hvordan du får forandringsparate medarbejdere og populære forandringer.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse - i praksis

    TILLID – Et ældgammelt begreb og for nogen måske lidt støvet! Men der er god grund til at støve begrebet af, for der er mange fordele ved brugen af tillid i organisationer. Tillid som organisatorisk værktøj kræver vilje, ærlighed og en personlig indsats fra ledere og medarbejdere. Men til gengæld er gevinsten stor – blandt andet en højere effektivitet.

    Læs mere
  • Mintzbergs 10 lederroller

    En leder varetager ti forskellige roller ifølge professor Henry Mintzberg. Rollerne er fælles for alle ledere på tværs af område og niveau. Læs her om de ti lederroller.

    Læs mere
  • Leder, kend din kerneopgave

    Der er store gevinster at hente, hvis ledere og medarbejdere får skabt forudsætningerne for innovation i hverdagen. En væsentlig forudsætning er, at man klart ved, hvad man er ansat til – altså hvad ens kerneopgave er. For i kerneopgaven ligger nøglen til innovation. Det er en af pointerne i den nye bog ”Kend din kerneopgave”, der sætter fokus på innovation i hverdagen i det offentlige.

    Læs mere
  • Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

    Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress.

    Læs mere
  • De 5 værste former for ros

    Både ledere og medarbejdere skal blive bedre til at rose hinanden. Men det handler ikke bare om mere ros – også om bedre ros. Forkert ros kan nemlig gøre mere skade end gavn. Læs listen over de 5 værste former for ros, du bør holde dig fra at give.

    Læs mere
  • Rust dig til at lede forandringer

    Måske har du hørt dig selv sige “Fordi det er besluttet højere oppe i systemet”. I så fald har du svækket din autoritet og draget din loyalitet i tvivl, og det er også stensikkert, at dine medarbejdere ikke bliver mere forandringsvillige af det argument. Læs og få råd om, hvordan du ruster dig til at gennemføre forandringer.

    Læs mere
  • 12 nøgler fra Kierkegaard til din ledelse

    Styringsværktøjer kan gøre nytte, men ledelse kræver langt mere end værktøjer. At være leder kræver, at du træder i karakter som menneske. Og at træde i karakter som menneske har Kierkegaard sagt og skrevet meget om. Bliv klogere på, hvad ledelse handler om, når det kobles til Kierkegaard.

    Læs mere
  • 4 trin til planlægning, der holder

    Når du arbejder bevidst med din planlægning, får du et større overblik og fokus. Det gør dig i sidste ende til en mere effektiv leder. Få 4 trin til, hvordan du kan planlægge din tid, så du når det, du skal, og ikke mindst når det til tiden.

    Læs mere
  • Systemisk ledelse - et særligt blik på organisationen

    Systemisk ledelse handler om at skabe og vedligeholde konstruktive lokale landkort over medarbejdernes forståelser af opgavernes retning, rammer, råderum og centrale relationer. Traditionen står stærkt, fordi den kan ruste medarbejdere til at agere i komplekse sammenhænge.

    Læs mere
  • Sådan motiverer du med MBTI

    Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI.

    Læs mere
  • Introduktion til projektledelse

    Projektledelse er en metode, som du kan bruge til at sætte retning på udviklingsarbejdet. Det handler om at udstikke en fælles kurs, at skabe overblik over processen og sikre, at alle er klar over hvornår og med hvad, de skal bidrage. Læs Lederwebs introduktion til projektledelse.

    Læs mere
  • Lær at bruge U'et rigtigt

    Otto Scharmers Teori U bidrager med en radikal tilgang til ledelse og forandringsprocesser. Teorien er blevet varmt modtaget i Danmark – især blandt offentlige ledere. Måske for varmt? U-teori stiller nemlig større krav til ledere af forandringsprocsser, end umiddelbart antaget.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • Relationel ledelse - når forandringen skal give mening

    Organisatorisk forandring er et vilkår i næsten alle organisationer i dag. Ofte fokuserer vi på forandringer af strukturer og arbejdsgange i stedet for på kommunikationens og relationernes betydning for forandringen. Skal forandringen lykkes med succes er dialog og relationelle færdigheder helt afgørende. Her kan du læse om, hvordan du som leder kan forbedre forandringsprocessen ved at fokusere på relationer og dialog.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

    En af lederens væsentligste kompetencer er evnen til at træffe de bedst mulige beslutninger ud fra den tilgængelige information. Desværre bliver denne evne ofte korrumperet af en række psykologiske mekanismer kaldet for biases. Det betyder kort fortalt, at vi mennesker er tilbøjelige til at følge bestemte irrationelle mønstre, der leder til fejlslutninger, når vi beslutter os.

    Læs mere
  • Syv råd der udvikler strategiske medarbejdere

    Som leder får du langt større effekt i forandringsprocesser, når dine medarbejdere kan se, hvordan forandringen og betydningen af den, hænger sammen med organisationens overordnede mål og strategi. Redskabet hertil er at arbejde med ’strategisk kompetence’. Læs her, hvad det er, og hvordan du gør.

    Læs mere
  • Konflikttrappen - identificer konfliktens niveau

    Når diskussionen flytter fokus fra sagen til personen - og udvikler sig til krig.

    Læs mere
  • SWOT: Kend dine styrker og svagheder som leder

    SWOT-analysen bliver traditionelt brugt til at kortlægge organisationers styrker og svagheder. Men du kan også bruge den til at blive klogere på dig selv og dit lederskab. Læs, hvordan du laver en personlig SWOT-analyse.

    Læs mere
  • 7 råd om konflikthåndtering til unge ledere

    Unge ledere mangler autoritet, de har et for tæt forhold til deres medarbejdere og så bryder de sig ikke om at håndtere personaleproblemer. De tre ting skaber grobund for konflikter, men gør samtidig også konflikthåndtering svær for de unge ledere. Her får du råd om at håndtere konflikter, hvis du er en ung leder.

    Læs mere