Den korteste definition af ledelsesrum er: ’De handlemuligheder, en leder har i jobbet’.
Men kender du dit eget ledelsesrum? Det er interessant, hvad der kendetegner og afgrænser netop dit ledelsesrum, og hvordan du opfatter mulighederne og begrænsningerne i dit virke. Et stort ledelsesmæssigt handlerum er ikke noget, du automatisk bliver tildelt. Du må også selv vove dig frem og afsøge dine muligheder. Dit ledelsesrum er nemlig hverken entydigt, uforanderligt eller upåvirkeligt.
I begrebet ledelsesrum skelner man typisk mellem rammer og relationer. Rammer: Er vilkår, der udgør det formelle grundlag for ledelsesudøvelsen. Her har du som leder ofte ikke direkte indflydelse.
Rammer er ofte veldefinerede og nedskrevne, men kan alligevel opfattes, fortolkes og håndteres forskelligt af ledere selv inden for samme område.
Relationer: Er de ressourcer og udfordringer, der ligger i lederens forhold til alle personer og grupper, der har berøring med ledelsesopgaven. I relationen til din nærmeste leder, medarbejdere, kolleger, brugere og borgere kan du ofte arbejde med at udvikle, afprøve og eksperimentere.
Læs mere om ledelsesrummet her og få øvelser til, hvordan du udvider og udfordrer det her på lederweb.dk og via Væksthus for Ledelses e-kursus: "Få mere indflydelse – kend dit ledelsesrum".