En ledergruppe er en helt særlig størrelse. Den består af en gruppe af individualister, der ofte har kæmpet hårdt for at nå dertil, hvor de er i dag, som elsker konkurrence og som gerne går efter at vinde. Det skaber et vanskeligt internt klima, og når medlemmerne af ledergruppen ikke evner at sætte gruppen over sig selv, er det direkte skadeligt for virksomheden. Omvendt kan en velfungerende ledergruppe gøre underværker for virksomheden.
Med denne bog giver Finn Gjersøe sit personlige bud på, hvordan en ledergruppe bliver en motiverende og sammentømret enhed, der arbejder mod et fælles mål. Teksten er handlingsanvisende, men maner også til eftertænksomhed.
Bogen søger desuden at hjælpe både den nyansatte direktør til at finde fodfæste og mening i en virksomhed med en stærk ledergruppe, og det medlem af ledergruppen, som mistrives i en magtkamp uden at kunne se, hvordan den kan bremses. Eller hvordan man får modet til at forsøge.
Syv store, sammenhængende interviews skrevet af journalist Christina Wex og fordelt mellem de forklarende og beskrivende kapitler udgør bogens første, teoretiske del. Her præsenteres læseren for syv markante lederes ærlige beretning om egne erfaringer med ledergrupper og deres fortolkning af ledergruppens vigtigste opgaver.
De interviewede er: Karsten Lollike fra Novo Nordisk, Benedikte Sundberg fra FLSmidth, Henning Meyer fra Sun Chemical, Lars Ytting fra Royal Copenhagen, Else Pedersen fra Bisca, og Lars Bo Bertram fra Nykredit. Desuden er der et langt interview med psykolog Allan Holmgren (DISPUK).
Forfatter | Finn Gjersøe |
Forlag | L&R Business |
År | 2012 |
Sider | 192 |
Pris | 399 kr |