Tidligere lå virksomhedens legitimitet i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen. I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer.
Kommunikative kompetencer og praksisser er blevet en fundamental forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og mangfoldigt samfund. Samfundets legitimeringsprocesser har øget og ændret kompleksiteten mellem virksomhed og omverden. Det har medført en eksplosion i virksomheders kommunikative praksisser.
Om forfatterne:
Sudanne Holmström er Ph.d. i samfundsvidenskab, adjungeret professor på virksomhedsstudier og virksomhedsledelse ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier og ved Institut for Kulturel Identitet, Roskilde Universitet. Hendes forskning i de legitimerende forestillinger, der bærer forholdet mellem virksomhed og samfund i øvrigt, er publiceret i en længere række internationale tidsskrifter og bæger.
Susanne Kjærbeck, Ph.d., er lektor i Dansk sprog og public relations ved Intitut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet. Hendes forskning ligger inder for sprog i brug, især face-to-face-interaktion, interkulturel kommunikation, institutionel kommunikation og public relations. Hun er forfatter til en lang række internationale publikationer.
Forfatter | Susanne Holmström og Susanne Kjærbeck |
Forlag | Samfundslitteratur |
År | 2013 |
Sider | 319 |
Pris | 398 kr |
ISBN | 978-87-593-1539-2 |