De seneste år har debatten om diversitet og inklusion raset – både i samfundet generelt og på arbejdspladsen.

Diversitet og inklusion kom på dagsordenen på arbejdspladser ud fra en erkendelse af, at målrettede indsatser og politikker er nødvendige for at sikre retfærdig behandling af forskelligheder og for at blive i stand til at bruge dem som en styrke.

I dag udfordrer og politiserer kritiske stemmer hele ideen om diversitet og inklusionspolitikker på arbejdspladsen. Men der er stadig solid forskningsmæssigt belæg for værdien af diversitet i ledergrupper, forudsat at der arbejdes målrettet med at styrke ledergruppens evne til at forstå og udnytte deres forskellighed.

Læs også: Sådan skaber du mere diversitet på ledelsesgangen

Diversitet kan give bedre resultater – men ikke af sig selv

Diversitet omhandler både de umiddelbart synlige forskelligheder – såsom køn, alder eller etnicitet – og de mere usynlige forskelligheder som eksempelvis kompetencer, erfaringer, ledelsesstile eller værdier.

Sammenlignet med homogene ledergrupper har ledergrupper med diversitet potentiale til at præstere bedre. De kan potentielt træffe mere velinformerede beslutninger og skabe bedre ideer, som i sidste ende fører til stærkere resultater.

Den konkrete type diversitet, som medbringer et positivt potentiale i en given ledergruppe, afhænger af en række faktorer, heriblandt: ledergruppens eksisterende sammensætning, dens kerneopgave og den branche, ledergruppen arbejder i. Hvad der derfor er præstationsfremmende diversitet i én ledergruppe kan være anderledes i en anden.

Læs også: 5 trin: Sådan gør du forskelle til fordele

Forskning viser dog, at der ikke er en automatisk sammenhæng mellem diversitet i ledergrupper og deres præstationer. Potentialet for en højere præstationsevne forløses kun, hvis ledergruppen formår at skabe de rette betingelser og udvikling, der muliggør, at de kan udnytte deres diversitet.

Omvendt viser forskning også, at diversitet har en skyggeside. Hvis ledergrupper ikke formår at skabe de rette betingelser, kan deres diversitet føre til dårligere diskussioner, magtkampe, interne fronter og flere ukonstruktive konflikter – hvilket forværrer ledergruppers effektivitet.

Hvis din ledergruppe ønsker at blive mere effektiv og undgå diversitetens skyggeside, bør I derfor arbejde aktivt med at skabe de rette betingelser. Her er fem vigtige betingelser, som du og din ledergruppe ifølge forskningen bør arbejde med.

Læs også: Hvad gør du når diversitet skader samarbejdet?

Fem betingelser din ledergruppe skal have styr på

1. En fælles forståelse for jeres formål og opgaver: Uden en klar fælles forståelse af, hvad der er formålet med din ledergruppe, og hvilke opgaver I skal løse sammen som en gruppe, vil arbejdet med diversitet løbe ud i sandet.

Skab en fælles forståelse: Hvad er jeres ledergruppe sat i verden for, og hvad er de ‘rigtige’ opgaver, som I sammen skal løse?

2. Bevidsthed om jeres forskellighed og værdien heraf: Ikke alle forskelligheder er værdifulde. Det handler derfor om, at du og dine lederkollegaer bliver bevidste om, hvilke af jeres forskelligheder som har værdi, og hvordan I kan udnytte dem.

Scan jeres diversitet: Hvilke forskelligheder har I, hvilke kan bidrage positivt til at styrke jeres opgaveløsning, og hvordan kan de sættes i spil?

3. Et inkluderende gruppeklima: Sørg for, at I har et inkluderende gruppeklima. Det afmonterer diversitetens skyggesider og muliggør, at de positive potentialer i jeres diversitet kan realiseres.

Vurder det inkluderende klima i ledergruppen: Hvad gør vi for at sikre, at der er plads til forskellighed, og at alle trygt kan byde ind med deres forskellige perspektiver? Hvor kan vi sætte ind for at understøtte et inkluderende gruppeklima?

4. Det rigtige mindset om diversitet: Før I kan udnytte jeres diversitet, skal I alle for det første se værdien i at arbejde med jeres forskelligheder. For det andet skal I se det som en fælles opgave at forstå hinandens forskelligheder og gøre en indsats for at få bragt dem i spil i ledergruppesamarbejdet.

Forstærk jeres mindset: Få skabt en forståelse for jeres forskelligheder, og hvordan de skaber værdi. Gør det til et fælles ansvar at udnytte dem.

5. Brugen af jeres forskelligheder: I udnytter jeres diversitet, når I evner både at udfolde værdifulde forskelligheder og forene dem, når I samarbejder. Det kræver tid, dedikation og træning at lære.

Få afsat tid til træning: Sæt tid af til faciliterede sessioner, hvor I aktivt forsøger at udforske og udnytte hinandens forskellige perspektiver i forhold til en opgave, I skal løse sammen.

Start jeres arbejde med at udnytte diversiteten i ledergruppen allerede i dag. I kan starte med at kortlægge jeres forskelligheder: På hvilke parametre er I ens og forskellige, og hvad skaber det af potentialer, som kan udnyttes?

Hvis du vil læse mere om diversitet

Bang, H., Midelfart, T. N., Molly-Søholm, T. & Elmholdt, C. (2015): Effektive ledergrupper – for bedre udvikling, implementering og tværgående samarbejde. Dansk Psykologisk Forlag.

Dijk, V. H., Engen, M. L. & van Knippenberg, D. (2012): Defying conventional wisdom: A meta-anlytical examination of the differences between demographic and job related diversity relationships with performance.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 119, 38-53

Joshi, A. & Roh, H. (2009): The Role of Context in Work Team Diversity Research: A Meta-Analytical Review. The Academy of Management Journal, 52(3), 599 – 627

Nishii, L. H. (2013): The Benefits of Climate for Inclusion for Gender-Diverse Groups. Academy of Management, 56(6), 1754-1774

Resick, C. J., et al. (2014). Information elaboration and team performance: Examining the psychological origins and environmental contingencies. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 124(2), 165-176

Van Knippenberg, D. & van Ginkel, W. P. (2022): A diversity mindset perspective on inclusive leadership. Group & Organizational Management, 47(4), 779 – 797

Van Knippenberg, D., Nishi, L. H. & Dwertmann, D. J. G. (2020): Synergi from diversity: Managing team diversity to enhance performance. Behavioral Science & Policy, 6(1), 75-92

Van Knippenberg, D., De Dreu, C. K. W. &  Homan, A. C. (2013): Diversity mindsets and the performance of diverse teams. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 121(2), 183–193

Van Knippenberg, D., De Dreu, C. K. W. & Homan, A. C. (2004): Work Group Diversity and Group Performance: An Integrative Model and Research Agenda. Journal of Applied Psychology, 89(9), 1008 – 1022

Vongswasdi, P., Leroy, H., Shelma, M. & Khattab, J. (2020): A Brief Intervention to Promote Team Diversity Beliefs and Team Information Elaboration. Academy of Management