Artikler om Personligt lederskab

Lederrollen er ikke en rolle, man kan tage af og på, men et stærkt personligt anliggende. Det er grundessensen i en troværdig leder at vide, hvad man står for og vide, hvor man vil hen. Når samarbejdet skal opbygges, når medarbejderne skal motiveres og engageres, er der brug for at styrke evnen til at forstå andre mennesker, at blive forstået på den måde, man gerne vil og have indsigt i egne og andres reaktionsmønstre. Evnen til at forstå og regulere følelser i sig selv og andre er blevet en eftertragtet ledelseskompetence.

At lede handler om evnen til at skabe følgeskab, og det er ikke noget, du alene får på grund af en titel. Ledere må investere sin person, hvis ledelsesopgaven skal lykkes under de foranderlige vilkår, mange organisationer skal agere i.

Der er mange forskellige perspektiver og syn på, hvad personligt lederskab er. På Lederweb har vi samlet artikler, værktøjer og filosofiske indspark, der kan give inspiration og skabe refleksion og gøre dig klogere på dit personlige lederskab.



  • Personligt lederskab
Viser 5 / 2257
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere