Når katten er ude, danser musene på bordet. Sådan lyder et gammelt ordsprog, der til tider viser sig at være gældende, når lederen tager på ferie eller kursus. At forberede dine medarbejdere på, at du er væk, kræver energi, fokus og forudseenhed.
5 råd når du er fraværende
Her er 5 råd, der forbereder dine medarbejdere på dit fravær.
1. Forberedelse er alt
Det er vigtigt at forberede dig i god tid og være helt skarp på dine argumenter, så medarbejderne forstår dine hensigter – og agerer derefter.
Sørg for, at medarbejderne kender de forestående arbejdsopgaver og følg op på, hvordan det gik, når du vender tilbage.
2. Klar kommunikation
Indkald alle medarbejdere til et møde og informer dem om, at du ikke planlægger at arbejde, mens du er væk. Udpeg en i gruppen, medarbejderne kan referere til, mens du er væk og gør samtidig opmærksom på, i hvilke kritiske situationer de gerne må kontakte dig. På den måde undgår du misforståelser blandt dine medarbejdere.
3. Rollespil
Udtænk mulige scenarier og øv dem med dine suppleanter, inden du går på ferie. Hvad skal din suppleant gøre, hvis der opstår en krisesituation? Skal vedkommende ringe til dig – også selvom du er på væk – eller har vedkommende mandat til at træffe en afgørelse selv? Det gør dem bedre i stand til at genkende en mulig udfordring eller et problem – og gør dem dermed bedre i stand til at løse det.
4. Det er ikke alle e-mails, der er lige vigtige
Husk, du er en rollemodel for dine medarbejdere. Hvis du arbejder sent og i weekenderne, føler medarbejderne sig forpligtet til at gøre det samme. Så hvis du skriver en e-mail til en medarbejder i din ferie eller mens du er på et kursus, så overvej først at sende den efter. Dine medarbejdere efterligner dig, så hvis de kun modtager absolut kritiske e-mails fra dig, vil de med tiden udvise samme adfærd.
5. Planlæg frem i tiden
Hvis du er bekymret for, at dine medarbejdere slapper lidt for meget af i de første dage, du er væk, så sæt dem til at strukturere planlagte opgaver, der fx skal være afsluttede i slutningen af måneden. Ved at medarbejderne fx bruger dit fravær til at planlægge de opgaver, som ligger ude i fremtiden, får de en bedre ide om, hvordan de skal løse disse opgaver – og dermed vil de arbejde mere effektivt.
Læs mere: