I den ideelle verden er alt fryd og gammen, fuglene kvidrer, og vi går godt i spænd med alle, vi møder på vores vej – både Pernille fra IT og Anna fra receptionen. Sådan er det bare desværre ikke i den virkelige verden. Der vil altid være nogen, vi har det bedre med end andre.
Som leder er det ekstra vigtigt, at du er i stand til at se bort fra din mangel på begejstring over en af dine medarbejdere, en lederkollega eller din chef. Du skal være i stand til arbejde sammen med alle.
Læs også: Afsløring: Lederens forbudte følelser
Den amerikanske ledelsesekspert Marc Nevins giver på hbr.org fem råd, der hjælper dig godt på vej:
1. Hvorfor bliver du så irriteret?
Første skridt handler om accept og refleksion. Du skal kigge indad. Hvad er det egentlig, der gør dig så irriteret, når den pågældende medarbejder (lad os kalde hende for Lotte) træder ind i rummet?
Er det noget helt specifikt, der irriterer dig? Eller er det bare, at hun er meget anderledes end dig selv? Minder hun om din svigermor? Eller ville hun gerne have haft dit job? Det er nu, du skal minde dig selv om, at der er værdi i alle relationer, og du kan og bør lære noget af stort set alle, du møder. Kast et ærligt blik på, hvorfor relationen er så svær, hvorfor der er spændinger og særligt, hvilken rolle du selv spiller i den sammenhæng?
2. Forstå hende den irriterende
Så er det tid til at kaste et ekstra grundigt blik på Lotte. For selvom du måske kan føle det som om, at Lottes formål med livet er at ødelægge din dag, så er det faktisk meget få mennesker, der står op om morgenen med det ene mål for øje. Afsæt god tid til at tænke grundigt over, hvorfor Lotte tænker, som hun gør. Hvordan ser det ud fra hendes side? Spørg dig selv: Hvorfor handler hun på denne måde? Hvad motiverer hende? Hvordan ser hun mig? Måske er I i virkeligheden ikke så forskellige. Og I har formentlig det helt samme mål: At løse jeres fælles kerneopgave på bedst mulig vis.
For at forstå Lotte kræver det, at du bruger mere tid med vedkommende. Selvom du måske helst ville løbe skrigende væk, så vil tættere samarbejde hjælpe dig til at forstå hende på jobbet, der irriterer dig, bedre. Du vil måske finde en forklaring på den pågældende persons adfærd, fx stressfaktorer i privatlivet, pres fra omgivelserne eller en stor arbejdsbyrde. Når du tilbringer mere tid med din ”fjende”, kan du bedre opdyrke og lagre antallet af positive oplevelser.
3. Fokusér på problemløsningen
Herefter sætter du ekstra spot på jeres relation. For at arbejde bedre sammen med Lotte er det vigtigt, at du fokuserer mere på samarbejdet end på konflikten. En taktik kan være at ”servere” problemet for hende. Engagér eller konfrontér hende direkte. Du kan fx sige: ”Jeg synes ikke, at vi to arbejder så effektivt sammen, som vi burde kunne, og jeg fornemmer, at vi ofte taler forbi hinanden. Hvad tænker du? Mon du har ideer til, hvad vi kan gøre anderledes?”.
Det kan godt føles som om, at du på den måde viser alle dine kort. Men det her handler ikke om at vinde et spil 500. Det handler derimod om at samarbejde bedre. Og når du demonstrerer noget sårbarhed i processen, vil Lotte formentlig gøre det samme. Det får jer begge til at sænke jeres parader.
4. Stil flere spørgsmål
I en presset situation har mange af os en tendens til at tale os ud af kniben. Måske på en lidt belærende måde. For det er jo mig, der har ret! Vi kommer måske til at fremstå en anelse for selvsikre, hvilket sjældent gør situationen bedre. Prøv i stedet at stille flere spørgsmål – meget gerne åbne spørgsmål – for at skabe mere dialog. Sæt din egen agenda til side, stil gode spørgsmål og hav tålmodigheden til at lytte til det, Lotte svarer.
Du kan også vinde meget ved decideret at spørge om hjælp. Det kan fungere som hjertestarteren på en relation, der er kørt lidt af sporet. Hvis du spørger om hjælp til noget, viser du, at du sætter pris på og anerkender Lottes erfaring og ekspertise. Så efterlys gode råd og bud på, hvordan I løser jeres opgaver bedst muligt. Eller råd om, hvordan du håndterer en svær sag.
Læs også: Gode ledere stiller gode spørgsmål
5. Fokusér på værdien af jeres forskelligheder
Det er meget nemt at skyde skylden for en konflikt på dårlig kemi eller forskellige personligheder. Alle er forskellige, og hvis du øger din opmærksomhed på det, vil det ofte gøre samarbejdet meget nemmere. Det kan være, at Lotte er den lidt indadvendte og stille type. Hun skal tygge på tingene i fred og ro og dykke lidt ned i detaljerne, før hun har en løsning klar. Du reagerer derimod prompte og intuitivt, og du løser problemerne, mens I taler dem igennem.
Det, at I arbejder så forskelligt, kan være med til at gøre jeres samarbejde svært – måske endda ligefrem ubehageligt, hvis Lotte føler sig presset på tid, og du føler dig begrænset. Men hvis I får identificeret og sat spot på de forskelligheder, vil det formentlig gå op for jer, at I faktisk kan bruge det til at komplementere hinanden.
Læs også: Sådan overlever du at arbejde sammen med én, du afskyr
Artiklen er frit oversat og redigeret fra ”How to collaborate with people you don´t like” på hbr.org.