Hvad gør lederne på arbejdspladser, som har haft succes med at arbejde innovativt med digital teknologi? Det spørgsmål har Væksthus for Ledelse undersøgt ved at gå helt tæt på erfaringerne på fem af sådanne arbejdspladser og deres ledere. Fællestrækkene er samlet i følgende kendetegn, der har inspireret udviklingen af de ti dialogværktøjer:
Drejebog
Til værktøjet ligger en færdig drejebog klar til download. Den beskriver:
- Værktøjets formål og output
- Forløbets varighed og deltagerkreds
- Det praktiske udstyr og den forberedelse, værktøjet kræver
- Programmet punkt for punkt – med stikord til dig som facilitator
- Ideer til opfølgning
Materialepakke
Arbejdsark o.l., der indgår i værktøjet, ligger sammen med drejebogen lige til at printe.
Facilitering
Værktøjerne er designet, så du som leder selv kan facilitere dialogen. Ved meget store grupper, eller hvis du som leder har en anden særlig rolle i forløbet, kan I eventuelt vælge at få hjælp udefra til faciliteringen.
Deltagerkreds
De fleste værktøjer kan bruges i både større og mindre grupper. Da der ofte indgår dialog i flere grupper, skal gruppestørrelse og -antal nogle gange justeres, så det passer til deltagerantallet.
Tilpasning
Værktøjerne er designet og afprøvet, så de er ”plug and play”, men I kan også vælge at tilpasse dem til jeres behov. Det kan fx være, at I vil bruge kortere eller længere tid på bestemte punkter eller variere nogle af arbejdsspørgsmålene.
Opfølgning
Værktøjerne sætter dialogen og processen mod bedre digitalisering i gang, men bringer jer ikke i mål. Derfor er det vigtigt, at du som leder grundigt overvejer, hvad dialogen kan og skal føre videre til. Dialog og inddragelse styrker typisk ejerskabet til digitale løsninger, hvis dialogen bliver fulgt ordentlig op.
En vigtig del af opfølgningen vil ofte være at få andre dele af organisationen og ledelseskæden til at kvalificere og understøtte de initiativer, I gerne vil gå videre med.