Har du prøvet at mistet besindelsen i en ophedet samtale fx på et møde eller under en forhandling og er kommet til at sige noget, som du senere har fortrudt? Eller måske er du blevet dumstædig og så opsat på at få ret, at du har mistet blikket for det store billede?
I så fald ved du, at det ikke er en rar følelse, når man sidder og brændende ønsker, at man kunne spole tiden tilbage. I stedet må du se i øjnene, at dit udbrud måske har skadet tilliden til dig og dermed din relation til fx din medarbejder, chefer eller samarbejdspartner.
Heldigvis findes der metoder, der hjælper dig med at holde hovedet koldt. Leder, coach og forfatter, Amy Jen Su, har samlet tre af de bedste metoder for Harvard Business Reveiw.
Trin 1: Hold øje med de fysiske signaler
Ofte vil der være små fysiske tegn på, at en samtale er på vej i en uheldig retning. Samtalen er ikke længere konstruktiv i det øjeblik, du begynder at føle dig truet og dit ”flygt eller forsvar-instinkt” vækkes. De små tegn er fx, at dit hjerte begynder at slå hurtigere, du rødmer, og din vejrtrækning bliver hurtigere og mere overfladisk.
Hold også øje med din samtalepartner. Hvis hun begynder at lægge armene over kors, stå uroligt og måske begynder at kaste spørgsmål i hovedet på dig, kan det tyde på, at hun er på vej i forsvarsposition, og så skal du passe på, at du ikke lader dig påvirke. Følelser smitter, og det kræver derfor en indsats af dig at forblive rolig.
Trin 2: Træk vejret og fokuser på noget fysisk
Det gælder om ikke at lade sig rive med af strømmen af følelser, og det gør du bedst ved at trække vejret dybt. Det vil sikre, at du forbliver i kroppen. Du kan fx bruge 4-7-8-teknikken:
- Træk vejret, mens du tæller til 4.
- Hold herefter vejret, mens du tæller til 7
- Udånd langsomt, mens du tæller til 8
Teknikken, der er udviklet af Dr. Andrew Weil, læge og forfatter, beskriver teknikken som naturligt beroligende for nervesystemet. Du kan med fordel bruge den, inden du reagerer på situationer, der får dit blod i kog.
Udover at trække vejret, så kan du også røre ved ting omkring dig og mærke efter, hvordan de føles. Det hjælper dig nemlig til at fjerne fokus fra det, som foregår i dit hoved, og med at genvinde dit perspektiv på situationen. Du kan fx:
- Lægge din hånd på bordet og registrere bordet mod håndfladen
- Registrere dine fødder på gulvet, og hvordan det føles
- Registrere, at dine ben hviler på stolens sæde
- Fokusere på detaljer ved rummet omkring dig som planter eller kunsten på væggene
Med disse øvelser får du en mulighed for at distancere dig fra situationen og se på den udefra. Prøv at analysere den, som du ville analysere et cykelløb eller en scene fra en film for at få en føling med, hvad der sker lige nu. Og mind herefter dig selv om, hvad der er formålet med samtalen. Er du ved at ødelægge muligheden for at opnå det, du gerne vil?
Trin 3: Fokusér på at bygge broer
Det er let at lade sig rive med og gå i gang med at afbryde den anden, men det vil kun eskalere situationen. I stedet skal du give plads og lytte. Ved at lytte finder du frem til, hvilke facts, antagelser og begrænsninger, den anden ser, og denne vigtige information kan du bruge til at bygge broer til den anden, så I kommer tilbage på sporet og får en konstruktiv samtale.
Forbliv rolig og vis, at du forstår
At være rolig betyder ikke, at du er passiv eller eftergivende. Det giver dig til gengæld mulighed for gennem både ord og kropssprog at vise, at du anerkender den andens bekymring og følelse af emnets påtrængende vigtighed. I stedet for at anskue personens udtalelser som kritisk af dig, så stil dig i stedet på hendes side. Du kan fx sige noget i stil med ”Jeg er også frustreret over, hvad der er sker her, og jeg føler også, at det er et meget vigtigt og påtrængende emne. Baseret på de fakta vi kender nu, kunne vi så måske komme videre på denne måde?”.
Tag ansvar for dine fejl
Hvis du har begået en fejl, så tag ansvar og undskyld i stedet for at gå i gang med at forsvare dig selv. Du kan fx sige noget i retning af: ”Jeg skylder dig en undskyldning for min mangel på kommunikation. Det indser jeg nu, hvor du fortæller, hvad det har skabt af forvirring. Lad os se på, hvad vi kan gøre for, at det ikke sker igen.” Herefter kan du forsøge at få samtalen tilbage på sporet.
Opsøg yderligere information
Hvis en person deler information med dig, som du ikke tidligere har hørt, så udvis åbenhed over for at finde ud af mere. Du kan måske sige noget i stil med ”Det er ny viden for mig. Det vil jeg gerne undersøge nærmere.” Og aftal så, hvornår I mødes igen og fortsætter samtalen.
Del mere af baggrunden for din beslutning
Vær ærlig og åben om, hvorfor du har handlet, eller har de synspunkter, som du har. Det skaber forståelse, hvis du deler baggrunden for din beslutning, og samtidig viser du, at dine handlinger eller din beslutning var baseret på fakta.
Kommunikér med respekt, også selvom I er uenige
Det er et faktum, at du aldrig kommer til at være enig med alle dine kollegaer altid. Men derfor kan du godt respektere dem alligevel. Sørg for at vise, hvor meget du værdsætter personen og jeres relation. Sig noget i stil med ”Jeg har altid sat pris på din mening, men efter at have lyttet til din holdning på dette spørgsmål kan jeg konstatere, at det ikke er sådan, jeg ser det. I dette spørgsmål er vi ganske enkelt ikke enige” .
Hvis skaden sket
Selvom samtalen er ovre, og skaden er sket, kan du heldigvis stadig nå at tage et dybt åndedrag, genvinde perspektivet og få skabt nye broer. Det kræver, at du tager ansvar for situationen og går tilbage og undskylder til personen. Beklag, at du tabte hovedet og fik sagt noget, du fortrød eller mistede blikket for det større billede, og brug ovenstående teknikker til at bygge nye broer. For selvom du ikke kan spole tiden tilbage, kan du altid række hånden ud og vise, at du er dedikeret til at få relationen og samtalen tilbage på sporet.
Læs også: