En medarbejder har fortalt dig, at hun er blevet krænket af en kollega. Samtidig har du fået en dårlig APV, og direktøren taler grimt til jer alle sammen. Det kan være svære problemer, du som leder skal finde løsninger på.
Føler du dig meget alene med et ledelsesproblem, kan du ringe til Arbejdstilsynets Hotline for ledere, som har eksisteret siden december 2023. Du kan ringe på alle hverdage.
Alle ledere kan ringe, det er gratis, og du er sikret anonymitet.
Her er syv eksempler på ting, ledere har ringet til Hotline for ledere om, og hvilke råd de fx har fået:
# 1 Dårlig trivselsmåling
Jeg har fået en trivselsmåling, der viser, at flere medarbejdere i min afdeling oplever mobning og krænkende handlinger. Jeg har svært ved at agere på det, fordi jeg ikke ved hvem og hvad, det handler om. Hvad skal jeg gøre?
Hotline for lederes svar:
- Du kan sende et klart signal til medarbejderne om, at du tager det alvorligt, og at mobning og krænkende handlinger er uacceptabelt.
- Du og medarbejderne kan tale om god omgangstone, og hvor grænsen går. Det kan være meget forskelligt, hvordan medarbejdere oplever mobning og krænkende handlinger.
- Du kan med inddragelse af medarbejderne lave en plan for, hvordan I forebygger og håndterer sådanne situationer. Hvem kan medarbejderne gå til, hvis de oplever mobning og krænkende handlinger? Hvordan tager I hånd om alle involverede, og hvad er den videre proces?
- Du kan søge sparring om en god proces hos fx lederkolleger, din leder eller HR.
- Du kan inddrage arbejdsmiljøorganisationen, så du kan få kortlagt, belyst og nuanceret resultaterne i forhold til hele arbejdspladsen.
Læs også: 3 råd til dig der frygter trivselsmålingen
# 2 Min chef taler nedsættende til mig og/eller medarbejderne
Jeg oplever en generel dårlig arbejdskultur, og at min chef taler nedsættende til mig, når jeg forsøger at tale med vedkommende om arbejdsopgaverne. Det går værst ud over mig, men jeg har også oplevet, at nogle af medarbejderne er kede af det, når min chef har været med til et møde.
Hotline for lederes svar:
- Du kan tænke over, hvordan din chef vil reagere, hvis du siger fra, når dine grænser overskrides, og forberede hvordan du siger det.
- Du kan beslutte, hvornår det er et godt tidspunkt, at du tager det op i dialogen med din chef. Måske er din chef ikke klar over, hvordan du har det, og hvad du savner i jeres samtaler?
- Du kan gå til lederkolleger eller andre på arbejdspladsen eller uden for arbejdspladsen, som du har tillid til, og som du måske kan få hjælp og støtte fra. Har du nogen i dit ledernetværk, som har erfaringer med håndtering af en lignende situation?
- En generel dårlig arbejdskultur har måske betydning for, hvordan din chef agerer. Er der tiltag i det små, som du og dine lederkolleger eller andre på arbejdspladsen kan gennemføre, så arbejdskulturen bliver bedre?
Læs også: 3 trin: Sådan giver du din chef kritik
# 3 Jeg er bekymret for medarbejderne
Jeg er leder af en gruppe medarbejdere, som arbejder med svært syge patienter. Medarbejderne har en høj arbejdsmoral, men jeg har bemærket, at nogle af dem distancerer sig fra patienterne og virker udbrændte, og der er stigende sygefravær i gruppen.
Hotline for lederes svar:
- Du kan afklare med medarbejderne, hvordan de bedst hjælper patienterne samtidigt med, at de passer på sig selv.
- Du kan sørge for, at medarbejderne har de fornødne kompetencer og tid til at løse de opgaver, som kræver en særlig følelsesmæssig indsats.
- Du kan skabe rum til samtaler med dig og i gruppen om følelsesmæssige opgaver, fx ved supervision eller overlap mellem vagter.
- Du kan give nye medarbejdere særlig opmærksomhed, da de ofte vil være mere udsatte, fx ved systematisk oplæring, mentorordning eller en sparringsgruppe for nye medarbejdere.
Læs også: De afgørende skridt væk fra mistrivsel og udbrændthed
# 4 Jeg oplever mange konflikter
Jeg oplever mange konflikter i mit team og generel dårlig trivsel. Medarbejderne taler ikke sammen og er opdelt i kliker. De har forskellig opfattelse af, hvordan opgaverne skal løses. Flere vil ikke arbejde sammen, hvilket giver problemer med vagtplanen. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Hotline for lederes svar:
- Du kan tænke over, om konflikterne skyldes udfordringer i arbejdsmiljøet, fx hvis der er uklare og modstridende krav til, hvordan arbejdsopgaverne skal løses.
- Du kan inddrage medarbejderne i processen og gøre det tydeligt, hvordan de forskellige arbejdsopgaver skal løses.
- Du kan få lavet fælles og klare spilleregler for, hvordan I kommunikerer med hinanden og arbejder sammen.
- Du kan tale med din chef og måske med HR om, hvad der kan være en god proces for at åbne op for samarbejdet i dit team.
- Du kan måske bede om ekstern bistand eller låne en ressourceperson på din arbejdsplads til at hjælpe med processen.
Læs også: 4 råd: Bliv en mester i konflikthåndtering
# 5 Jeg er stresset pga. arbejdspres
Jeg kan ikke få enderne til at mødes. Jeg arbejder mange timer hver dag – også i weekenden. Jeg har for mange opgaver og for få medarbejdere. Jeg sover dårligt om natten, jeg er irritabel og kort for hovedet. Jeg er på randen til at sygemelde mig, men vil ikke lade medarbejderne i stikken.
Hotline for lederes svar:
- Det lyder som symptomer på en stresset hverdag, så det skal du selvfølgelig tage alvorligt.
- Du kan især opsøge støtte og hjælp hos din chef om håndtering og prioritering af opgaver. Du kan opsøge støtte fra dine lederkolleger, som måske kan hjælpe med ressourcer i en periode.
- Du kan lave et overblik over dine og medarbejdernes opgaver og lægge en tidsplan for, hvad skal nås, og hvad er realistisk at nå.
- Du kan måske uddelegere opgaver, som ikke kræver ledelse, til medarbejdere i din enhed eller andre steder på arbejdspladsen.
- Du kan forventningsafstemme og aftale arbejdsfordeling med din chef og lederkolleger.
- Og det er vigtigt, at du holder både korte og længere pauser, mens du er på arbejde, og får holdt fri i weekender og ferier, så du kan restituere. Det giver langt bedre kvalitet i dit arbejde.
Læs også: Én faktor der reducerer stress og øger arbejdsglæde
# 6 Hvordan er de formelle arbejdsmiljøregler?
Jeg er i tvivl om, hvordan arbejdsmiljørepræsentanten skal vælges efter arbejdsmiljøloven, og hvordan arbejdsmiljøorganisationen skal inddrages, når der skal laves opfølgning på APV.
Hotline for lederes svar:
- Arbejdsgiveren er ansvarlig for, at der holdes valg af arbejdsmiljørepræsentanter, men har ikke noget med valghandlingen at gøre.
- Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område/den afdeling, som vedkommende repræsenterer.
- Arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i hele processen i udarbejdelsen af APV.
# 7 Medarbejderne oplever trusler fra en borger
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst kan gribe det an og beskytte medarbejderne mod ubehageligheder fra en borger. Min afdeling er nødt til at opretholde kontakten med borgeren, som har ret til at modtage ydelser. Borgeren kommer i stigende omfang med trusler mod medarbejdere.
Hotline for lederes svar:
- Du kan sørge for, at medarbejdere, der har været udsat for eller risikerer at få trusler, får støtte.
- Du kan inddrage medarbejderne i en drøftelse af, hvad du og arbejdspladsen kan gøre for at forebygge trusler, og hvad der skal til, for at medarbejderne føler sig trygge og kompetente.
- Du kan instruere medarbejderne i, at de fx ikke må arbejde alene med borgeren og prioritere, at medarbejderne uddannes i konflikthåndtering.
- Du kan sørge for, at alle episoder bliver løbende registreret og overveje, om der skal ske ændringer i praksis.
- Du kan gøre de relevante på arbejdspladsen opmærksom på problemet – herunder inddrage arbejdsmiljøorganisationen.
- Du kan søge vejledning i arbejdspladsens retningslinjer. Alle offentlige arbejdspladser i kommuner og regioner skal have retningslinjer for at identificere, forebygge og håndtere vold.
- Du og din arbejdsplads kan overveje, om truslerne skal meldes til politiet.
Læs også: Tag kampen op mod vold
Hotline for ledere:
- Du kan ringe til Hotline for ledere på 70 12 12 88
- Telefonerne er åbne mandag-torsdag kl. 8-15 og fredag kl. 8-14
- Du er garanteret anonymitet