Fjendtligt kropssprog, nedladende bemærkninger, mangel på feedback og ikke at blive inviteret med, når kollegaer går til frokost. Respektløs adfærd på arbejdet tager mange former og kan knække selv de stærkeste.
Svensk forskning viser, at det har vidtrækkende konsekvenser for trivslen, hvis man oplever adfærd, der bryder med de sociale normer for, hvordan man opfører sig på en arbejdsplads.
Respektløs adfærd har altid eksisteret, men det er blevet tydeligere i det individorienterede moderne samfund, hvor ens eget selvværd har stor betydning. Det siger Dan Hasson, lektor i folkesundhed tilknyttet Karolinska Institutet og medforfatter til forskningsrapporten Little Ordinary Decent Does Not Hurt i en artikel til Chef.se., som denne artikel er frit oversat og redigeret fra.
”Det store individfokus kan betyde en øget risiko for manglende empati,” siger Dan Hasson, der beskriver respektløs adfærd som en voksende samfundsepidemi.
8 tegn på respektløs adfærd
Respektløs adfærd er svær at definere, da den for det første kan være subtil, og for det andet er det forskelligt fra person til person, hvad vi finder grænseoverskridende. Der er alligevel nogle tegn, der generelt set opfattes som respektløst.
- Når der i plenum sættes spørgsmålstegn ved andres kompetence
- Kyniske og nedladende kommentarer
- Udelukkelse af kolleger fra fællesskabet
- Fjendtligt kropssprog
- At undlade at give ros eller konstruktiv feedback
- Meget personlige og påtrængende spørgsmål
- At undlade at hilse
- At give kortfattede svar og en kølig tone
Hele organisationen er på spil
Respektløs adfærd og negativ jargon har det med både at sprede sig og eskalere, når medarbejderne begynder at acceptere den hårde tone og endda begynder at give igen for at passe ind i arbejdsfællesskabet. Kreativitet, loyalitet og kvalitet i opgaveløsningen ender med at lide skade.
Tidligere amerikanske undersøgelser ledet af forsker Christine Porath viser, at mere end hver tiende medarbejder har forladt deres job på grund af respektløs adfærd på arbejdspladsen. Der er med andre ord meget på spil, men problemet er, at respektløs adfærd er svær at definere.
Hvordan adfærd opleves afhænger nemlig af, hvem man er. ”Hvad nogle fx opfatter som en lidt fandenivoldsk, men varm jargon, kan af andre tolkes som uhøfligt og respektløst. Hvis en sådan jargon normaliseres og får lov til at fylde på arbejdspladsen, kan det være svært for de personer, der ikke bryder sig om det, at råbe op,” siger Kristoffer Holm, forsker ved Malmø Universitet, som har en doktorgrad i negativ social adfærd på arbejdspladsen.
Hvad kan du gøre for at stoppe respektløshed hos jer?
”Det er vigtigt at tale om, hvordan respektløs adfærd kan se ud. Men da respektløs adfærd er svær at definere og opfattes forskelligt, vil nogle helt sikkert være skeptiske og påpege, at der er vigtigere ting at tage fat i. Gør det derfor tydeligt, hvor stor betydning respektløs adfærd har for visse medarbejdere og påpeg de store negative konsekvenser en sådan adfærd kan føre til, både for den enkelte og hele arbejdspladsen,” siger forsker Kristoffer Holm.
Positiv adfærd smitter også
Ligesom respektløs adfærd nemt bliver en ond spiral fordi det smitter, så har høflighed, omtanke og glæde en bemærkelsesværdig evne til også at smitte med lynets hast:
”Man får nok aldrig en arbejdsplads, hvor alle altid udtrykker sig med respektfuld omtanke, nogle gange sker der fejl, og det er også ok. Det vigtigste er, at man har fokus på og arbejder med sagen – det er nemlig muligt at vende negativ adfærd på arbejdspladsen til positiv adfærd. Glæde smitter,” siger Kristoffer Holm.
4 råd der stopper respektløs adfærd:
1. Sæt spørgsmålstegn ved jeres adfærd og omgangstone. Forestil dig fx, du er en udefrakommende gæst på jeres arbejdsplads. Sæt dig i gæstens sted, hvad ville en gæst lægge mærke til og tænke om jeres adfærd og omgangstone.
2. Inddrag medarbejderne og reflekter sammen om de negative konsekvenser af respektløs opførsel.
3. Vær en arbejdsplads, hvor respektløs adfærd ikke accepteres. Hvis det stoppes i tide, når det ikke at sprede sig.
4. Gå foran med det gode eksempel. Det lyder banalt, men god opførsel smitter. Behandl andre respektfuldt – hvis du er i tvivl, så spørg.