Artikler om Sygefravær

At nedbringe medarbejdernes sygefravær kan være en udfordrende og langsigtet opgave, men en god og systematisk indsats nytter. Et lavt sygefravær styrker muligheden for at levere ydelser af god kvalitet til borgerne, letter presset på medarbejderne og giver mere tid og plads til den nødvendige faglige udvikling.

Et for højt sygefravær, har konsekvenser for kerneopgaven. Derfor er sygefraværsniveauet ikke bare en kendsgerning, man må tage på sig, men noget, man på den enkelte arbejdsplads kan og bør påvirke aktivt. Skal sygefraværet ned, skal fraværskulturen ændres. Det kræver, at du som leder går forrest og viser, at sygefravær ikke er et farligt emne at tale om.

Lederen skal holde sygefraværssamtaler. Under samtalerne skal der tales åbent om sygefraværet og medarbejderne skal forstå, at lederen holder øje med fraværet for begge parters skyld.

På lederweb finder du artikler og værktøjer med råd om, hvordan du nedbringer sygefraværet og om, hvordan du eksempelvis holder en sygefraværssamtale.



  • Sygefravær
Viser 45 / 45
Ingen resultater.
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 faresignaler på dårlig ledelse

    Ligegyldighed, ensidighed og manglende kompetence. Det er faresignaler på dårlig ledelse, fastslår RUC-forsker Anita Mac. Du får her hendes tre bedste tip til ledergruppen. Det handler om professionalisme og om at tage ansvar.

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du sygefraværssamtalen

    Usikkerhed kan fylde meget både før og under den lovpligtige sygefraværssamtale. Medarbejderen frygter måske at blive fyret, og som leder oplever du emnet som ømtåleligt og ved ikke, hvordan du skal gribe samtalen an. Få her en guide med ti trin til, hvordan du kan håndtere sygefraværssamtalen.

    Læs mere
  • 10 tegn på en syg teamkultur

    Har du oplevet, at jeres nye strategi ikke førte til den planlagte forandring? Så er det måske kulturen på arbejdspladsen, der står i vejen. Læs her, om ti tegn på en syg teamkultur, og få en model til at skabe en kulturændring i praksis.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • Tydelig ledelse nedbringer sygefraværet

    Når medarbejderne er syge, er strepsils og næsespray ikke altid nok. Her spiller lederen også en afgørende rolle i forhold til at nedbringe sygefraværet. Ny undersøgelse giver råd om, hvordan ledelsen kan nedbringe sygefraværet.

    Læs mere
  • Tjek om du er i farezonen for stress

    De beslutninger du træffer, og de planer du lægger, har stor betydning for dine medarbejderes arbejdsliv. Det ansvar kan du kun løfte, hvis du selv trives og dit helbred er i orden. Specialist i ledelse og stress giver her råd om, hvordan du trives i travlhed og undgår at gå ned med stress.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • Sygefravær: Skurken er ofte dårlig ledelse

    Når medarbejderne ikke trives på arbejdet, så er det højst sandsynligt, fordi de har en dårlig leder eller har for mange opgaver. Det viser en ny undersøgelse. Læs om konsekvenser ved dårlig ledelse, og hvilken ledelse, der giver glade medarbejdere.

    Læs mere
  • Derfor stresser det moderne arbejdsliv

    En undersøgelse af stressramte medarbejdere viser, at lederen ofte spiller en rolle i deres sygemelding. Lederen er ikke skurken som sådan. Det er den nye relation til arbejdet derimod. Læs her, hvorfor.

    Læs mere
  • 5 belastninger der knækker din medarbejder

    Stress kan skyldes mange ting på både arbejds- og privatfronten. Men både arbejdsmiljøforskning og konsulenterfaringerpeger på, at særligt fem belastninger kantvinge medarbejderne i knæ, hvis du ikke er opmærksom. Læs her om de fem belastninger på arbejdspladsen, og hvordan I sammen overvinder dem.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Kend symptomerne og stop stress

    Symptomer på stress bliver ofte opfattet som fjender, men de er i virkeligheden venner, der fortæller dig, at du skal til at passe på. Du skal lytte til dem og turde tale åbent om din stress, for det er med til at lindre stressen i sig selv. Læs her, hvad du bør gøre, når du oplever stress.

    Læs mere
  • Din 5-punktsplan mod højt sygefravær

    For højt sygefravær skader både produktivitet, samarbejde og kvaliteten af den ydelse, der skal leveres til borgerne. Her får du fem punkter til at kommefor højt sygefravær til livs.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Skab en sund sygefraværskultur

    Skal sygefraværet ned, skal fraværskulturen ændres. Det kræver, at du som leder går forrest og viser, at sygefravær ikke er et farligt emne at tale om. Få inspiration til at ændre sygefraværskulturen.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere får stresskurven til at stige

    For mange ledere undlader at gribe ind over for stressramte medarbejdere, fordi de er berøringsangste. Det er en af de væsentligste årsager til, at stresssymptomer for mange mennesker ikke bliver taget i opløbet men får lov til at udvikle sig. Få tre eksperters råd om, hvordan du kan spotte og tackle stress blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 4 råd om at lede en sårbar medarbejder

    En medarbejder kan blive ramt af angst, depression eller anden psykisk sygdom. Alligevel kan medarbejderen godt fungere og udføre sit arbejde som normalt. Det handler om ledelse. Her får du råd om, hvordan du håndterer psykisk sygdom på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Ledelse der virker

    En succesfuld leder, skal være et ordentligt menneske, siger Thyra Frank. Og hendes holdning til ledelse virker. Beboerne på plejehjemmet Lotte lever længere, og sygefraværet er rekord lavt. I bogen ’Den afgørende faktor’ fortæller forstanderen Thyra Frank og syv andre ledere hvilke menneskelige egenskaber de forbinder med succesfuld ledelse. Thyra Frank fokuserer på respekt og medmenneskelighed.

    Læs mere
  • Advarsel: Kedsomhed stresser

    Ligesom dine medarbejdere kan brænde ud af for meget arbejde, kan de også brænde ud af at lave det forkerte. De kan faktisk blive lige så syge af at mangle udfordringer som af stress. Fænomenet er blevet døbt boreout, og er stadig relativt ukendt herhjemme. Bliv klogere på boreout, og find ud af, hvordan du forhindrer, at din medarbejder udvikler det.

    Læs mere
  • Sådan hjælper du en kollega med tegn på stress

    Ledere er ikke supermænd eller -kvinder. De er lige så udsatte for stress som alle andre. Her kan du læse om, hvordan du tackler tegn på overbelastning hos en lederkollega og om, hvordan ledelsesteamet kan hjælpe hinanden i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Stresstjek arbejdspladsen

    Du udsætter dine medarbejdere for stress, hvis de har et større ansvar, end de har indflydelse på deres opgaver, eller hvis de ikke har de nødvendige kompetencer til at løse deres opgaver. Tjek om arbejdspladsen risikerer at udløse stress hos medarbejderne.

    Læs mere
  • Værktøj: Kan og skal opgaver - fokus på kerneopgaven

    Når vi siger, at vi ikke har tid til at udføre en bestemt opgave, betyder det egentlig, at vi har valgt ikke at prioritere den. Her er et værktøj, du kan bruge til at støtte dine medarbejdere i at prioritere arbejdsopgaver med udgangspunkt i kerneopgaven. Det forebygger stress.

    Læs mere
  • Sygefravær, overbærenhed og ledelse

    Debatten om sygefravær bølger igen. Ikke mindst fordi Finansministeriet i januar har udgivet en rapport om sygefraværet i det offentlige. Det er for højt, det skal ned. Indlæggene bølger frem og tilbage fra positioner, der skal forsvares; Unuanceret kritik af ledere, der udstilles som dårlige, kommuner der ikke gør nok, medarbejdere der udstilles som sløve eller presses for hårdt. Men måske mangler et par perspektiver, og et småfilosofisk indspark fra en, der hver dag håndterer sager om syge medarbejdere.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Lederens stress - dilemmaer og løsninger

    Du er rollemodel for dine medarbejdere. Passer du godt på dig selv, skaber det ringe i vandet og fungerer som opfordring til dine medarbejdere om at gøre det samme. Men opgaven er ikke lige til i en travl hverdag. Her præsenteres du for fire typiske dilemmaer og løsninger knyttet til din trivsel som leder.

    Læs mere
  • Derfor spænder dine idealer ben for dig

    Når du stræber efter at være den ideelle leder eller medarbejder, kan du ende med at tilsidesætte din egen integritet og identitet i en sådan grad, at det kan medføre stress og udbrændthed. Læs her, hvordan du finder tilbage til at være dig selv og dernæst leder - og hvordan du kan få succes med begge dele - uden at gå på kompromis med dine høje ambitioner.

    Læs mere
  • Når du skal tilbage efter en sygemelding

    Mange ledere har fokus på, hvordan de støtter en medarbejder i at vende godt tilbage på arbejde efter en sygemelding. Men hvad gør man, hvis man som leder selv er sygemeldt og skal tilbage på arbejde? Hvilke udfordringer er der, og hvordan sørger man for at komme godt tilbage?

    Læs mere
  • Få din medarbejder godt tilbage efter stress

    Det kan være tids- og ressourcekrævende at få en medarbejder, der er sygemeldt med stress, tilbage til arbejdet. Men din indsats er givet godt ud. Stresssygemeldte har rigtig gode odds for at genvinde deres tidligere arbejdsevne og arbejdsglæde med den rette hjælp. Læs her, hvad du som lederkan gøre.

    Læs mere
  • Stressede medarbejdere skammer sig

    Arbejdspladser kan forebygge stressrelaterede sygemeldinger ved at tage højde for den skamfølelse, som både ledere og medarbejdere kan rammes af. Det mener forsker Pernille Steen Pedersen, der i sin bog “Slip stress ud af skammekrogen – et forsvar for arbejdsfællesskabet” opfordrer mennesker til at anerkende, at skam ofte er stressens følgesvend – men at den ikke behøver at føre til sammenbrud og sygemeldinger.

    Læs mere
  • Sådan får du en sygemeldt godt tilbage

    Det kan være svært, når en langtidssygemeldt skal vende tilbage på arbejdet. For hvor meget kan medarbejderen klare? Og hvordan bliver han modtaget af kollegerne? Få her forskernes bud på, hvordan du bedst integrerer en medarbejder på arbejdspladsen igen.

    Læs mere
  • Tilbage til arbejdet efter stress

    Stressramte vender efter sygemelding ofte tilbage til de forhold, der gjorde dem stressede. Det er vigtigt, at jobvilkårene tages op til revision, og at den stressramte afstemmer sine forventninger til arbejdet med nærmeste leder. Opfølgning og støtte til den tilbagevendte medarbejder er afgørende, men det glider ofte ud i sandet.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan håndterer du det lange sygefravær

    I den offentlige sektor udgør langtidsfravær over 90 dage op mod 30 pct. af det samlede fravær. Det er det fravær, der har den højeste pris – personligt, socialt, kollegialt og samfundsøkonomisk. Få her fem råd om, hvordan du får dine medarbejdere hurtigt og godt tilbage.

    Læs mere
  • Få gratis og skræddersyet hjælp til det psykiske arbejdsmiljø

    Mistillid, mobning eller for mange opgaver. Hvis det psykiske arbejdsmiljø halter, har det konsekvenser for ledere og medarbejderes mulighed for at løse kerneopgaven optimalt til gavn for borgerne. Men der er professionel hjælp at hente – endda helt gratis.

    Læs mere
  • Kend dine medarbejdere og reducér stress

    Det kan betale sig atlære dine medarbejdere godt at kende. For hvis dukender dine medarbejdere, kan du bedre forebygge stress, konkluderer ny forskning. Læs om, hvordan du udfører investerende ledelse, og hvilke barrierer du kan møde.

    Læs mere
  • Når det ikke kan siges med blomster

    Når medarbejderne bliver syge i længere tid, er blomster og chokolade ikke altid nok. Her får du råd om, hvordan du tackler sygefravær gennem samtaler med den sygemeldte medarbejder.

    Læs mere
  • Bruger I jeres stressramte godt nok?

    Det lyder mærkeligt, men den er god nok. En medarbejder, der har været stressramt, har fået nye kompetencer. Og dem skal lederne være langt bedre til at bruge, for at forebygge nye tilfælde af stress og sygemeldinger.

    Læs mere
  • Høfeber koster sygedage

    Atjuuu! Næsen klør og øjnene svier. Med andre ord: Det er blevet forår. En million danskere har høfeber og det fører hvert forår til nedsat effektivitet og sygedage. Læs her, hvilke hensyn I kan tage på jeres arbejdsplads.

    Læs mere