Artikler om Tillidsbaseret ledelse

Tillidsbaseret ledelse udspringer af et opgør med kontrol, men kontrol og tillid er ikke nødvendigvis hinandens modsætninger. Kontrol kan godt understøtte tillid, hvis medarbejderne opfatter kontrollen som meningsfuld. Det er den, når medarbejderne oplever, at kontrollen gør noget godt for kerneopgaven, og når medarbejderne har været involveret i at designe styringen.

Hvis du vil være en tillidsskabende leder kræver det en særlig form for ledelse. Du skal ikke lede mindre, men på en anden måde. Når mængden af tillid skal øges, skal du være opmærksom på at dosere på tre niveauer. Når tillidsniveauet er højnet på alle tre niveauer, bliver selvkontrollen større og behovet for uhensigtsmæssig kontrol mindre. De tre niveauer er:

1) Det individuelle niveau, som er tilliden mellem leder/medarbejder og medarbejder/medarbejder

2) Det relationelle niveau, der er tilliden i teams/afdelinger og de tværgående relationer

3) Den organisatoriske tillid, der er de processer og strukturer, der fordrer, at medarbejdernes gives plads til at udføre arbejdet.

På Lederweb kan du læse artikler og få værktøjer til tillidsbaseret ledelse.



  • Tillidsbaseret ledelse
Viser 50 / 50
Ingen resultater.
  • Da anerkendelsen greb os

    I begyndelsen af 00’erne skyllede Appreciative Inquiry-bølgen ind over den offentlige sektor. Uanset om man red med på bølgen eller ej, har ideen om anerkendelse haft massiv indflydelse på mange arbejdspladser. Nu er det på tide at gøre status, at rette de værste vildskud i debatten om AI og fortælle om de store muligheder, som AI stadigvæk rummer mere end 10 år efter.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse - i praksis

    TILLID – Et ældgammelt begreb og for nogen måske lidt støvet! Men der er god grund til at støve begrebet af, for der er mange fordele ved brugen af tillid i organisationer. Tillid som organisatorisk værktøj kræver vilje, ærlighed og en personlig indsats fra ledere og medarbejdere. Men til gengæld er gevinsten stor – blandt andet en højere effektivitet.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • Efter værdibaseret ledelse

    Værdibaseret ledelse er et meget udbredt ledelseskoncept i Danmark, men i mange virksomheder har indførelsen af værdibaseret ledelse ikke ændret afgørende på den måde virksomheder organiseres og ledes på. Værdibaseret ledelse er i mange tilfælde blot blevet til en ny, lidt blødere, form for styring. Læs her, om teoretiske bidrag, der kan belyse hvorfor og hvordan værdibaseret ledelse kan videreudvikles.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag at lede din chef godt

    Som leder skal du også lede din egen leder. Det giver fordele i form af indsigt, støtte og ressourcer, og du slipper for unødvendigt bøvl, hvis du hjælper din chef til at træffe de rigtige beslutninger. Læs her, hvorfor det er vigtigt at lede opad, og få tre råd om, hvordan du kan gribe opgaven an.

    Læs mere
  • Kunsten at inddrage medarbejderne

    God ledelse er umulig uden inddragelse af medarbejdernes faglige vurderinger, indsigt og refleksioner. Lederen skal samtidig undgå, at det ender med, at alle og ingen bestemmer. Læs om frisættende ledelse, som skaber nye forbindelser mellem ledere og medarbejdere i hverdagen.

    Læs mere
  • Er jeres værdier også uden værdi?

    En ureflekteret brug af værdier får ofte værdiarbejdet til at fremstå både komisk og nyttesløst i mange medarbejderes øjne. Sådan lyder det fra Mette Lund Kristensen, Adjunkt fra Syddansk Universitet, som her giver sine bud på, hvordan værdierne kan give værdi.

    Læs mere
  • 10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

    Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

    Læs mere
  • 10 ting ledere med følelsesmæssig intelligens aldrig gør

    Ledere med høj følelsesmæssig intelligens mister aldrig besindelsen. De undertrykker heller ikke deres følelser. Men hvad gør de så? Læs, hvad der kendetegner ledere med høj følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • 10 fejl du skal undgå når du leder opad

    Uden en god relation til din chef, snævrer dit ledelsesrum sig ind, og det bliver svært for dig at lede. Her får du råd om, hvordan du leder relationen til din chef og en oversigt over ti ting, du skal afholde dig fra at gøre, hvis du vil opnå succes.

    Læs mere
  • 4 skridt mod tillidsbaseret ledelse

    Hvis du tror, at tillidsbaseret ledelse handler om at fjerne al kontrol og styring, har du misforstået begrebet. Det handler om at finde et mix mellem tillid og kontrol, der giver mening. Få ph.d. Tina Øllgaard Bentzens råd om hvilke kompetencer, det kræver af dig som leder, hvis du vil udøve mere tillidsbaseret ledelse.

    Læs mere
  • Tillid booster den sociale kapital

    Ledere skal inddrage deres medarbejdere mere, hvis de vil øge effektiviteten og kvaliteten i arbejdsopgaverne. Sådan lyder det i Produktivitetskommissionens nye rapport. Her får du nogle råd om, hvordan du som leder kan give effektiviteten og kvaliteten på arbejdspladsen et boost ved at arbejde med social kapital.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse er risikofyldt

    Ledelse med tillid handler ikke om at smække benene op og lade medarbejderne passe butikken. Tværtom. Det er både krævende og risikofyldt. Sådan lyder budskabet fra Lektor Niels Thyge Thygesen i Væksthus for Ledelses debatoplæg: ’De skjulte velfærdsreserver.’

    Læs mere
  • Den autoritære leder skal genoplives

    Ledelse baseret udelukkende på tillid, selvledelse og følelser skaber frustrerede medarbejdere og dermed dårlige resultater. Det viser en ny undersøgelse. Magt, autoritet og kontrol bør derfor indgå i moderne ledelsesudøvelse. Der er behov for faste frontfigurer, som sætter faste rammer for organisationen.

    Læs mere
  • AI som problemknuser

    Appreciative Inquiry bliver ofte forvekslet med bølgen om positiv tænkning og heri en myte om, at problemer skal fejes ind under gulvtæppet. AI er dog ikke en metode til at fornægte problemer, men snarere en metode til at løse problemer. Læs om AI og få en øvelse som inspiration til, hvordan du skal anskue dine fremtidige problemstillinger.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • 3 ting du ikke skal sige til en stresset medarbejder

    Du mistænker, at en medarbejder er stresset, og du vil gerne hjælpe, men ved ikke hvordan. Her kan du læse hvilke tre ting, der er uheldige at sige til en stresset medarbejder - men som vi ofte kommer til, og få råd om, hvad du med fordel kan sige i stedet.

    Læs mere
  • Bland det rette mix af tillid og kontrol

    Tillidsbaseret ledelse handler ikke om at eliminere kontrol og styring. Det handler om at finde den rette balance mellem tillid og kontrol. Her er en fremgangsmåde til, hvordan du som leder finder en god balance.

    Læs mere
  • Forsker udpeger fem barrierer for tillidsbaseret ledelse

    Tillidsbaseret ledelse. Mange vil det, men få gør det. En ny ph.d. kortlægger de typiske forhindringer, når man går fra traditionel styring til tillidsbaseret ledelse. Læs om, hvad du kan gøre for at nedbryde barriererne for tillidsbaseret ledelse.

    Læs mere
  • Lederen skal være en hjælper

    Lederen og ledelse baseret på magt og autoritet er ifølge Edgar H. Schein fortid. For at lykkes skal lederen skabe en tillidsrelation til medarbejderne, der ikke kan opnås gennem magt. Derfor skal ledere ophæve deres formelle position og autoritet og genopfinde deres rolle som leder. For fremtidens ledere er hjælpere.

    Læs mere
  • Sådan udvikler du din relationelle forståelse

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at opfange stemninger og behov – også når de ikke bliver udtrykt klart og tydeligt. Men skal man så glemme alt om at blive en god leder, hvis man ikke er født med denne intuition? Heldigvis ikke. De dygtige ledere gør nemlig ikke brug af en mystisk sjette sans. Læs om de to ting, de i stedet gør.

    Læs mere
  • Tillid er nøglen til reformer

    Alternativet til ineffektive ledelsesstile i den offentlige sektor er tillid. Begrebet kan ligefrem reformere sektoren, hvis ledere formår at koble tillid til ledelse.

    Læs mere
  • 5 ting du skal gøre for at fastholde dine topscorere

    Den medarbejder, det vil gøre mest ondt at miste, er måske på udkig efter et nyt job. Hvis du vil fastholde hende, kræver det handling. Her er fem råd om, hvordan du holder på dine bedste medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 forudsætninger for kreativitet og innovation

    Innovation og kreativitet kræver ledelse. I denne artikel kan du læse, hvordan du som leder kan fremme innovation og kreativitet i din organisation. Test også hvordan det kreative klima er hos jer.

    Læs mere
  • 3 tips til at tænde en demotiveret medarbejder

    De fleste ledere har sikkert haft en medarbejder, som har mistet motivationen. Det er frustrerende, og det kan være svært for både dig og dine andre medarbejdere, at have medfølelse for en demotiveret medarbejder. Men det lønner sig at have medfølelse. Her får du en guide til, hvordan du ved at aktivere medarbejdernes søgesystem, får pustet nyt liv i motivationen.

    Læs mere
  • Styrk præstationerne med AMO teorien

    Arbejdspræstation afhænger af evner, motivation og mulighed for at yde en indsats samt trivsel. Er blot én af faktorerne lig nul, så er det samlede regnestykke lig nul. Læs her om AMO teorien og hvordan du kan bruge den som et ledelsesværktøj.

    Læs mere
  • Hildebrandt: Ud med dokumentationstyranniet og ind med tillid

    De ledere, der står i spidsen for velfærdsproduktionen, er udsat for et urimeligt krydspres fra borgere, medier, medarbejdere og egen organisation. Derfor er det på tide at gøre op med kontrol- og dokumentationstyranniet og give lederne plads til rent faktisk at lede. De skal have tillid, frihed og ansvar.

    Læs mere
  • Sådan skaber du tryghed under forandringer

    Med forandring følger usikkerhed hos medarbejderne – en usikkerhed, der stiller krav til dig som leder. Læs her, hvordan du håndterer de tre typer usikkerhed, medarbejderne oplever ved forandring.

    Læs mere
  • Hvorfor distribueret ledelse?

    Det er ofte dine medarbejdere, der styrer projekter, organiserer samarbejder eller leder processer, men det er stadig dit ansvar, at opgaverne bliver løst. Du skal have indsigt i, hvad der sker i organisationen for at kunne træffe de rigtige beslutninger om organisationens overordnede mål og strategi. Læs om, hvordan du sikrer dette med distribueret ledelse.

    Læs mere
  • Advarsel: Alt hvad du siger og gør bliver tolket

    Som leder kommunikerer du hele tiden. Også når du tror, du ikke gør det. Det betyder noget for dine medarbejdere, hvad du siger,hvordan du siger det og din holdning, når du siger det. Læs her, om den verbale kommunikation,den ubevidste kommunikation og kropssproget.

    Læs mere
  • 8 måder at svække dig selv som leder

    Måske har du alle de rigtige svar på, hvad der gør dig til en god leder. Men nogle gange er det vigtigt at sætte svarene i et perspektiv. Det kan du bl.a. gøre ved at læse disse otte måder, der helt klart svækker dig som leder.

    Læs mere
  • Tilliden er det første offer

    Skandaler i offentlige organisationer er en god historie. Og når en skandale lander på forsiden, får de ansvarlige politikere og ledere travlt med at indføre nye regler og procedurer. Det sætter imidlertid tilliden mellem leder og medarbejder under pres. Læs om omkostningerne ved nye regler, og hvordan du som leder tackler presset udefra.

    Læs mere
  • Mindre kontrol giver mere videndeling

    Holder dine medarbejdere på deres viden? Så skal du måske se på måden, du motiverer dem. En undersøgelse viser nemlig, at medarbejderne er mindre tilbøjelige til at dele deres viden, hvis de bliver kontrolleret og ikke oplever frihed i deres arbejde.

    Læs mere
  • 4 roller der skaber dit dream team

    Én fokuserer på resultater, en anden sætter ting i system, mens kollegaen kommer på nye idéer. Og den fjerde sørger for, at alle har det godt. De fleste af os sætter pris på alle disse egenskaber – dog i forskellig grad. Læs her om fire roller, der bør indgå i dit team, og hvordan de sikrer en god balance.

    Læs mere
  • Anerkender du denne vigtige egenskab hos dine medarbejdere?

    Ideen om, at så længe du og dine medarbejdere er motiverede, vil I altid lykkes, er meget udbredt. Men det er ikke motivation alene, der gør, at det hårde arbejde bliver lavet. Detkræver ogsådisciplin. Få her et bud på, hvorfor og hvordan du sætter fokus på disciplin.

    Læs mere
  • 3 destruktive ledelsesformer du skal holde øje med

    Favorisering af bestemte medarbejdere, manglende anerkendelse og mobning er alle eksempler på destruktiv ledelse. Vi taler ikke særligt meget om destruktiv ledelse i Danmark. Men ifølge en undersøgelse fra det Nationale Center for Arbejdsmiljø føler 12 pct. af lønmodtagerne, at de er udsat for mobning på arbejdspladsen.Hver tredje peger på, at det er lederen, som står bag mobningen. Læs her, om tre destruktive ledelsesformer, og hvordan du kan forhindre den.

    Læs mere
  • Sådan skaber Google succesfulde teams

    Nogle teams trives og yder hver dag deres optimale, mens andre er plaget af dårlig stemning, højt sygefravær og ineffektiv opgaveløsning. Nyt studie baseret på teams i Google giver en forklaring på, hvad forskellen skyldes. Her får du tre udsagn, der hjælper dig med at øge tilliden og respekten i dit team.

    Læs mere
  • Ikke mindre NPM - bedre Public Management

    Debatten om resultatstyring i den offentlige sektor er kørt i en rille for og imod NPM. NPMs fokus på systemerne har fjernet fokus fra kernen i et velfungerende bureaukrati. Dvs. opgaveformulering, optimering af arbejdsbetingelser, og delegering af handlerum mellem leder og medarbejder. Læs her om et værktøj til at fastholde fokus på ledelsesarbejdet inden i NPM.

    Læs mere
  • Genvej til bedre styring

    Hvornår leverer de ansatte den service, som politikerne har besluttet, som borgerne er tilfredse med, og som personalet anerkendes for? Svaret har ofte været forsøgt givet gennem skriftlige evalueringer og rapporter. Udover at sende et signal om kontrol, efterlader det også ansatte og politikere uforløst tilbage med støvede ringbind i reolen. Refleksionsfælleskaber er en tillidsbaseret styringsmodel, som giver svar på de væsentligste spørgsmål.

    Læs mere
  • Handlefrihed i fronten

    Højere kvalitet for borgerne, bedre udnyttelse af ressourcerne og mere arbejdsglæde i hverdagen. Tre målsætninger, der rimer dårligt på kontrol, regelstyring og et fagligt defineret ledelseshierarki. Derfor har de københavnske kultur- og fritidsinstitutioner for nylig fået langt friere hænder til at skabe resultater, og direktøren er ikke i tvivl om, at styring via tillid er vejen frem for hele den offentlige sektor.

    Læs mere
  • Sæt medarbejderne fri - og led på tværs

    Det er svært at bygge bro mellem to organisationer, fx mellem et hospital og en ældrepleje, og skabe løsninger, som borgeren oplever som sammenhængende, hjælpsomme og professionelle. Årsagerne hertil er mange: Vi er os selv nok – først systemet så borgeren. Eller: Det er for ustyrligt at skabe løsninger i grænselandet mellem organisationer – kontrol før kvalitet. Læs her, hvordan du alligevel kan lede på tværs.

    Læs mere
  • Hvad kan kollektiv ledelse bruges til i dag?

    Ledere er udråbt til svaret på stort set alle problemer og udfordringer i den offentlige sektor. Men der er grænser for, hvad selv den bedste leder kan udrette alene. Det kræver kollektiv ledelse, lyder det fra lektor fra Syddansk Univsersitet, der her givet sit bud på, hvordan kollektiv ledelse kan bruges i dag.

    Læs mere
  • Derfor er politisk tæft afgørende for at lykkes som direktør

    "Der er mange ledere, som ellers anses for utroligt dygtige, som ikke ejer for fem flade øre politisk tæft." Politisk tæft er en vigtig og efterspurgt kompetence hos direktører i kommuner og regioner. Men hvad består tæften egentlig af? Find ud af, hvad politisk tæft er, og hvorfor den er så afgørende for at lykkes som topleder i den offentlige sektor.

    Læs mere
  • Hvor stor er jeres tillidscirkel?

    Tillid er noget man skal gøre sig fortjent til. Hvis I etablerer en kultur der er præget af tillid, hjælpsomhed og gensidig afhængighed, står I meget stærkere, når I møder modstand. Læs her, hvordan du som leder opbygger en stærk tillidscirkel.

    Læs mere
  • Hjælp dine medarbejder af med overspringshandlingerne

    Overspringshandlinger er noget alle gør. Men hvis man gør det for meget, overskrider man sine deadlines, og det kan i sidste endeføre til usikkerhed og lavt selvværd hos den, der udskyder. Læs her, hvordan du bedst hjælper en medarbejder, der er fanget af overspringshandlinger.

    Læs mere