Man skal vide, hvilken vej man skal gå. Derfor skal I starte med at klarlægge, hvor I gerne vil hen:

  • Hvilke præmisser og mål er givne?
  • Er der mål, I selv vil sætte?
  • Hvordan vil I gerne fylde rammerne ud?

Hvis man skal vide, hvornår man er det rigtige sted, er det nødvendigt at være så specifik, at “stedet” er til at genkende.

Lav detaljerede billeder

  • Hvordan samarbejder vi?
  • Hvordan er vi fleksible / servicemindede / professionelle?
  • Hvad skal borgerne /kollegerne og andre se, når de kommer hos os?
  • Hvordan taler vi sammen?
  • Hvordan støtter vi hinanden?
  • Hvordan tager vi en telefon?
  • Hvordan tager vi imod ved skranken?
  • Hvordan orienterer vi hinanden?
  • Hvordan ser det ud i praksis, hvad kan ses og høres?

 Træk trends ud af billederne

  • Vi stopper sladder og tager ansvar for selv at sige til og fra
  • Vi anlægger en helhedsbetragtning
  • Vi overvejer, hvordan vi skal prioritere
  • Vi coacher hinanden positivt og støttende

Fokusér på trends i samtalerne

  • Hvordan bidrager du til at stoppe sladder?
  • Kunne du gøre mere? Kan jeg eller andre hjælpe dig?
  • Hvordan er du til at få sagt til og fra de rigtige steder, fx på møde?
  • Hvordan tager du helheden i betragtning?
  • Hvordan er du til at prioritere?
  • Hvordan er du til at give tilbagemeldinger på en positiv måde?

En personlig del

Derudover kan den enkelte medarbejder selvfølgelig have visioner og planer med eget arbejds- og karriereliv, som måske og måske ikke hænger sammen med afdelingens. Derfor skal en udviklingssamtale stadig indeholde en personlig del, der rummer den enkelte medarbejders særlige situation og ønsker.  

Læs også: Få styr på dine styrker og svagheder

Artiklen er oprindeligt bragt på Lederweb i 2006