En glad medarbejder er mere effektiv end én, der ikke er det. Det viser flere undersøgelser. Udover den klare fordel, der er ved godt humør, god stemning og omgangstone, har du som leder også noget at vinde økonomisk, ved at fokusere på dine medarbejderes arbejdsglæde. Arbejdsglæden kan nemlig aftegne sig positivt på budgetterne, både på grund af mere effektiv arbejdskraft, men også på grund af lavere sygefravær.
Her er samlet 10 tips fra forskellige eksperter til, hvordan du kan motivere dine medarbejdere og skabe mere arbejdsglæde i hverdagen.
1: Behandl dine medarbejdere som mennesker – ikke “kun” som medarbejdere
Respekter at alle er forskellige og vis medarbejderen, at du forstår ham/hende. Hvis du kender dine medarbejdere godt, kan du nemmere være fleksibel i forhold til deres personlige situation.
Hvis en medarbejder oplever at blive set og hørt, vil de uden tvivl yde mere, når der er brug for det.
Der bliver talt en del om work-life balance. Og det er vigtigt at have balance i det regnskab, så respekter dine medarbejderes privatliv. Hvis du f.eks. er fleksibel omkring arbejdstider, vil det komme mangfoldigt igen.
Vil du gerne vide mere om work-life balance, så klik her.
2: Ros dine medarbejdere – og tilbyd dem feedback
Alle kan rose alle, men der er ikke noget bedre end at få ros af chefen. Ros medarbejderen personligt eller ros offentligt foran alle. Det vigtigste er ganske enkelt, at du husker at rose.
Ros og anerkendelse virker opmuntrende og kan løfte stemningen på arbejdspladsen. Du skal dog huske, at ros skal være ægte – du må kun rose, hvis der er noget at rose for. Ellers virker det, som det er, nemlig påtaget. Ros kun, hvis medarbejderen har fortjent det. Ros din medarbejder for noget han/hun virkelig har gjort godt, og vær konkret med, hvad du roser for.
Tilbyd også løbende at give dine medarbejdere feedback. Vent ikke til den årlige MUS, men hav et system, så du mindst fire gange om året får talt med hver enkelt af dine medarbejdere. Spørg dem, om de er glade og spørg om de har brug for feedback eller måske hjælp.
3: Vær selv glad – vær et godt eksempel
Som leder er det vigtigt, at du viser vejen. En leder skal jo netop “gå foran” og være det gode eksempel. Lederens humør og stemning smitter af på hele organisationen. Venlighed og positiv stemning gør arbejdet lettere hele vejen rundt.
Vil du gerne vide mere om humor og ledelse, så klik her.
4: Sørg for at opmuntre til pauser i løbet af dagen
Mange tror, at jo flere timer man arbejder, jo mere får man lavet. Men det er vigtigt at huske, at alle har brug for pauser, for at kunne yde optimalt. Pauser giver et afrbræk fra arbejdsopgaverne og ny energi til hjernen.
En undersøgelse omkring produktivitet viser, at du i det lange løb er mere produktiv ved en 40 timers arbejdsuge end ved en 60 timers arbejdsuge. De, der arbejdede 60 ugentlige timer var mere produktive i fire uger, herefter faldt produktiviteten til lavere niveau end dem, der arbejdede 40 timer hver uge. Har medarbejdere mange overarbejdstimer eller restferie, kunne du f.eks. opmuntre dem til at holde ferie.
Vil du vide mere om pauser på arbejdet, så klik her.
5: Fejr jeres succeser
Hvis dine medarbejdere skal yde deres bedste, er det vigtigt, at de føler, at deres arbejde nytter noget – at de gør en forskel – at de føler, at de skaber resultater. Hvis du konstant fortæller, at I er bagud, og at de skal arbejde hurtigere og mere effektivt, vil de ikke føle, at de er gode nok.
En god måde at vise dine medarbejdere at de gør et rigtig godt arbejde, er ved at fejre de små succeser. Ikke kun én gang årligt men alle de små sejre der er i hverdagen. En afdeling, der har givet den en ekstra skalle, en medarbejder der har hjulpet en kollega, en IT-fejl der blev løst osv. Brug f.eks. jeres afdelingsmøder til at dele disse succeser med hele afdelingen – gør succeserne synlige.
Vil du gerne lære mere af jeres succeser, så klik her.
6: “Fejr” jeres fejl
Mange steder stræber man efter at have en 0-fejls kultur. Men vi er mennesker, og vi laver af og til fejl. Hvis en medarbejder laver en fejl, bør det være kutyme at han/hun åbent kan fortælle dig om det, og efterfølgende dele det med kollegerne, så alle kan lære af fejlen. Og vi kan kun lære af de fejl, der sker, hvis vi åbent og ærligt kan tale om dem. De fejl, der bliver skjult for andre i organisationen, vil gentage sig igen og igen. Så hvis I “fejrer” jeres fejl, vil I på længere sigt lave færre fejl og være mere innovative.
Vil du gerne vide mere om at vende fejl til succes, så klik her.
7: Giv folk ansvar/frihed
De ledere, der giver medarbejderne ansvar, får gladere medarbejdere. For det første fordi medarbejderen føler sig som en vigtig brik i organisationens udvikling. Men også fordi medarbejderen føler, at han/hun har indflydelse på resultaterne, og når vi føler, at vi skaber meningsfulde resultater bliver vi gladere, og når vi er gladere, bliver vi mere engagerede, produktive, kreative, motiverede, innovative m.m.
Det er din opgave som leder at vise tillid og at formidle, at hver eneste medarbejder har en vigtig rolle for organisationen.
Vil du gerne vide mere om tillidsbaseret ledelse, så klik her.
8: Stop forkert adfærd
Mange arbejdspladser har dem – dem der brokker sig konstant over alt og alle – uanset om der er en god grund eller ej. Og de gør det på en irriterende, destruktiv måde. I stedet for at påpege problemer konstruktivt, brokker de sig højlydt over organisationens fejl og mangler. Nogle “brokkehoveder” bruger i stedet al deres energi på at nedgøre andre og sprede rygter om dem. Mange af disse mennesker er faktisk ikke opmærksomme på, hvilken negativ indflydelse de har på deres kolleger.
Negativ adfærd skader arbejdsklimaet og arbejdsglæden. Derfor skal den slags adfærd stoppes. Hvis du som leder ikke skrider ind, accepterer du den. Du skal gøre det for din egen, de øvrige ansatte og for organisationens skyld.
Derfor skal du som leder først og fremmest tale med “brokkehovedet” – lad vedkommende forstå, hvad de signalerer og hjælp ham/hende med selv at få mere arbejdsglæde. Har du gjort alt, hvad du kunne for at hjælpe og vedkommende nægter at ændre sig, så er sidste udvej at skille sig af med medarbejderen.
9: Kommunikation er nøglen
Når du kommunikerer åbent og lytter til dine medarbejderes idéer, vil de føle sig mere som en del af organisationens udvikling og det vil gøre dem mere motiverede. Jo mere du kan informere dine medarbejdere og involvere dem – jo bedre. Fortæl ikke blot dine medarbejdere, at din dør altid er åben, invitér dem ind.
Specielt i forandringsprocesser eller sparetider er det endnu vigtigere at være ude blandt medarbejderne. Hvis der sker en masse bag lukkede døre, vil det oftest medføre, at medarbejderne begynder at tolke, og typisk vil de tro det værste – at der bliver besluttet noget, der kommer til at gå ud over dem.
10: Ansæt de gladeste
Nogen gange sidder man som leder med to på papiret lige kompetente ansøgere til en stilling, og skal vælge, hvem der endeligt skal ansættes. Her er det værd at være opmærksom på ansøgernes humør og udstråling gennem samtalerne – og så gå efter den, der virker gladest. Det vil nemlig lette senere indlæring og tilpasning på arbejdspladsen.
Vil du gerne have inspiration til din næste ansættelsessamtale, så klik her.
Artiklen er en redigeret udgave af 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.
Læs flere af Lederwebs artikler om motivation:
Få dine medarbejdere til at funkle